Förgasar bestyckning 95 tt -65

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Förgasar bestyckning 95 tt -65

  • Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-03 00:22 av .
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17815

    Hej nu måste jag fixa min förgasarbestyckning så bilen inte går så snålt.
    Jag undrar vilka munstycken i förgasaren jag bör byta på min tt -65:a som är orginal bestyckad idag.
    Det skall ju inte va nödvändigt att använda choken i backarna 😉
    Hur stora skall dom vara och kan jag köpa dom färdiga ? eller kan jag ”borra” upp dom ?
    Isf vad pratar vi för dimensioner ?

    Hmm det blev många frågor 😉

    // Fredde

    #120915
    matthias r
    Deltagare

    Pratar vi trimmat eller otrimmat?

    #120927
    martin valentin
    Deltagare

    är alla grejor i ordning?? bränslepump, filter mm är förgasaren full i skit?

    #120937
    Morten S.
    Moderator

    Drar motoren bra på flat vei? Årsaken kan være diverse andre ting en bensinflödet.
    Prøv å kjør uten bakre ljuddempare. Kan være tett.
    Kondensatoren kan årsake dårlig drag

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #120953
    patric h
    Deltagare

    Jag har också en 95 -65 som jag gjort ombestyckning av förgasaren på nu i veckan. Jag har bytt lågfartsmunstycke från 40 till 45, 45 munstycke sitter original i kortnosföragsaren så har du en sådan ta munstycket därifrån.
    Huvudmunstycket är bytt till 150, jag provade också med 175 och 170 men då fyrtaktade motorn. Rekomendationerna jag fått är att använda minst 160 eller 165 munstycke men jag har inget sådant att prova med nu får göra det när jag fått hem sådana. Emulsionsmunstycket är bytt till 220.
    Jag har också bytt halsring till 32 mm och bytt till en xp-högflödes spjällaxel.
    Bilen går nu mycket bra, jämnt och fint över hela registret och känns starkare framför allt på lågvarv.
    Jag justerade också den justerbara skruven längst ner på förgasaren, det är nu utskruvad ca 3 varv.
    Niklas Enander har hjälpt mig med tipsen om hur jag ska ombestycka förgasaren och jag har köpt mina delar från honom.
    Min bil gick väl inte fullt lika dåligt som du beskriver att din går så du kanske har behov av att även byta ljuddämparen i bak då den kan vara tät eller så kanske du har ett igensatt bensinfilter det har jag råkat ut för ett par gånger och då brukar choken behövas för att ta sig fram.

    /Patric
    @saabklubben.com”>lack@saabklubben.com

    #121000

    Jag överdrev nog lite 😉 men jag skall vara lite tydligare med diagnosen.

    MathiasR: Bilen är inte trimmad. orginal -65:a

    Bilen går bra på låga varv och fint upp till ca 80 – 90km/h om det är någorlunda plant.
    Men kommer jag till ett motlut har den tendens till att vilja spika men detta försvinner direkt om jag ger den lite choke eller lättar på pedalen.
    Tändning är ställd med med mätklocka så den är ok.
    Förgasaren och bränslefilter är rengjorda.

    Bakre dämpare skall jag kolla / prova att köra utan 😉

    Men det sitter orginal munstycken från -65 i den och med tanke på att vi idag har etanol i bensinen så bör jag väl åtminstone ha ett större huvudmunstycke ?

    // fredde

    #121002
    enor
    Deltagare

    Hmm. Låter ändå som ett tändningsproblem i första hand, för mej. Glapp i fördelaren kanske? Slitna fördelare kan sprida tändpulserna ganska duktigt så att det ser bra ut med mätklocka men blir åt skogen fel på lite varv…

    #121005
    2takt_nicke
    Deltagare

    Fredde – Kör du på etanol UTAN att ha bytt munstycke?!, Vad kör du på för 2t olja?

    #121015
    2takt_nicke wrote:
    Fredde – Kör du på etanol UTAN att ha bytt munstycke?!, Vad kör du på för 2t olja?

    Det är inblandning av etanol i all bensin idag 😉 och jag brukar använda castrols 2 takts olja.

    enor wrote:
    Glapp i fördelaren kanske?

    Hmm lite glapp är det men jag upplevde inte att det var så mycket ….

    //Fredde

    #121022
    martin valentin
    Deltagare

    med tanke på dagens bensin så ska man bestycka upp några snäpp

    #121038
    enor
    Deltagare
    Fredric Yngveson wrote:
    Det är inblandning av etanol i all bensin idag 😉

    Inte alls, bara i blyfri 95! Om man tankar 98 eller Shells V-power får man bara bensin, ingen etanol alls.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng