Fjäder…..d..vel

Forum Modellspecifika forum 90/99 Fjäder…..d..vel

Detta ämne innehåller 21 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-12-15 21:09.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15204

    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Håller på och renoverar framvagnen på min -84:a och plockade med våld bord fjädern på högersidan för att byta nedre fjädersätet.
    Nu skall den dit igen och som jag misstänkte går det inte att spänna ihop fjädern tillräckligt mycket för att få dit den OCH fjädersätet.
    Använder mig av Biltemas fjäderkomprimeringsverktyg.
    Det finns helt enkelt inte plats i den trånga tunneln upp emot det övre fjäderfästet.
    Men, det måste ju gå utan SAAB specialverktyg… :confused:

    Snälla, någon som kan ge mig lite självförtroende. 😮
    Går det utan ett övermått av våld??

    #100627

    anonymous
    Deltagare

    Hmm, jag minns att biltemas fjäderspännare inte ville vara med för mig heller. Antar att du har den ”upp och ner” dvs att du har 1/2″ fästet ner mot marken. För isf tar gängorna i tunneln. Vet inte om det går bättre åt andra hållet iof. Jag tröttnade på att skruva på skitspännarna så jag kapade sönder fjädern ist eftersom jag skulle sätta dit sänkfjädrar och då kan man använda biltemaspännarna eftersom man inte behöver komprimera fjädrarna så mycket.

    #100629

    anonymous
    Deltagare

    Skönt att höra att det inte bara var jag som har haft problem.
    Jo, jag har provat åt båda håll.
    Hehe… kan riktigt se framför mig vilket härligt stuk det skulle bli på min -84:a med sänkt framvagn.. 🙂

    #100632

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag har också problem med fjädrarna på min bil, dock inte fram, utan bak. Det skrapar ngnstans när man kör över större vägbulor..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #100633

    krister k
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    Jag har också problem med fjädrarna på min bil, dock inte fram, utan bak. Det skrapar ngnstans när man kör över större vägbulor..

    Stänkskydden?

    /Krister K

    #100634

    ake svantesson
    Deltagare

    Krister..jag har använt såna fjäderspännare med dubbla klor i varje ända….då man har muttern nedåt så tar ju gängstången i där uppe…
    så jag svetsade på en ny mutter i den ändan..så den muttern som sitter där från början blir i ett fast läge så att säga..
    å den hamnar uppåt…
    mvh åke

    #100635

    stefan w
    Deltagare

    Åke! Den var bra, och enkel att fixa :worshippy:

    På tal om fjäderspännare, jag såg för ett antal år sedan med egna ögon när en bekant skulle montera rallyfjädrar utan att ha fjäderspännare. Han pressade ihop dem i ett stort skruvstycka och låste dem i det läget med två långa slangklammer. Jag vädjade flera gånger honom att skärpa sig utan resultat, då gick jag hem. Senare har jag förstått att det ändå lyckades men det må ha varit mycket tur med i spelet den gången. Kanske jag som är feg men jag har stor respekt för fjädrar i spänt läge.

    Jag har också fjäderspännare med dubbla klor och det verkar inte gå att få alla fyra klorna att greppa fjädern samtidigt, jag har lyckats vrida lös spännaren ur fjädern en gång. Jag kom ur det med blotta förskräckelsen men det var inte kul alls. Är det fel på mina spännare eller är dom så gjorda.

    #100643

    anonymous
    Deltagare

    Eftersom klorna sitter på samma nivå så att säga och att fjädern stiger blir det ju så att alla klor inte biter riktigt..
    Men om man skulle ha vinklade käftar skulle de ju bli farliga i spännt läge ist. När man spänner ihop fjädern blir den ju mer ”rak”

    #100657

    anonymous
    Deltagare

    Ahhhhhh…. Tog mig samman och åkte ner till vår ”lokala” SAAB skrot i Halmstad och frågade om jag kunde få låna deras specialare.
    Efter vädjan såg han nog min desperation och gick med på att jag fick låna verktyget över natten – Kanonbussigt.
    Nu skall jag ut och fixa. Skickar en bild på hur den ser ut senare för er som är nyfikna.

    #100678

    alfamats
    Deltagare

    Enklast är väl att gänga in den gängande klon i botten tills bultskallen tar i och sen gå och köpa sig ngra muttrar för att dra in den ogängande klon.Det blir en jäkla lång gäng neråt till slut som inte ngn hylsa tar, med det brukar funka i nödfall.I princip så tror jag att det blir som Åke beskriver.Men nu löste det sig såg jag./ Mats

    #100684

    anonymous
    Deltagare
    toritech wrote:
    Ahhhhhh…. Tog mig samman och åkte ner till vår ”lokala” SAAB skrot i Halmstad och frågade om jag kunde få låna deras specialare.
    Efter vädjan såg han nog min desperation och gick med på att jag fick låna verktyget över natten – Kanonbussigt.
    Nu skall jag ut och fixa. Skickar en bild på hur den ser ut senare för er som är nyfikna.

    Lovade ju en bild på specialaren…. Fjäderkomprimeraren
    Passar på att tacka för alla kloka råd om hur man kan konvertera
    Biltemas elände.
    Och.. Bara för att det är kul att bifoga bilder kan ni få se mig
    som Sumobrottare på min 40-årsfest…
    Sumo

    #100716

    97sonett
    Deltagare

    jag tror nog det kan bli lite krångligt även med det verktyget :duck:

    #100719

    lsoderlund
    Deltagare

    Jag vet ärligt talat inte, kan även vara så att det är vinterdäcken som är av lite större och bredare dimension som skrapar i.. Låter iaf inte speciellt trevligt… Sen så tycker jag sedan jag köpte bilen att den liksom är bakåtlutad..

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #100723

    alfamats
    Deltagare

    Ett sådan verktyg har verktygsboden har jag för mig att jag sett.Det är dessutom hydrauliskt.Det är nog en måste ha pryl såsmåningom. / Mats

    #100724

    ake svantesson
    Deltagare

    alfamats..
    det du beskriver sker ju aldrig då du svetsat fast en mutter i änden..
    mvh Åke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng