Förgasare flödar över

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasare flödar över

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Förgasare flödar över

  • Författare
    Inlägg
    • mars 11, 2017 at 20:40 #427974

      Har ett litet problem med en enkelförgasare med automatchoke.
      Det bara flödar soppa rakt igenom så motorn surar igen direkt. Ser att det bara droppar ner i insuget när man stänger av motorn. Det håller på minst en minut efter man stängt av. Enda sättet att få igång den sen är full gas så den får massor med luft. Ändå får man mala ett tag.
      När den är helt kall och chokespjället är “stängt” så är den helt omöjligt att få igång. Surar.
      Det hör också till saken att jag har testat med 3 olika förgasare. Alla beter sig likadant.
      Maler man ett tag så flödar det utanför förgasaren som om pumpen trycker in bränsle i flottörhuset och sen flödar över fullständigt.
      Kan det vara så att pumpen ger för högt tryck så att flottören inte kan täta? Eftersom alla tre förgasarna beter sig exakt likadant?
      Får man väl igång den så går den ok för då sväljer den ju undan bensinen. Men även när den är varm och man stänger av och sen ska starta så är den sur som det värsta. Men det beror ju på att den står och droppar in bensin i insuget.
      Ja, är det nån som har nån idé om vad det kan vara så tar jag tacksamt emot tips.

      /Svenne

        mars 12, 2017 at 00:16 #428020

        Jag fick det problemet när jag tryckte fram bensin med en elektrisk pump, så din teori känns inte så långsökt. Har du kollat flottören och – nålen? Om inte flottörnålen kan stänga ordentligt så blir det ju problem.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

          mars 12, 2017 at 00:51 #428036

          Koppla in en liten flaska bensin med en slang direkt på förgasaren och se om motorn går bättre. Om den går då så är boven antagligen för högt bränsletryck. En ny nålventil och en justering av flottörnivån är aldrig fel. Glöm inte kulan och vikten när du river isär! Det är lätt att tappa bort dem.

          kulavikt

          /B


          Bengt Åkesson
          bengt@akesson-motorsport.se
          Facebook

          • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Bengt Åkesson.
          • Det här svaret redigerades för 7 år, 1 månad sedan av Bengt Åkesson.
          Attachments:
            mars 12, 2017 at 06:09 #428041

            Tack för tips. Jag ska ut och kolla/byta bränslepump nu direkt. Skulle haft sovmorgon idag egentligen men nu kan jag ändå inte sova förrän jag testat. 🙂

              mars 12, 2017 at 13:42 #428055

              Tack för tips. Jag ska ut och kolla/byta bränslepump nu direkt. Skulle haft sovmorgon idag egentligen men nu kan jag ändå inte sova förrän jag testat. ?

              Känner igen det där…

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                mars 13, 2017 at 12:59 #428098

                Haha! Ja så där är det för oss alla tror jag 🙂

                Bytte pump men ändå inte bra. Jag får nog kolla över förgasaren ordentligt. Tänkte att det skulle gå lite smidigt men icke!

                  mars 27, 2018 at 10:41 #442073

                  Fick själv det problemet idag att v4an surade ned sig. ? Så har nålventilen då fastnat? Har fomoco- förgasaren som satt original på -74orna.

                  SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

                    mars 27, 2018 at 15:45 #442077

                    Ganska säkert är det nålventilen som samarbetar med flottören som kärvar eller inte håller tätt. Flottören bör kollas och eventuellt justeras då och då. Det är inte helt fel att byta nålventilen emellanåt. Choken, särskilt en automat choke kan vara en riktig krångelpelle. Till sist, droppande soppa från otäta fuggar kräver snabb tillgång av brandsläckare.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.