Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Fjädrar bak som tål last till 900s
- Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-17 17:13 av .
- FörfattareInlägg
- 17 september, 2012 kl. 06:31 #6687
olahol
DeltagareÄr det någon som har några tips på vilka fjädrar jag ska köpa bak till min 900s 90:a? Kör ofta med biltransporttrailer med bil på + last i bagaget o det är inte kul att höra stänkskydden framför bakre länkarmarna släpa i asfalten vid minsta lilla fjädringsrörelse :sad Kanske rentav är nån som har några att sälja?? // Ola.
17 september, 2012 kl. 07:07 #47648Jonas Åberg
ModeratorLäge för luftfjädring kanske??
17 september, 2012 kl. 07:23 #47650saabaero
DeltagareDet finns lite olika varianter att satsa på.
Lastfjädrar (styvare fjädrar)
Lastdämpare med hjälpfjäder
Luftfjäderförstärkare (monteras i bef fjäder och pumpas till önskad hårdhet)Har haft en bil med lastdämpare med hjälpfjäder och det funkade bra med husvagn efter men när man körde bilen ensam utan last blev den struttig och det märktes tydligt att den var mycket hårdare bak jämfört med fram. Det blev helt enkelt en missmatch i fjädringen med olastad bil. Kan tilläggas att den bilen var nästan ny så det var fräscha prylar fram.
Kan tänka mig att lastfjädrar ger ett liknande beteende med olastad bil17 september, 2012 kl. 09:35 #47658olahol
DeltagareTackar för tipsen, nån som vet vart man kan köpa de olika alternativen?
17 september, 2012 kl. 09:48 #47661sture.l
Deltagare@olahol wrote:
Tackar för tipsen, nån som vet vart man kan köpa de olika alternativen?
Google är bra att ha. 2 sek och vipps detta kom upp.
Ja de gör system till husbilar och så, att fixa en cylinder till en 900:a skall inte vara så svårt, kolla vilken höjd och diameter du skall ha på bälgen.
Sture.
17 september, 2012 kl. 10:39 #47662olahol
Deltagare@Sture.L wrote:
@olahol wrote:
Ja de gör system till husbilar och så, att fixa en cylinder till en 900:a skall inte vara så svårt, kolla vilken höjd och diameter du skall ha på bälgen.
Sture.
Var inne o kollade lite, ser ju fint ut men skulle tippa på att det kostar en bra slant det där Sture.
17 september, 2012 kl. 10:42 #47663stefan
Deltagarenöjer du dig med hårdare fjädrar så tar jag 450kr st för dem.
17 september, 2012 kl. 10:58 #47665sture.l
Deltagare@olahol wrote:
@Sture.L wrote:
@olahol wrote:
Sture.
Var inne o kollade lite, ser ju fint ut men skulle tippa på att det kostar en bra slant det där Sture.
Vad får det kosta? Ett par cylindrar och slang och en luftanslutning, borde inte bli mer än 1500-2000 kr max.
Sture.
17 september, 2012 kl. 12:44 #47666saabaero
DeltagareDet finns Saab org luftbälgar.
Dyker upp på div säljsajter ibland.17 september, 2012 kl. 13:35 #47669olahol
Deltagare@SaabAero wrote:
Det finns Saab org luftbälgar.
Dyker upp på div säljsajter ibland.Ser du något sådant så tipsa gärna. Brukar kolla på Tradera, vad finns det mer för sajter?
17 september, 2012 kl. 13:39 #47670olahol
DeltagareSTURE. Om det hamnar på 1500-2000kr så är det hlet klart ett intressant alternativ. Jag får skicka ett mail och se vad dom säger.
17 september, 2012 kl. 13:40 #47671olahol
Deltagare@Stefan wrote:
nöjer du dig med hårdare fjädrar så tar jag 450kr st för dem.
Är det nya eller begagnade? Märke? Funkar till min turbo också eller? Har för mig att iallafall standardfjädrarna är olika för bil utan rsp. med turbo?
17 september, 2012 kl. 14:56 #43815saabaero
Deltagare@olahol wrote:
@SaabAero wrote:
Det finns Saab org luftbälgar.
Dyker upp på div säljsajter ibland.Ser du något sådant så tipsa gärna. Brukar kolla på Tradera, vad finns det mer för sajter?
För inte så länge sedan hittade jag en omgång bälgar här på forumet via en köpesannons.
Ungefär samtidigt såldes en ny på Tradera så helt ovanliga är dom inte.17 september, 2012 kl. 16:11 #47680stefan
Deltagare@olahol wrote:
@Stefan wrote:
nöjer du dig med hårdare fjädrar så tar jag 450kr st för dem.
Är det nya eller begagnade? Märke? Funkar till min turbo också eller? Har för mig att iallafall standardfjädrarna är olika för bil utan rsp. med turbo?
det är nya svensktillverkade och ja på turbon så är det andra fjädrar standard men på eftermarknaden så verkar det bara vara fram det finns olika.
17 september, 2012 kl. 17:13 #47682reino
DeltagareHar precis samma problem på min 900s, Så jag slog till på ett par nya fjädrar från Speedparts, och då tog jag som som hade tjockast material. Återstår dock att se hur det blir, då dom inte är monterade än.
Dessa är det. –> http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/fjadring/stotdampare-och-fjadrar/bak/306309.html
Sen har jag oljedämpare på bilen i nuläget, och jag tror knappast jag köper det igen, då gasdämparna erbjuder mer mottryck än oljevarienten.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.