Fjädrar/dämpare på Sonett III busbil

Forum Övrigt SSR Fjädrar/dämpare på Sonett III busbil

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2004-01-01 23:24 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11675
    johan josefsson
    Deltagare

    Nån som har några erfarenheter angående fjädrar/dämpare till Sonett III som går som busbil/banbil på träffar m.m. Är det bara att köra samma som på 96:orna? Dom väger ju lite mindre med det kanske är försumbart?

    Nån i klubben som kör annat än original-chassi?

    #81741
    fuling
    Deltagare

    Jag har inget konsept för sonett men bilen bör vara hårdare bak än fram. Sen bör man hälst ha ett par stötdämpare som är justerbara.
    AVO har justerbara dämpare till våra reliker.

    Vad skall du åka med för däck???
    Hälst skall man ha ca 40% bredare däck fram än bak på en 60-40 bil (fram-bak) för att få ca samma grepp bak och fram.

    Hälst skulle man skruva dit en krängningsfjäder bak som är justerbar.

    Vad är totalvikten på IIIan??
    Vad väger den fram????
    Skall bilen sänkas????
    Hjulvinkar:
    Caster=???
    Camber=???

    #81742
    johan josefsson
    Deltagare

    Jag har ingen aning om nåt just nu. Bilen är en ”byggsats” så det går inte att väga den. Valet av däck är inte heller klart. Tänkte vara bygga upp den rätt när man ändå sätter ihop den. Några förstärkningar i karossen som är lämpliga? Alla tips mottages tacksamt.

    #81743
    fuling
    Deltagare

    Jag har ingen känsa av om IIIan är vridstyv eller ej.
    Men se till att fixa mer caster än std.
    Finns lite olika variantera att göra det på.

    Byta alla gummibussninar i fram och bakvagn mot friska eller polyrytan. Fram är det samma bussningar som og900.

    #81744
    johan josefsson
    Deltagare

    Nån som vet hur styv en Sonett III är? För övrigt kommer det hamna en helbur i den… Hjälper nog till lite…

    #81745
    fredrik
    Deltagare

    Med tanke på dess uppbyggnad så skulle jag göra förstärkningar i chassiet = Saabs egna såkallade T-förstärkningar.
    Dessutom så skulle jag helsömma en hel del med svetsen.
    Egna erfarenheter är att de är Mkt slarvigt ihopsvetsade från början. I allafall på den 74:an som jag la ner en hel del jobb på.

    /Fredrik

    #81746
    fuling
    Deltagare
    #81747
    mats jonsson
    Deltagare

    Sonetten ÄR ganska vridstyv. Vad man brukar göra är att montera ett stag mellan överdelen på främre fjädertornen och hjulhusen framme under vindrutan. Många väljer sedan att integrera dessa stag med buren inne i bilen om man nu ska montera en sådan.

    När det gäller kränghämmare fram och bak så måste man prova sig fram. Likaså med fjädrar. Om du ska åka bana så skulle i alla fall jag utgå ifrån samma setup som för Saab 96 och sedan leta mig fram till rätt setup. Kolla med Hasse Eklund och Bruno som kör bansonetter just nu. Dumle är ju lite svårare att fråga eftersom han kastade in verktygslådan för gott redan i början av 90-talet…

    #81748
    anonymous
    Deltagare

    I mitt sökande efter delar för en artikel i vår Volvoklubbtidning så passade jag även på att kika Om Spax hade nåt att erbjuda till era bilar, och jovisst!

    De har justerbara stötdämpare att erbjuda runtom till 96:or och nyare!

    http://www.spax.co.uk/downloads/KitsDampers%20pdf/KitsDampers2003_Saab.PDF

    http://www.spax.co.uk

    Antagligen ganska dyrt, men efter det lilla jag har hört så är Spax ett ganska fint märke! Eller har jag hört fel?

    Spax kanske har mer grejer att erbjuda också! det har jag inte kikat!

    Jag har hittat mycket mer nytillverkade väghållningsprylar än vad jag trodde till Volvo 140-serien, så det borde finnas en hel del till SAAB:ar också!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng