Förgasarfråga och Vattenpumpsverktyg? (Triumph 1,7l)

Forum Modellspecifika forum 90/99 Förgasarfråga och Vattenpumpsverktyg? (Triumph 1,7l)

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-22 23:03 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #398805
    Frihjularn
    Deltagare

    Hejsan!

    Mitt första inlägg som medlem i Sveriges finaste bilklubb blir två frågor!

    Men, först lite bakgrund. Jag är uppväxt(?) i en Saab, nämligen min fars 99’a årsmodell 1972 (en av de första med den svenska 2-liters motorn). Denna är fortfarande i familjens ägo, och i bra skick men ”lite fix” att göra på…

    Vi har sedan ägt olika 900, 9000, och 9-5’or, utspridda på mina föräldrar och syskon. Vi kan våra bilar utan och innan, och hör till de utvalda där kärleken är besvarad! Med andra ord alla Saabar har fungerat klockrent och med minimalt med reparationer. Pålitligare och körgladare bilar kan inte finnas!?

    Min första egna bil var en 70’a som jag köpte som (nästan) vrak för en spottstyver år 1980, helrenoverade och sedan använde utan några som helst incidenter i 12 år. Den bilen hade dock gjort sitt för ett par år sedan och finns nu kvar som ”organdonator” till min ”nya” pärla; en 99’a 1970, med fyra dörrar, ingen rost, engelsk symaskinsmotor OCH fungerande frihjul!!!

    Nu till frågorna:
    1. Vilken förgasare sitter det egentligen i denna bil. Jag vet inte riktigt vilken renoveringssats jag ska köpa hos Förgasarteknik/Misab/Burlen(i England). Det ska ju vara en 175CD-2S enligt verkstadshandboken. Men Enligt Förgasarteknkik ska den ha beteckningen (spec nummer) 3302. Amerikamodellen (med temperaturkompensering) har nummer 3301, och 1,85 l motorn har 3465.

    Förgasaren på min gamla 70’a har nummer 3282(!!) instämplat på flänsen mot insuget. Båda 99’orna har ”tappat” kopparbrickorna med numret som ska sitta i trottellocket. Ingen har temperaturkompensering.

    Detta nummer, 3282, har jag återfunnit i några få listor på internet, men då utan bilmodell angivet. Strombergs (Burlens) servicesatser kan vara endera CDSK6, eller CDSK12. Packningssatsen kan vara GP235, GP242, eller GP245. Nålventilen (som ska vara en 2,0’a) kan ha numren B19053, B19054, eller B21344

    Finns det någon förgasarexpert som kan ge ett snabbt och klart svar på dessa funderingar?

    2. Finns det någon vänlig person i Gävle/Sandviken-området som kan låna/hyra ut ett VATTENPUMPAV(UPP)DRAGARVERKTYG, då detta är det stora hindret just nu för att glida om kring och frihjula med ett fånigt flin efter vägarna. Eller har klubben några utvalda ”skattmästare” som har tillgång till detta verktyg och har möjlighet att låna ut detta via postverket?

    Tacksam för svar, och hoppas vi ses på vägarna i sommar!

    Frihjularn

    #398887
    stefan
    Deltagare

    det är inget som indikerar att det kanske är fel förgasare då? Volvo har nämligen flera strombergs som heter typ likadant och börjar på 328X. Inget ovanligt att man tar det man har och så stora skillnader är det inte på dem rent konkret.
    För bästa identifikation är det nog enklast att ta ur och kolla nålens beteckning. Det kan ge ytterligare ledtrådar men de kan såklart ha använt saab nålen även om de bytt förgasare.

    Jag har en del repsatser till dem hemma och kanske rentav pumpverktyget också. Måste kolla detta.

    #398892
    Frihjularn
    Deltagare

    Hejsan, och tack för svaret!

    Jag är tämligen säker på att förgasarna (både på min ”gamla” 70’a, och min ”nya”) är original, men är så klart inte 100% säker. De har i alla fall ett helt identiskt yttre (utan temperaturkompensator, och med ställskruv nåbar underifrån). Båda bilarna går/har gått mycket bra, så de kan inte vara helt felbestyckade… (Och är de Volvo-donerade, så är de i alla fall med ”rätt” hus och bestyckning)

    Vad som får mig fundersam är att Förkasartekniks annars utmärkta förteckning över Saab-förgasare,
    http://www.forgasarteknik.se/Reservdelar/SU_reservdelar/Katalog/ZS-Saab.pdf

    inte är helt ”tydlig” på vad jag har för förgasare. Enligt den så har jag en förgasare med beteckningen 3302, medan 1,85 litern har nr 3465. Nu vet ju jag att båda dessa förgasare ska ha en 2’an´s flottörventil, men enligt detta papper har ventilerna olika detaljnummer!?

    Jag har köpt nål (B1W) och motsvarande munstycke, dock ej ännu flottörventil.

    Går man in på Burlen (Strombergs) hemsida finns bara 3301 med i rekommendationerna och då ska man ha renoveringssats CDSK6A, men enligt förgasarteknik ska jag ha CDSK12. Packningssatserna till dessa är olika (GP244 mot GP235) och detta kan(?) ju tyda på temperaturkompensatorns vara eller icke vara.

    När så ”min” (3282) förgasare inte ens finns med i listorna (inte på Volvosidan heller) blir det ju ännu krångligare. 🙁 Jag skulle gissa att jag har en ”motsvarande” 3302-typ (CDSK12), men detta förklarar inte att flottörventilerna är olika, enligt Förgasarteknik, jämfört med 1,85 liters motorn!?

    För att sammanfatta: Jag vill egentligen bara veta vilket ”Service kit” jag ska köpa (två att välja mellan), samt vilken 2,0 flottörventil jag ska ha (tre att välja mellan).
    —–

    Vattenpumpsverktyget är egentligen det viktigaste just nu, resten pysslar jag mest med i väntan på detta arbete. Jag har bytt vattenpump tidigare på en B-motor, men det innebar svetsning och slaghammare (plus en massa nybörjartur), och jag räknar inte med att tarva något av detta på min ”nya” pärla. Den är jag mer rädd om! 😉 Så, här är jag idel öra!!

    MVH/Frihjularn

    #399038
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!
    Enligt SAABs verkstadshandbok för de tidiga 99:orna så är det förgasare Zenith-Stromberg 175 CD-2S på alla t.o.m.1974 oavsett motor. Däremot är det olika nålar:
    1,7+1,85 l, ej USA: B1W
    D:o USA: B1AG
    2,0 l: B1BR
    Jag tror att bortsett från nålen så är grejerna desamma i de olika varianterna.

    MVH/Gunnar

    #399050
    Frihjularn
    Deltagare

    Hej på dig!

    Tack för inputen! Jo, jag trodde också att det borde vara samma grejor, och verkstadshandboken (jag har också en, idag lite gulnad, sådan) förespeglar ju att det bara är nålarna som skiljer åt. Ja, och så flottörnivån också faktiskt…

    Men när man sedan tittar i tabellerna över alla olika typer som finns av bara 175CD-2S modellen så inser man att man lätt kan gå på en mina.

    Kan månne de olika detaljnumren på de olika 2 mm’s flottörventilerna tyda på att det är det som stipulerar grundsättningen för nivån (och inte bara flödeskapaciteten)?

    Ja jag vet inte, och det är ju därför jag frågar 😉 Kanske oroar jag mig i onödan?

    Nu har jag faktiskt varit i kontakt med din namne Gunnar på Förgasarteknik, och han har bläddrat i gamla listor över alla varianter som tillverkats. Tydligen är min 3282’a en tidig variant av den vanligare 3302’an. Som alltså inte är samma som 3465’an som sitter i 1,85’orna (annan typ av flottörventil, dock samma storlek; 2,0). Det är inte heller samma som 2-litern som hette 3557 fram till -74, vilken har samma flottörventil som 1,85’an men annan både nål och huvudmunstycke och dessutom annan spjällaxel (vilket kan ha att göra med att man gick över till gasvajer då!?)…

    Som sagt, snurrigt värre! Men nu ska Förgasarteknik plocka ihop en servicesats åt mig. Det är tur att det finns sådana företag fortfarande som sitter inne på denna kunskap. (Just Gunnar Eriksson har ju varit i ”förgasar-branchen” så länge som jag hållit på med bilar i alla fall (80-talet), och kanske längre ändå?)

    MVH/Frihjularn

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng