Ford v8 ventillyftare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ford v8 ventillyftare

  • Detta ämne har 16 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2016-01-04 20:59 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23664
    krister k
    Deltagare

    Tittat runt lite efter nya lyftare till v4an, och hittade att Ford 289/302 ventillyftare tydligen går att använda.
    Är det någon här på forumet som kör med dessa..?

    #157396
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag kör inte med dom men jag undrar vad de skulle skulle göra för skillnad mot original? Är de lättare?

    Annars passar kolfiberlyftarna till fords v8or, de ger enligt ”min” motortrimmare ca 1000varv högre varvgräns utan några andra åtgärder,+ att de går att återanvända utan att det sliter sönder kammen, men då kostar de förstås en hel del, minst sagt.

    /Anders

    #157148
    krister k
    Deltagare

    Finns lättade varianter för ”inga” pengar… Budgetbygge in progress… 🙂

    #155980
    rallysaaben
    Deltagare

    Menar du att fords lyftare är lättare än v4ans redan från början? är längden någorlunda rätt också?

    /Anders

    #155913
    krister k
    Deltagare

    Vet ej mkt om det, men hittade en blogg där någon renoverade en v4-motor och använde sig av v8 lyftare. Därför var jag nyfiken om någon här på forumet provat med dessa lyftare och kanske kunde dela med sig av vikten och måtten.

    #155251
    rallysaaben
    Deltagare

    Jag kan ta reda på måtten, men räkna med att det tar nån dag innan svar kommer.

    /Anders

    #155124
    krister k
    Deltagare

    Det är lugnt, tacksam för hjälp! 🙂

    #155034
    rallysaaben
    Deltagare

    Nä, det kunde jag inte, inte exakt iaf, svaret blev att de med all säkerhet inte är exakt lika långa som v4ans, då har man ett problem redan där, och de ligger ca lika i vikt som v4ans, alltså runt 100gram, alltså finns det egentligen inte en enda fördel med att välja dessa framför att köpa nya lättare som redan passar rakt av, vilket egentligen säger sig självt, varför skulle fords originallyftare vara optimala trimlyftare till v4an?
    men det går att köpa nya fordlyftare för 100kr styck ca, frågan är dock om det i såfall inte är bättre att lägga de pengarna på andra lyftare som ger resultat?

    /Anders

    #154945
    sabbe
    Deltagare

    XP Nixlas säljer V8 lyftare som är betydligt lättare än orginal men problemet är att de är högre.
    Han har stötstänger med lösa rör som man får anpassa själv till rätt längd (svarva av) och sedan trycka dit ändarna.
    Detta låter omständigt.

    Sabbe

    #154799
    rallysaaben
    Deltagare

    Det är ungefär den varianten jag kör med, det är lyftare som är som en tom burk, dvs stötstången står i botten på lyftaren, jag kör då med rörstänger, denna variant + riktigt lätta ventiltallrikar gör en hel del på varvvilligheten, mellan kammen och ventilen har jag lättat över 40g på min, det blir en hel del vikt som kommer bort om man lägger i hop alla 8, om jag inte minns fel så klarar jag att köra med enkla ventilfjädrar då också (ska kolla detta), de är endast lite längre än original, det är också positivt då det frestar på kammen mindre, ändå har jag en varvgräns på över 7000 varv.
    Men att använda dessa grejer kräver en del jobb med stängerna+ lite urfilning i topparna där stängerna går igenom, det är inget att satsa på om man vill köra budgetbygge och få så lite jobb som möjligt.

    /Anders

    #154778
    krister k
    Deltagare

    Hur mkt längre/högre är v8-lyftarna? Är det mm eller cm..? Har 7.6 kam i nuvarande motor och fick dra justeringarna på vipporna nära botten för att kompensera gentemot std-kammen. Om det bara skiljer nån mm kanske justeringarna kan ta det? Eller blir geometrin helt åt h-vete?

    #148857
    jesperlann
    Deltagare

    Vad är bästa budget alternativ? hitta begagnade lättade lyfatare som är till saab eller finns det nån som säljer nya till bra pris som inte kräver så mycket arbete? :wrench

    #200682
    krister k
    Deltagare

    Lyfter den här tråden igen.

    Om Ford 289/302-lyftare är ngt längre/högre borde det väl vara positivt för vipparmsgeometrin om man väljer att kombinera dem med std stötstänger och omslipad kam. Eller har jag missat något? :wrench

    #383535
    krister k
    Deltagare

    Trådlyft!
    Dessa lyftare kör jag med nu: http://m.ebay.com/itm/NASCAR-Lightweight-81-gram-Ford-221-thru-460-Mech-Flat-Face-Solid-Lifters-/191759992578?nav=SEARCH
    Styckepris levererat till brevlådan är samma som att köpa std hemma här.

    Lyftare

    Bilagor:
    #383716
    sabbe
    Deltagare

    Hur stor är höjdskillnaden i kulskålen jämfört med orginal?
    Vipparmsgeometrin har betydelse för lyfthöjden.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng