Söker råd ang rep av fjädertallrik till min 99 -72 med den fast svetsade tallriken.
Har tänkt göra om en av den senare modellen men bulta fast den i bultarna till spindelleden.
Har inte tänkt och lyfta motorn nu…. Tips och trix ?.?
Hur svårt skall det vara att få bort en fjäder? Har provat olika std fjäderspännare.
I verkstadshandboken visas ett spec verktyg … Är det någon som har ett sådant liggandes för utlåning eller uthyrning så vv och hör av er…. Ring 070-6766939
Jag har använt 2st Biltemas ” dubbla klor” på 99-76 och 99-71
De har funkat, inte perfekt, men det gick O.K
Men det är bökigt.
Dessa har jag också provat men lyckas inte få ihop fjädern tillräckligt…
OK, skruvar du ut dem på max och försöker få dem att greppa över så många varv som möjligt?
Har man nyckelgreppet uppåt så tar det i hjulhuset, och har man det nedåt så går gängan upp i hjulhuset innan jag fått ihop fjädern…. Brukar inte ge mig när det gäller verktyg och mek men börjar bli lite uppgiven….
Ok, jag har haft mina i många år, så de har kanske bytt utförande…
Skall försöka vända på krokarna och göra om de helt… Skam den som ger sig..
Har kapat en bit av gängade stången på mina fjäderspännare, brukar funka bättre.
Annars funkar garagedomkraften dock bara använt den på volvo 140 men borde funka lika bra på saab
Blev lite verktygsmakare på jobbet idag… Får se om det funkar som tänkt… Teori och praktik är ju inte alltid kompisar.
teori och praktik är inte kompisar… lägger ner så länge och letar nya verktyg :wrench
Det går inte att bända ut fjädern när den är så komprimerad då?
Jag bände med kofot den fastnar mellan tallrik och genomslagsgummit
… Men det har pratats om spännband.. Vågar man dra ihop det sista med det?
Man vill ju inte att det skall kasa av och bara smälla till.
Jag brukar använda fyra spännare. Spänner övre och nedre delen fjädern var för sig. Brukar funka kanon.
Jag har även jag detta problem med biltemas fjäderspännare. Spännband i all ära, det kan nog fungera ypperligt, bara det är ett rejält spännband.
Personligen tycker jag att arbetet med fjädrar är lite läskigt, är ju en rejäl kraft i dessa delar, och det finns många bevis på att man kan skada sig rejält. Så aktsamhet är att föredra.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09
Skämsbil:
Audi A6 Avant
Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion