Försäljning av bilpapper på SSK’s forum

Forum / Övrigt / Off Topic / Försäljning av bilpapper på SSK’s forum

Forum / Övrigt / Off Topic / Försäljning av bilpapper på SSK’s forum

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 20, 2009 at 11:51 #148242

      som en fotnot så är det faktiskt inte tillåtet att byta hur mycket plåt man vill…………karossbyten är inte heller tillåtna eftersom chassiet är bilens identitet.
      Rallybilar och dylikt går väl på nån dispens där även donatorbilens chassinummer ska framgå av papperen.

        november 20, 2009 at 13:22 #148243

        Hur mycket plåt får man då byta? 20 – 50- 90% av plåten?
        Har pratat med Bilprovningens tekniska avd. om detta,det svar jag fick var att det ej finns några direkta regler om hur mycket rost du får laga, men att det skall vara gjort så att det ej påverkar bilens krock/trafiksäkerhet.
        Däremot får man ej byta identitet på en bil, men kaross på en bil?
        Saab sålde ju hjulhus, hela golv, tak, karosserisidor,karosser,
        mm, vart går gränsen för när en bil räknas som karossbytt?

          november 20, 2009 at 20:45 #148267

          att laga rost kanske är en sak, där byts sällan särskilt mycket relativt sett men frågeställningarna kommer ju när du skarvar i en annan bil som ingen vet ursprunget på och vilken bit kommer från vilken bil. Är den skarvad överhuvudtaget? Enligt “lagboken” så är karossen bilens identitet, byte rman för mycket så förverkar man identiteten och man bygger en helt ny bil egentligen som ska genomgå avsedd besikting.
          När jag jobbade som bilplåtis så pratade man om 60-70 procent av en originalidentitet kunde bytas ut innan man var i gråzonen men vem kollar sånt här egentligen om man nu inte säger nåt…….

            november 21, 2009 at 08:43 #148291

            Hur mycket plåt kan man byta? Jo man kan byta tills man skäms och lite till så länge besiktningsmannen inte har något att invända.
            Om man för enkelhetens skull tänker sig en bubblaplatta så kan man byta all plåt som behövs för att laga upp den om den är rejält rostig och sedan sätta på en annan kaross och ingen kommer att ens fråga dig hur mycket som är bytt trots att det kan vara upp till 90% av bilen som är utbytt.

            Om du däremot har papper på en vit bil och kommer in till SPB med en svart och det tydligt syns att chassinummerplåten är utbytt och ditsvetsad med pinnsvets så kommer du att få åka hem med oförättad ärende.

              november 21, 2009 at 08:54 #148292

              Kul att du svarade Kaparn! Kom då genast att tänka på alla som renoverar rostiga Sonetter. Där byts ju den mesta plåten ut eftersom de rostar mer än mycket. Mats Jonsson Tex måste väl ha bytt minst 90% på sin 67:a?? Det var väl nya hjulhus, Nytt golv, trösklar mm
              Jag har själv ägt en 93GT750 som var så rostig att tidigare ägare bytt ut all plåt förutom taket samt mindre delar utav torpeden. Jag tror att även taket var rostlagat på något ställe.
              Helt klart en gråzon hur Mkt man byter men kommer utbytes delarna/karossen ifrån väldokumenterade källor så ser jag inget problem i detta.

              /Fredrik

                november 21, 2009 at 11:53 #148300

                I en biltidning nyligen, tror det var Klassiker eller ClassicMotor, så nämner dom i förbifarten i en artikel att tvärtemot vanliga uppfattningen så är det INTE olagligt byta kaross på en bil. Men jag kan inte hänvisa, vet inte var det stod längre. Men jag tolkar det som att om man byter kaross på en bil till en likadan av samma modell med samma krocksäkerhet etc så är det skit samma. Det finns inget magiskt i just en viss kaross med en viss plåt, det är bara plåt allting…. Mkt uppfattningar hit och dit, men kan någon med lagtext i handen visa att tex ett kaross-byte är olagligt? Men det kanske är en annan diskussion. Och såklart om det börjar handla om stulna identiteter, karosser etc, så är det ju en helt annan sak. Men det torde inte vara vanligt här på klubben eller? En ärlig identitet som säljs till en entusiast i syfte att återskapa en bil med ny plåt ser jag inga problem med. Det gör nog inte BP heller, för dom kan aldrig kolla det.

                  november 21, 2009 at 15:11 #148305

                  Man kanske ska fundera en runda till på hur Saab hanterade detta med på sina tävlingsbilar? Det borde finsn väldigt få fabriksbilar numera efter alla karossbyten.

                  Om jag bygger en rallybil, sen rullar jag den så jag får byta tak. 3 tävlingar senare så sladdar jag i en telefonstolpe så jag får sätta dit en ny bakdel, skarv mitt i golvet och i takstolparna. Men tror ni inte jag lyckas fronta skiten i en sten 4 tävlignar senare så jag får byta framdel, skarv i golvet å i takstolparna… Nu finns det inte ett skit kvar av den karossen jag byggde för jag har lagat den efter smällarna… Den bilen kan jag ju inte sälja här då?

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.