Fördelare/kondensator

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Fördelare/kondensator

  • Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-27 20:05 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7183
    oskarforsberg
    Deltagare

    Hej!

    Jag lagar något och något annat går sönder. Nu har jag problem med tändningen och felet är lokaliserat till fördelaren eller kondensatorn. Det här verkar dock vara en annan fördelare, eftersom den är för en fyrcylindrig motor (?) Är brytarspetsar något som jag kan hitta enkelt, är detta rätt fördelare och framförallt om jag får tag på orginalfördelare kan jag stoppa in den utan att behöva börja trimma timing eller något annat lurigt? Och om det inte är orginal, hur vet jag då vilka brytarspetsar som gäller?


    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #55801
    ingvar k
    Deltagare

    Det där ser ju helt tokigt ut, skojar du med oss? Går motorn överhuvudtaget?
    Det skulle vara intressant att veta vart den 4-e tändkabeln tar vägen, kan du fota?
    Att hitta brytarspetsar, kondensator eller en hel Boschfördelare är nog det minsta problemet.

    #55804
    kallkan
    Deltagare

    jag ser bara tre, blind kanske.

    #55805
    oskarforsberg
    Deltagare

    @Ingvar K wrote:

    Det där ser ju helt tokigt ut, skojar du med oss? Går motorn överhuvudtaget?
    Det skulle vara intressant att veta vart den 4-e tändkabeln tar vägen, kan du fota?
    Att hitta brytarspetsar, kondensator eller en hel Boschfördelare är nog det minsta problemet.

    Jo den gick faktiskt bra! Men nu går den inte längre, har tagit lite tid att vänja mig vid denna motorn och att hitta vad som är fel och vad som är bara motorns egenheter. Det är fyra kablar, men den fjärde kabel har ingen ledare i sig och hänger bara löst ner. När jag provkörde (bilen är ny för mig) så var det inget problem med tändningen eller kraften, utan istället läcker det vid vattenpumpen. Men nu är som sagt tändningen död. Så om jag letar reda på en hel fördelare med kondensator och brytarspetsar så är det bara att byta? Eller måste jag trimma in inställningarna på något svårt vis?

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #55807
    saab-bo
    Deltagare

    Det där är väl en vanlig Fördelare 1964-68, med Vent.hål, i Fördelarlocket!?
    Om du lyfter på locket, så ser du nog att det bara är ett hål där den ”fjärde” cyl. sitter!

    Det ska gå en slang därifrån, och upp till ett rör som sitter nedanför luftgallret vid vindrutan,,detta var ett försök att bli av med det stora problemet, med fukt i Fördelaren!

    / Mvh Bosse

    #55808
    Morten S.
    Moderator

    Peja har både brytare og kondenstor
    http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10163&grp=302242

    Har du sjekket at du har korrekt avstand på bryterne? Evt slipt vekk belegg med en neglfil e.l.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #53594
    ingvar k
    Deltagare

    Nä kälkan det är nog jag som är blind. NU ser jag tändkablarna med 120 grader mellan, men jag blev lurad.

    #55832
    oskarforsberg
    Deltagare

    Tack Bosse!

    Jag har inte tänkt på att de sitter på olika avstånd, men det ser ju ut som det nu när jag tittar på bilderna.

    Så i sådanafall är det bara att fixa ihop med nya delar, vad ska det vara för avstånd på brytarna? Jag har aldrig förr lagat fördelare så det kanske ger sig när jag öppar och tittar lite iof.

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #55840
    phermansson
    Deltagare

    Cirka exakt 0,4 millimeter när den är uppe på nock. Kan vara lite krångligt att få helt rätt först. Byta är inga större problem, håll ordning på den lilla skruven bara.

    #55862
    oskarforsberg
    Deltagare

    En dum fråga, men jag kommer inte in under rotorn (?)
    Altså under locket så sitter en roterande grej, på centrumleden sitter en liten skruv och under en gummimuff. Hur ska jag komma ner under till brytarspetsarna? Våld?

    Jag har testat att skruva ut skruven, men känns inte som att det hjälpte något. Det sitter några skruvar på utsidan av fördelaren också, jag gissar att de har med saken att göra men vågar inte börja skruva hejvilt.

    Tack för att ni här på forumet är så grymma och snälla !

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #55863
    pelle s
    Deltagare

    Du måste skruva ur skruven i rotorn helt, sedan är det bara att lyfta bort den.

    #55864
    phermansson
    Deltagare

    Den kan sitta rätt hårt.

    #55878
    oskarforsberg
    Deltagare

    Är det okej att slita lite, eller är den ömtålig?

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #55906
    phermansson
    Deltagare

    Inte särskilt. Och du bör ändå byta den, räknas till slitdelarna. Ofta går det att sätta ett finger på var sida axeln och dra i axelns riktning typ.

    #56006
    oskarforsberg
    Deltagare

    NU BLIR JAG HELT TOKIG!

    Jag har bytt tändstift, tändkablar, tändspole, justerat de helt nya brytarspetsarna, byt kondensator (3olika) kollat fördelarlocket (ser även det helt nytt ut) provmätt spänningen och den verkar vara okej. Dock vet jag inte om det mellan jorden och kondensatorn bör vara högre än ca 11.5 volt. Eller vad det bör vara mellan tändspolen och jorden. Batteriet börjar sega ur men inga kablar kan ju vara trasiga i alla fall.

    Hur som helst, DEN TÄNDER FORTFARANDE INTE! Vad är problemet? Vad har jag missat? Allting som jag känner till är bytt, provat och bytt igen. Gick bra (förrutom på tomgång, men det är en justeringssak) tills en dag då den inte startade alls.

    Mvh
    Oskar (som snart eldar upp skiten)

    ps: halva grejen med en bil är ju att få lära sig lite nytt och få lösa problem. Men efter att i två veckors tid jobbat med en tändning som fortfarande inte gett en endaste liten gnista och en vattenpump som fortfarande läcker efter massor med arbete med nya packningar så känns det hopplöst. Jag vill ju köra!

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng