Försäljning av bilpapper på SSK’s forum
- Detta ämne har 21 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-21 15:11 av
roger.
-
FörfattareInlägg
-
november 19, 2009 at 19:03 #21123
På förekommen anledning vill jag ta upp ämnet om försäljning av papper, chassiplåtar och liknande på forumet. Detta är helt klart en gråzon juridiskt, och frågan är om vi ska tillåta handel av denna typ på forumet?
Handeln i sig är inte olaglig vad jag vet, men att byta identitet på en bil är det. Å andra sidan får man byta hur mycket plåt man vill på en bil, så gränserna är helt klart oklara.
Vad tycker ni?Vore det inte önskvärt om en sakkunnig kunde rådfrågas i ämnet? Jag tänker mest på vad det kan få för konsekvenser (om det nu kan bli några överhuvudtaget) för klubben om det handlas med papper o.dyl. på hemsidan.
Finns det ingen här i forumet som kan kasta lite ljus över denna gråzon?
Om det inte är direkt olagligt blir det ju mer av en moralfråga. Ungefär som att sälja aktivt kol. Hur många köper aktivt kol för att rena något annat än brännvin?
Om det blir en moralfråga av det hela tycker jag att det är upp till klubbens ledning/webmaster att ta ett beslut i frågan, baserat på ”klubbens bästa”.
Det är en svår fråga dock…
Vad anser styrelsen?
Om inte annat så har MHRF jurister till förfogande som säkert kan svara på frågeställningar som denna.
Under Anslagstavlans regler §4 står det:
”annat sätt som är olagligt eller strider mot god sed.”Det är inte olagligt att köpa och sälja identiteter, men är det god sed? Vanlig sed är inte samma som god sed…
november 19, 2009 at 20:15 #148200Jag har inte ställt frågan till styrelsen direkt än, tyckte det var bättre att först få medlemmarnas åsikter som grund för den diskussionen. Och givetvis uppskattas åsikter från alla här, inklusive styrelsemedlemmar.
Vad är vinningen med att köpa endast papper från en annan bil? Vilka papper menas, reg.beviset?
Kommer man till ett rally i sin nyrenoverade rallybil så säger papperna att det är en V4-68. I själva verket så har man flyttat över grejorna till sin 71a man haft stående hemma.
Det tycker jag är ett oredligt förfarande.Mvh
CCH
Ska Styrelsen också lägga sig i om någon till exempel sälger 5,5″ fälgar till en V4?
Trimmade bilar som ej är registreringsbesiktigade med högre motoreffekt?Hänga Julle för att han provkörde 92:an oregistrerad Osv.
Läser man på så får man inte byta identitet på en kaross = ta en identitet & flytta över detta på en annan bil. Dock får man byta kaross på en bil. Skillnad? Nja Men olagligt eller dålig sed? Knappast!
Det finns ju knappt en saab Sport/ Monte Carlo / GT 750 som har orginal karossen kvar. Får inte dessa heller annonseras ut på Saabklubben??Inom Rally får man byta kaross upp till 5 gånger. För de som behöver papper dit är det väldigt intressant med de papper som detta handlar om. Har man en rallybil som är registrerad som en 69:a eller äldre så får man framföra dessa på allmän väg förutsatt att bilen ej tidigare har varit homologiserad som en rallybil. Homologisera rallybilar skedde 1994 så papper som ej har varit detta är efterfrågade.
/Fredrik
Saabklubben är i mina ögon en bilentusiastklubb, och de som har ork och kunskap att bygga upp eller renovera eller på annat sätt hålla fler Saabar på vägen, i rally skogen eller på bana så är det bara att applådera. Så länge det inte är förfalskningar eller stöldgods tycker jag klubben skall se bort. I vart fall till någon myndighet tar upp frågan med klubben. Vi har nog med paragrafryttare i Sverige.
Det här är inget vi behöver lägga en massa energi på anser jag. Precis som har nämnts tidigare så är det svårt att dra gränsen mellan hur mycket plåt som har bytts vid en renovering, och rally/tävlingsbilar lyder som bekant under egna regler. Anser att det är inget konstigt, det är i första hand en fråga mellan säljare och köpare. Det händer även att hela bilar/karosser säljs utan papperhandlingar både här och på andra annonsplatser, samma problem fast i andra änden. Den största pappershandeln gällande historiskt korrekta tävlingsbilar kortslöts ju i och med de nya FIA-reglerna som tillåter mer generöst att man bygger en specifik periodspecifik biltyp av en annan bil i samma kategori, eller hur (grovt förenklat sagt alltså)?
Utan att först ha konsulterat MHRF vill jag göra en sak klar här nu:
Styrelsen ska/vill/orkar inte agera polis eller annan instans i denna typ av ärenden, hur skulle det gå till? Vi har redan att göra så det räcker för att få verksamheten att snurra runt på alla håll.
Däremot kan vi från styrelsen uppmana våra annonsörer att man bör vara smidig när man annonserar dylikt i våra egna medier så att man inte drar på hela bilhobbyn oönskad uppmärksamhet. En rekomendation från oss kanske skulle kunna vara att det är ett mindre lämpligt förfarande då i långa loppet även ”äkta” bilar kan bli misstänkta för diverse identitetsproblem.
Problemet är alltså inte stort, men om handeln skulle dominera hela webplatsen skulle det naturligtvis vara konstigt för oss alla. Dit är det långt kvar.
Stöldgods är aldrig välkommet på någon annonsplats i något sammanhang.Mvh
/Dick
Ledamot i styrelsennovember 20, 2009 at 11:29 #148240Som andra skriver, ett normalt förfarande vad det gäller bl.a tävlingsbilar och även vid renoveringar.
Kanske skall kolla om någon har en Opel Kadett coupe 74-78 till salu, då får jag ju användning av mina GTE papper :jobbar:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.