Fordonsreglerna bakom Toppolan?

Forum / Modellspecifika forum / Saabo/Toppola/Husbil 92H / Fordonsreglerna bakom Toppolan?

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 7, 2017 kl. 12:01 #435590

      Är det någon som satt sig in i hur lagarna/fordonsreglerna ser på en Toppola?

      Jag har ingen Toppola och är man som jag helt insnöad på 95/96 lär det inte bli någon Toppola heller. Däremot är jag nyfiken på hur lagen räknar in en Toppola eftersom jag alltid har skallen full av skruvade idéer som ofta resulterar i att fordonsreglerna behöver töjas, vändas och vridas. 🙂

      Jag antar att en Toppola regelmässigt går som last och därför räknas ihop med passagerare och övrigt lösöre inom ramen för bilens totalvikt. Med en Toppola monterad kan man rimligen inte ha fulla antalet passagerare. Hur mycket väger en Toppola?

      För länge sedan körde jag hem frugans stulna men återfunna VW Polo utan baklucka, vilket polisen hade vissa synpunkter på. -Inte bara för att avgaser tränger in i kupén i baksuget, utan för att luckan är en fast del som hör till bilen och inte får tas bort hur som helst. Alltså (enligt denna polis) samma sak som att skruva bort dörrarna. Man får inte åka omkring så helt enkelt, och kan definitivt inte få godkänt vid en kontrollbesiktning. Eller? Har för mig jag kollade saken närmare då jag tänkte göra en quickfix på bilen genom att skruva fast en plywoodskiva över hålet. Även om ersättningen för bakluckan är stadig i sig påverkas ju bilens vikt och när man kör in i besiktningshallen ska den ju vara i originalskick och hålla rätt vikt (om man ska vara petig).

      Rent principiellt borde Toppolan vara jämförbar med att byta ut bakluckan mot en plywoodskiva, aluminiumlpåt eller liknande, ja kanske t.o.m. något i stil med ett båtkapell, och får man köra omkring med en Toppola borde också detta gå bra. Jag gissar att man INTE kan ha en Toppola monterad inför kontrollbesiktning, just för att man monterat bort en fast del av bilen.

      Hur monteras en Toppola fast? Krävs verktyg? Någonstans har jag läst att utrustning som kräver verktyg för demontering är att betrakta som en fast del av bilen, medan sådant som sitter med spännremmar, sprintar eller muttrar/skruvar med handgrepp räknas som last. Medan jag spekulerar i min okunnighet om Toppolan känns det som att den faktiskt inte är helt ”klockren” i lagens mening, och det gillar jag! 🙂

      Orsaken till mina funderingar är att jag har en Saab 95 som skulle behöva få bakluckan modifierad eller utbytt mot något i stil med en mini-Toppola för att ge mer utrymme till hund och passagerare.

        oktober 7, 2017 kl. 13:25 #435593

        Hur gammal var polon?

        helbilsgodkänt fordon så kan det stämma men låter mycket märkligt annars.

        och besiktiga med toppola görs hela tiden så att det skulle vara ett problem låter även det märkligt.

          oktober 7, 2017 kl. 13:55 #435602

          Det är väl bara att skruva bort bagageluckan, kapa balken den sitter i och ta bort bakfönstret på Spökplumpen så kan du skohorna dit en Toppola sedan!?

          96 V4 1975 ”Bollen”

            oktober 8, 2017 kl. 02:54 #435607

            Polon var en 80-talare, så någon helfordonshysteri hade inte hunnit drabba den. Att en polis tycker saker behöver inte ha ett dugg med verkligheten att göra, vilket är orsaken att föreningen Cruisingen Stannar finns och behövs. Jag gör som jag vill med det mesta när det gäller bilar, men det är alltid trevligt att vara mer påläst än poliser och besiktningsfolk. ☺

            Beträffande modifiering av en 96:a som Janne beskrev det har jag hunnit tänka i de banorna ett antal gånger under senaste 25 åren. Kapa balken skulle onekligen underlätta för hunden, och hur coolt vore det inte att bygga en hel baklucka som på Saab 900? Fast nu har jag ju en 95:a och det är snäppet bättre redan innan något ändras. Att räta upp bakpartiet utan att skära och svetsa i karossen (bakluckan är både bucklig och kexig) skulle göra saken ännu bättre.

              oktober 8, 2017 kl. 13:22 #435614

              Fördelen med 96 är väl att du får brantare lutning på hålet, precis som på 99/900 cc. Men det är väl också enda fördelen.
              Redan på 80-talet hade jag vilda idéer om att bygga camper av 95, långt innan jag hört talas om Toppola. Men som så mycket annat stannade det vid en dröm.☺️

              96 V4 1975 ”Bollen”

                oktober 8, 2017 kl. 15:28 #435618

                En fullutrustad Toppola väger ca. 140 kg. I Sverige är det inga problem i besiktningen, förutom att man måste besiktiga i lastbilshallen p.g.a. höjden. Fastsättningen består av (på og900) tre lasthållare + en liten krok i bagageutrymmet. Således inga specialverktyg. Den är dessutom TÜV-godkänd.

                  oktober 9, 2017 kl. 11:55 #435637

                  140kg är imponerande för den jätteburken och det låter som att man lugnt ska kunna ta bort bakluckan mer eller mindre permanent på vilken ICKE-helfordonstjohejad bil som helst och haka på något helt eget som sticker ut både här och där, så länge det är vettigt utfört.

                  Finns några överlevande dokument om Toppolan som visar konstruktionen i stort, fastsättningen och TÜV-godkännandet vore det en trygghet att ha med i bilen för att visa principen för en yngre polisförmåga. http://cruisingenstannar.se/ finns tyvärr på grund av att poliser ibland och allt för ofta gör helt andra bedömningar än besiktningsstationerna och det reglerna faktiskt föreskriver.

                    oktober 30, 2017 kl. 09:22 #436346

                    Toppolan räknas enligt lagen som en ”förvuxen” skidbox/takbox.
                    Toppolan är utformad som bakluckan i anslutningen mot bilen och ersätter bakluckan. Således berörs inte vattendränering o.dyl.
                    Normalvikten på Toppolan var (med plastinredning) 120 kg. (Bakluckans vikt måste dessutom räknas bort då den tas bort).
                    Av den vikten ligger 60 kg på taket och 60 kg på bagageutrymmet.
                    Således blir totalvikten för en Toppola ungefär lika mycket som att ha två normalvuxna kvinnor i baksätet, alltså ingen stor viktökning att tala om.
                    Fastsättningen är testad och håller upp till 180 km/h. Utan fastskruvade skidställ kan man köra upp till 70 km/h innan det blir problem.
                    Jag har under alla mina Toppolaår bara blivit stoppad av polisen då de varit intresserade och ville se hur den såg ut inuti. Jag har aldrig haft med mig TÜF-godkännandet och jag tror inte att någon polisman vill se godkännande på skidboxen som man köpt på Mekonomen heller…

                    Attachments:
                      januari 2, 2018 kl. 02:39 #439292

                      Jag äger sen augusti 2016 en Toppola på en og900, fantastisk idé och förvånansvärt smidig för att vara en ”husbil” (Toppolan är fortfarande en bil, inget annat)!
                      Har besiktat med Toppolan på, besiktningsmanen tittade aldrig på Toppolan i sig – bara Saaben och enda anmärkningen som Toppolan orsakade var att registreringsskyltsbelysningen inte funkade (jag hade inte kopplat el till belysningen).

                      Fastsättningen är simpel, som signaturen ”toppola” säger tre takräcken och en krok i låset för bakluckan men en lyft är att rekommendera om man behöver lyfta bort eller på Toppolan.

                      Har testat 140 knyck och Toppolasaaben gick som tåget – hur bra som helst!
                      Det enda som känns lite svajigt är kraftiga sidvindar, då kastar Toppolan lite i sidled men det motsvarar höga skåpbilar så det är ändå rätt bra.

                      Attachments:
                        januari 22, 2018 kl. 15:24 #439909

                        Låter som att man kan göra lite som man vill med bakluckan, åtminstone på en äldre bil. -Kastar man bort den och ersätter med något annat ur säkerhetshänseende vettigt antar jag man kan räkna hem vikten man just kastat bort på det man lägger till. 🙂

                        För min del lutar det åt att som första steg bygga om en 95-baklucka så den förlänger taklinjen några decimeter och ger bilen ett rakare avslut sett från sidan. På så vis blir det betydligt mer svängrum för hunden utan att addera någon betydande vikt. De mer vilda fantasierna går ut på att regga om en gammal släpkärra till obromsad och med fast monterad ”lastlåda” byggd av sista metern från en skrotad Saab 95. Med en tvådelad teleskopisk dragstång kan släpkärran kortas av så mycket att dess hjulaxel hamnar precis bakom bilen och ”lastlådan” sluter upp mot bilens bakände. Plockar jag då bort bilens egen baklucka sparar jag vikt och all vikt i tillsatsen bör rent juridiskt kunna räknas över på släpkärran, även om den delvis kommer hänga på bilen. 🙂 Jordbruksverket har tydliga regler för hur hundar får resa på en släpkärra och jag ser inga som helst problem gentemot dessa. Vid en snabb titt kommer ekipaget se ut som en förlängd Saab 95 med boggie. 🙂

                        Denna lösning bör ge ett mycket stabilare ekipage vid full last och sju personer, samtidigt som jättehunden kan hänga med som om han satt inne i bilen. Och så är alltihop ett galet projekt och allmänt uppkäftigt gentemot lagar och föreskrifter, -d.v.s. helt enligt min personliga tradition! 😀

                          januari 22, 2018 kl. 15:29 #439911

                          Bilen är årgång 1968 så den behöver aldrig mer besiktigas (om inte polisen skulle tycka det utmed vägarna), men inget hindrar ju en årlig frivillig undersökning för att få färska papper på att bilen är i ordning. Hittar jag en minst lika gammal släpkärra gäller samma regler för den efter att den reggats om till obromsat. Vad jag sett säger reglerna om släpkärror inget om kärrans ”frihetsgrader”, bara att den ska ha en säker och godkänd kopplingstyp. Om bilprovarna ändå skulle bråka om ”uppstyrningen” mot dragbilens kaross får jag väl besiktiga med dragstången i ett mer utdraget läge, och sedan fuska tillbaka den kort på egen risk. Är bara allt vettigt och stadigt byggt, samt fungerar bra på vägen låter jag det sköna vansinnet i konceptet inspirera mig att genomföra projektet! 🙂

                            januari 22, 2018 kl. 18:06 #439916

                            Varför inte kapa en 95 framför bakre hjulhusen och svetsa direkt på bakluckehålet i din bil? Så slipper du krångla med kulkoppling.

                            96 V4 1975 ”Bollen”

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.