Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Förklara hur man ser skillnad på typer av motorer.
- Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-30 06:10 av .
- FörfattareInlägg
- 14 augusti, 2013 kl. 18:05 #7939
jf-jf
DeltagareHej!
För vissa är detta säkert en självklarhet men inte för mig. Hur ser jag skillnad på om det är en vanlig standard eller en sportmotor på en 65-67? För trippelförgasare hade väl alla dom?
Hittat en herre som har en motor som suttit i en långnos och har trippelförgasare på sig. Så jag vill ju veta om jag kan se om det är en standard eller en sportmotor.14 augusti, 2013 kl. 19:05 #58497Morten S.
Moderator1965 har singelforgasser
Sport og Monte Carlo har pumpe for oljeinnsprøyting/separat smurning.
Finnes nok flere kjennetegn.Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
2009 9-3 SC tid20 augusti, 2013 kl. 20:24 #56893jf-jf
DeltagareOK 65 hade enkelförgasare med . Men det jag kan se på denna är att den har trippelförgasare monterat på sig och den har suttit i en långnos.
Detta innebär då att det kan vara en standard motor från 66 ??21 augusti, 2013 kl. 08:51 #56897runefalk
DeltagareHej
Motorn är troligtvis från 1966, men den kan vara även från 1967
Jag vet inte om det går att kolla via motornumret
Rune Falk21 augusti, 2013 kl. 19:48 #58723hubbe
DeltagareLångnos med trumbroms = 1 enkelförgasare = 1965
Långnos med skivbromsar = trippelförgasare = 1966 eller nyare.21 augusti, 2013 kl. 20:02 #58724rally
DeltagareFel Hubbe”
Skivbromsar kom först på 67 års modell tillsammans med växelströmsgenerator.
65 enkel förgasare
66-68 trippelförgasarePå höger sida utav motorblocket i framkant kan man utläsa när blocket är gjutet.
/Fredrik
21 augusti, 2013 kl. 20:35 #56906hubbe
DeltagareFredrik du ha rätt,
min första trippelförgasare köpt i höst 66 var modell 67.
Hubbe
30 augusti, 2013 kl. 03:41 #589475692b
DeltagareTry this:
http://www.vsaab.com/html/twostroke.htm30 augusti, 2013 kl. 05:17 #57189Per-Erik
Deltagare…en relaterad fråga – är det samma vev, stakar och kolvar i en standard 65:a och 66:a motor? alltså, om jag har en frisk 65:a motor, kan jag ta innanmätet och stoppa i det i en 66:a motor för att få trippelförgasare?
30 augusti, 2013 kl. 06:10 #57026Dicst
Deltagare@Per-Erik wrote:
…en relaterad fråga – är det samma vev, stakar och kolvar i en standard 65:a och 66:a motor? alltså, om jag har en frisk 65:a motor, kan jag ta innanmätet och stoppa i det i en 66:a motor för att få trippelförgasare?
Ja, om kolvar uppfyller krav på spel och toleranser. De kan vara olika slitna.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.