- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-01-01 23:24 av .
- FörfattareInlägg
- 21 december, 2003 kl. 15:14 #11675
johan josefsson
DeltagareNån som har några erfarenheter angående fjädrar/dämpare till Sonett III som går som busbil/banbil på träffar m.m. Är det bara att köra samma som på 96:orna? Dom väger ju lite mindre med det kanske är försumbart?
Nån i klubben som kör annat än original-chassi?
21 december, 2003 kl. 20:56 #81741fuling
DeltagareJag har inget konsept för sonett men bilen bör vara hårdare bak än fram. Sen bör man hälst ha ett par stötdämpare som är justerbara.
AVO har justerbara dämpare till våra reliker.Vad skall du åka med för däck???
Hälst skall man ha ca 40% bredare däck fram än bak på en 60-40 bil (fram-bak) för att få ca samma grepp bak och fram.Hälst skulle man skruva dit en krängningsfjäder bak som är justerbar.
Vad är totalvikten på IIIan??
Vad väger den fram????
Skall bilen sänkas????
Hjulvinkar:
Caster=???
Camber=???21 december, 2003 kl. 21:21 #81742johan josefsson
DeltagareJag har ingen aning om nåt just nu. Bilen är en ”byggsats” så det går inte att väga den. Valet av däck är inte heller klart. Tänkte vara bygga upp den rätt när man ändå sätter ihop den. Några förstärkningar i karossen som är lämpliga? Alla tips mottages tacksamt.
21 december, 2003 kl. 22:28 #81743fuling
DeltagareJag har ingen känsa av om IIIan är vridstyv eller ej.
Men se till att fixa mer caster än std.
Finns lite olika variantera att göra det på.Byta alla gummibussninar i fram och bakvagn mot friska eller polyrytan. Fram är det samma bussningar som og900.
21 december, 2003 kl. 23:40 #81744johan josefsson
DeltagareNån som vet hur styv en Sonett III är? För övrigt kommer det hamna en helbur i den… Hjälper nog till lite…
22 december, 2003 kl. 07:13 #81745fredrik
DeltagareMed tanke på dess uppbyggnad så skulle jag göra förstärkningar i chassiet = Saabs egna såkallade T-förstärkningar.
Dessutom så skulle jag helsömma en hel del med svetsen.
Egna erfarenheter är att de är Mkt slarvigt ihopsvetsade från början. I allafall på den 74:an som jag la ner en hel del jobb på./Fredrik
22 december, 2003 kl. 09:25 #81746fuling
DeltagareFörstärkningssats, se
http://www.saabklubben.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=7;t=00014730 december, 2003 kl. 00:15 #81747mats jonsson
DeltagareSonetten ÄR ganska vridstyv. Vad man brukar göra är att montera ett stag mellan överdelen på främre fjädertornen och hjulhusen framme under vindrutan. Många väljer sedan att integrera dessa stag med buren inne i bilen om man nu ska montera en sådan.
När det gäller kränghämmare fram och bak så måste man prova sig fram. Likaså med fjädrar. Om du ska åka bana så skulle i alla fall jag utgå ifrån samma setup som för Saab 96 och sedan leta mig fram till rätt setup. Kolla med Hasse Eklund och Bruno som kör bansonetter just nu. Dumle är ju lite svårare att fråga eftersom han kastade in verktygslådan för gott redan i början av 90-talet…
1 januari, 2004 kl. 23:24 #81748anonymous
DeltagareI mitt sökande efter delar för en artikel i vår Volvoklubbtidning så passade jag även på att kika Om Spax hade nåt att erbjuda till era bilar, och jovisst!
De har justerbara stötdämpare att erbjuda runtom till 96:or och nyare!
http://www.spax.co.uk/downloads/KitsDampers%20pdf/KitsDampers2003_Saab.PDF
Antagligen ganska dyrt, men efter det lilla jag har hört så är Spax ett ganska fint märke! Eller har jag hört fel?
Spax kanske har mer grejer att erbjuda också! det har jag inte kikat!
Jag har hittat mycket mer nytillverkade väghållningsprylar än vad jag trodde till Volvo 140-serien, så det borde finnas en hel del till SAAB:ar också!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.