För hög kompresion

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 För hög kompresion

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2003-03-20 22:29.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9351

    jorgen b
    Deltagare

    Har kommit fram till att kompresionen troligtvis är för hög i min 1700. Den spikar under belastning när den är varm. Förekomsten av spikningar ändrar lite beroende på hur tändningen är inställd. Jag har kört på 98 oktan, men undrar nu lite om vad det finns för möjlgheter att bli av med spikningarna, bra sätt att sänka kompresionen lite? Eller oktan booster? Gör spikningarna att den vill gå lite varm i stads trafik?

    #68702

    mattias hawee
    Deltagare

    Mors, Kompression ja.. ett elände. haha. nej.. men har motorn varit renoverad.. ? så att toppen varit av ? har du rätt topplockpackning. ? har du mätt kompressionen ? är tänningen rätt inställt. ? funkar fördelaren som den skall.. ? osv… det är juh säkert helt klart nått med tändningen iaf.. om allt annat stämmer.

    #68703

    anonymous
    Deltagare

    Prova att koppla ifrån vakumklockan, plugga helt enkelt slangen från den. Då borde tändningen sänkas litegrann och pröva dig sedan fram till den högsta tändningen som bara går utan att knotan spikar! gjorde denna operation på min 240 med b20 och planad b18 topp. Med klockan urkopplad så kan jag köra med högre tändning = optimalare förbrukning och bättre gasrespons. good luck!

    #68704

    fuling
    Deltagare

    Hur många graders förtänding åker du med?
    Vad har du för kolvar?
    Hur mycket är topparna plande?
    Hur stora är färbränningsrummen?
    Vad har du för kam?

    #68705

    jorgen b
    Deltagare

    Förtändningen har jag ställd med stroboskop till 6 grader men sedan kommit fram till att den spikar lite mindre om jag ställer den lite senare.
    Har också provat med att byta fördelaren.

    Kolvarna lär vara från ohc Taunus? Kolvhöjden är troligtvis den största boven, då jag monterade topparna funderade jag på höjden mellan kolv och block och jämförde med en 1500, korkad som man är tänkte jag ju inte på skillnaden i slaglängd.

    Topparna är minimalt plande, förbränningsrummen std och std kam. Kompen ligger vid ca 11, lite högt för en motor som körs som bruks bil.

    Någongång måste jag ju åtgärda det men vad blir det bästa sättet?

    #68706

    fuling
    Deltagare

    Vad är det för komphjöd på kolvarna?

    En std 1700 (högkomp) vänder kolven ca 1,3mm från topp. Komphöjd ca 40,3mm
    Även nu om kolven vänder i topp så får man ett komp på 10-10,5:1, detta borde inte vara några problem att åka med.
    Skall kolvrana vända i topp skall de he en komphöjd på ca 41,6mm.

    Vad ställer fördelaren ut?
    En std fördelare ställer ut ca 12,4-14grader på fördelaren och 25-28gerader på vevaxen.
    Vad jag har förstått så skall man inte över 35grader så det ger ca inställning på 7-10grader på tomgång eller med flinta metoden.

    Om nu topparna är plande lite, fasade du kanten på förbräningsrummet?

    Om något måste göras så skulle jag slipa ur förbänningsrummen.

    #68707

    jorgen b
    Deltagare

    Komphöjden vet jag inte då jag inte har haft ur kolvarna, men de vänder lämnt med blocket, kanske minimalt ovan.

    Nej, kanterna på förbrännings rummet är inte fasade (äkta vedbo trim… bara ihop plockat)

    Hur kollar man hur mycket fördelaren ställer ut? Har provat med två olika utan att få olika resultat.

    #68708

    fuling
    Deltagare

    Spåntant skulle jag inte tro på fördelarfel.
    Men det kan ju vara så att tändinställningsmärkningen är felaktig eller att märkingen på balansaxeldrevet och vevaxeldrevet kommit fel.
    Hmm finns en tråd om detta se
    http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=002501;p=1

    Man kan syfta, ställer man tändingen på noll och varavar upp ock kollar med strob-lampan. Du ser hur mycket 10 grader är, då kan man se ungeför hur mycket fördelaren ställer ut.
    Skall det göras riktigt så behöver man en testbänk.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng