Fjädersäte og 900??

Forum Modellspecifika forum OG900 Fjädersäte og 900??

• Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-17 13:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    saab-bo
    Deltagare

Övre Fjädersäte Fram, till en 900 -85!
    Vet någon om detta finns som ekonomiplåtdel,,el. om det blir till att göra ett eget??
    Lyckas inte hitta nått på nätet!

/ Bosse

Blir nog lite metallslöjd när det gäller den delen!

saab-bo
    Deltagare

Jo, skulle väl tro att det lutar ditåt!

/ Bosse

Det är ovanligt att dom rostar såpass att dom behöver bytas väl. Brukar ju vara massa med annan rost före detta. Jag menar, är det så att bilen har besiktigats och inte blivit godkänd där så kan det kanske vara så att man menar nedre fjädersäte som sitter på övre länkarm…? Det händer ju att dom gör fel på besiktningen oxå. Men detta har du säker koll på.

saab-bo
    Deltagare

Jodå,,,han körde hackan i botten på exp.kärlet! 😉

/ Bosse

turbocab
    Deltagare

I expansionskärlet? Som är i Plast? Kan du utveckla??? 😆

saab-bo
    Deltagare

Om man har dåligt fjädersäte, så träffar man på exp.kärlet, om man knackar ovanför hjulet! :h

/ Bosse

turbocab
    Deltagare

Ja, då tror jag vi fattar! Och det är alltså verkligen övre fjädersäte som är dåligt på din bil. Det håller jag också för mkt ovanligt, känns som att miljoner grejor på en og900 rostar sönder innan övre fjädersäte. Men dräneringen kanske vart igensatt och vatten har guckat runt länge? Otur. Har just fått hjälp att svetsa upp min bil och bla nedre fjädersätena fram var lövtunna och fick bytas ut, det var bara skit kvar. Men övre är 100%….

Jahaja! Är nog lättast att göra en plåt som passar själv, uppifrån skulle jag tro. Vad jag vet så finns inga repplåtar.

kg70
    Deltagare

Packa ner tigersågen och hälsa på hos en skrot?

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

saab-bo
    Deltagare

Så ser det ut!

/ Bosse

kg70
    Deltagare

Urk. Det var det värsta jag sett i den regionen. Rekommendationen att kapa en bit från en donator kvarstår. Är resten av bilen värd jobbet?

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

Ja, oj! Det var ju så dåligt att det blivit trasig! :bh :bh

saab-bo
    Deltagare

Det ska lagas, då jag inte har hjärta att skrota den!
    Den här rostskadan blev bara ett ” Bra att veta”, på Bes. 😆

/ Bosse

turbocab
    Deltagare

Bra att veta? ”Omöjlig att missa” – har dom ingen sån? 🙂 Är ändå märkligt, något måste ju ha hänt där om resten av bilen är godkänd på rost. Så här ser det typ aldrig ut annars. Har någon slabbat med bromsvätska som bränt bort färgen och sen låtit det vara? Det är nog plåtslöjd som gäller, skära ut från Donator låter väl bra.

Troligen har dom gjort bedömingen att fjädertornet i sig är fäst bra så att belastningen i fjädern inte kan lossa nåt, det är väl mer kosmetika detta. Men med fel bilprovare hade du dått spanska flaggan gissar jag, vissa hatar Saab! Jag köpte en sån en gång, det var typ lite yta på länkarmsinfästningen men det blev körförbud.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.