Fjädrar bak som tål last till 900s

Forum Modellspecifika forum OG900 Fjädrar bak som tål last till 900s

• Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-17 17:13 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    olahol
    Deltagare

Är det någon som har några tips på vilka fjädrar jag ska köpa bak till min 900s 90:a? Kör ofta med biltransporttrailer med bil på + last i bagaget o det är inte kul att höra stänkskydden framför bakre länkarmarna släpa i asfalten vid minsta lilla fjädringsrörelse :sad Kanske rentav är nån som har några att sälja?? // Ola.

Jonas Åberg
    Moderator

Läge för luftfjädring kanske??

saabaero
    Deltagare

Det finns lite olika varianter att satsa på.
    Lastfjädrar (styvare fjädrar)
    Lastdämpare med hjälpfjäder
    Luftfjäderförstärkare (monteras i bef fjäder och pumpas till önskad hårdhet)

Har haft en bil med lastdämpare med hjälpfjäder och det funkade bra med husvagn efter men när man körde bilen ensam utan last blev den struttig och det märktes tydligt att den var mycket hårdare bak jämfört med fram. Det blev helt enkelt en missmatch i fjädringen med olastad bil. Kan tilläggas att den bilen var nästan ny så det var fräscha prylar fram.
    Kan tänka mig att lastfjädrar ger ett liknande beteende med olastad bil

olahol
    Deltagare

Tackar för tipsen, nån som vet vart man kan köpa de olika alternativen?

sture.l
    Deltagare

@olahol wrote:

Google är bra att ha. 2 sek och vipps detta kom upp.

http://www.karnag.se/

Ja de gör system till husbilar och så, att fixa en cylinder till en 900:a skall inte vara så svårt, kolla vilken höjd och diameter du skall ha på bälgen.

Sture.

olahol
    Deltagare

@Sture.L wrote:

@olahol wrote:

Ja de gör system till husbilar och så, att fixa en cylinder till en 900:a skall inte vara så svårt, kolla vilken höjd och diameter du skall ha på bälgen.

Sture.

Var inne o kollade lite, ser ju fint ut men skulle tippa på att det kostar en bra slant det där Sture.

stefan
    Deltagare

nöjer du dig med hårdare fjädrar så tar jag 450kr st för dem.

sture.l
    Deltagare

@olahol wrote:

@Sture.L wrote:

@olahol wrote:

Sture.

Var inne o kollade lite, ser ju fint ut men skulle tippa på att det kostar en bra slant det där Sture.

Vad får det kosta? Ett par cylindrar och slang och en luftanslutning, borde inte bli mer än 1500-2000 kr max.

Sture.

saabaero
    Deltagare

Det finns Saab org luftbälgar.
    Dyker upp på div säljsajter ibland.

olahol
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Ser du något sådant så tipsa gärna. Brukar kolla på Tradera, vad finns det mer för sajter?

olahol
    Deltagare

STURE. Om det hamnar på 1500-2000kr så är det hlet klart ett intressant alternativ. Jag får skicka ett mail och se vad dom säger.

olahol
    Deltagare

@Stefan wrote:

Är det nya eller begagnade? Märke? Funkar till min turbo också eller? Har för mig att iallafall standardfjädrarna är olika för bil utan rsp. med turbo?

saabaero
    Deltagare

@olahol wrote:

@SaabAero wrote:

Ser du något sådant så tipsa gärna. Brukar kolla på Tradera, vad finns det mer för sajter?

För inte så länge sedan hittade jag en omgång bälgar här på forumet via en köpesannons.
    Ungefär samtidigt såldes en ny på Tradera så helt ovanliga är dom inte.

stefan
    Deltagare

@olahol wrote:

@Stefan wrote:

Är det nya eller begagnade? Märke? Funkar till min turbo också eller? Har för mig att iallafall standardfjädrarna är olika för bil utan rsp. med turbo?

det är nya svensktillverkade och ja på turbon så är det andra fjädrar standard men på eftermarknaden så verkar det bara vara fram det finns olika.

reino
    Deltagare

Har precis samma problem på min 900s, Så jag slog till på ett par nya fjädrar från Speedparts, och då tog jag som som hade tjockast material. Återstår dock att se hur det blir, då dom inte är monterade än.

Dessa är det. –> http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/fjadring/stotdampare-och-fjadrar/bak/306309.html

Sen har jag oljedämpare på bilen i nuläget, och jag tror knappast jag köper det igen, då gasdämparna erbjuder mer mottryck än oljevarienten.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng