Förklara hur man ser skillnad på typer av motorer.

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Förklara hur man ser skillnad på typer av motorer.

  • Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-30 06:10 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7939
    jf-jf
    Deltagare

    Hej!

    För vissa är detta säkert en självklarhet men inte för mig. Hur ser jag skillnad på om det är en vanlig standard eller en sportmotor på en 65-67? För trippelförgasare hade väl alla dom?
    Hittat en herre som har en motor som suttit i en långnos och har trippelförgasare på sig. Så jag vill ju veta om jag kan se om det är en standard eller en sportmotor.

    #58497
    Morten S.
    Moderator

    1965 har singelforgasser
    Sport og Monte Carlo har pumpe for oljeinnsprøyting/separat smurning.
    Finnes nok flere kjennetegn.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #56893
    jf-jf
    Deltagare

    OK 65 hade enkelförgasare med . Men det jag kan se på denna är att den har trippelförgasare monterat på sig och den har suttit i en långnos.
    Detta innebär då att det kan vara en standard motor från 66 ??

    #56897
    runefalk
    Deltagare

    Hej
    Motorn är troligtvis från 1966, men den kan vara även från 1967
    Jag vet inte om det går att kolla via motornumret
    Rune Falk

    #58723
    hubbe
    Deltagare

    Långnos med trumbroms = 1 enkelförgasare = 1965
    Långnos med skivbromsar = trippelförgasare = 1966 eller nyare.

    #58724
    rally
    Deltagare

    Fel Hubbe”

    Skivbromsar kom först på 67 års modell tillsammans med växelströmsgenerator.

    65 enkel förgasare
    66-68 trippelförgasare

    På höger sida utav motorblocket i framkant kan man utläsa när blocket är gjutet.

    /Fredrik

    #56906
    hubbe
    Deltagare

    Fredrik du ha rätt,

    min första trippelförgasare köpt i höst 66 var modell 67.

    Hubbe

    #58947
    5692b
    Deltagare
    #57189
    Per-Erik
    Deltagare

    …en relaterad fråga – är det samma vev, stakar och kolvar i en standard 65:a och 66:a motor? alltså, om jag har en frisk 65:a motor, kan jag ta innanmätet och stoppa i det i en 66:a motor för att få trippelförgasare?

    #57026
    Dicst
    Deltagare

    @Per-Erik wrote:

    …en relaterad fråga – är det samma vev, stakar och kolvar i en standard 65:a och 66:a motor? alltså, om jag har en frisk 65:a motor, kan jag ta innanmätet och stoppa i det i en 66:a motor för att få trippelförgasare?

    Ja, om kolvar uppfyller krav på spel och toleranser. De kan vara olika slitna.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng