Fläktmotor 9000

Forum / Övrigt / Allmänt / Fläktmotor 9000

• Författare

Kupefläkten på min 9000 från 92 med acc går bara ibland. Då det går att sätta fart på den genom att snurra på den genom det lilla inspektionshålet som finns på fläktkåpans sida misstänker jag att det är kolen som är slut. Är det någon som har bytt dessa? Eller är det nödvändigt att byta motorn?

mars 21, 2008 kl. 12:32 #119589

Hej.

Förmodligen motorn som är slut, en ny kostar ca 1000 kr, jobbet minst det dubbla! Bilen är tyvärr byggd runt fläkten i tron att den skall hålla för evigt. Det går att byta själv, ta av plastskyddet i akvariebaljan samt den löstagbara väggdelen. Lossa skruvarna som håller förångarn på plats, ta bort clipsen i fläktmotorhusets nederdel. Lossa övere motorfästet, sätt ett spännband mellan detta och frontplåten, spänn åt så motorn lutar framåt en 5-10 cm. Detta gör att det blir lättare att plocka ur fläkthuset. Är det en 2,0 så är det ngt lättare tackvare att det är ett kortare insug med mer svängda böjar än på en 2,3. Köp hem ombyggnadssatsen för värmereglaget innan du börjar på jobbet, detta är en metallhylsa som man trycker över plast reglaget, det är lätt att knäcka detta. Bra att ha en medhjälpare när man skall dra ur fläkthuset, låt medhjälparen lyfta och trycka förångaren så långt det går åt bilens högra sida.

Men allra först hade jag tagit upp fläktmotståndet och gjort rent alla stift i kontakterna, väldigt vanligt att detta brinner ihop med dålig fläkt funktion som följd.

Lycka till!!!!!!

mars 22, 2008 kl. 09:46 #119619

jag hade en 2,3 -95 med ac och det gick utan att trycka fram motorn.. kommer inte rikgtigt ihåg hur jag gjorde men jag hr fö mig att man ska lirkaut den till höger inte rakt fram. kan du inte mäta motståndet i motorn men någon elmätare ? vore drygt om det inte är några fel på den.. kolla även på http://WWW.laga.se om du hittar en begagnad../Axel lycka till

mars 22, 2008 kl. 10:53 #119621

Om du står framför bilen skall den tas ut mot höger, drar du fram motorn så har du minst 10 cm extra spelrum, dom behövs. med tanke på jobbet så är det inte lönt att fundera på en beg motor, köp en ny.

mars 23, 2008 kl. 10:52 #119665

Man får plocka bort torkar motorn med hela mekaniken till torkarna också det underlättar betydligt.Jag har gjort på 2 9000 varav 1 2,3i men inte släppt på motorfästet,det gick bra ändå.Passa samtidigt på att kontrollera hur ditt värmeelement ser ut dessa bruka också vilja läcka!

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.