Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Förslag på viktiga åtgärder innan Mongol Rally (1600 mil på sex veckor)
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2017-02-06 13:07 av .
- FörfattareInlägg
- 3 februari, 2017 kl. 22:10 #426232
Conny Arnfeldt
DeltagareHej.
Ni som följt några av mina inlägg vet att jag köpt en Saab 96 V4 från 1975 som jag ska göra i ordning för att ha som fordon i årets upplaga av Mongol Rally.
Jag har nu åtgärdat alla punkter från besiktningen så det är nu okej att köra runt enligt myndigheterna. Dock vill jag gå igenom bilen ytterligare och även göra vissa förbättringar.
Kvarstående kända defekter:
Ingen instrumentbelysning
Tankmätaren visar full tank hela tiden
0 eller 100% kupevärme
Läcker bensin när man tankar fullt (verkar vara gummislangen till tanken eller avluftningen)Saker som jag själv vill göra innan rallyt:
Gå igenom hela motorn och byta alla förslitningsdelar som bör bytas.
Gå igenom alla bromsar och byta alla belägg och backar.
Komplettera med en ordentlig LED ljusramp som extraljus.
Montera hasplåt.
Montera ordentligt tackräcke.
Gå igenom elsystemet inkl generator och se till så det finns ordenligt med el till extra utrustning etc.Vad skulle ni andra rekommendera att vi gör för översyn/åtgärd/kompletteringar?
För mer information om oss och vår resa så besök vår facebooksida:
https://www.facebook.com/lostvikings2017/Mvh
Conny Arnfeldt- Detta ämne redigerades för 3 år sedan av .
- Detta ämne redigerades för 3 år sedan av .
4 februari, 2017 kl. 11:02 #426248Mats73
DeltagareEftersom det är en Saab du ska köra ser jag inga speciella skäl till extra åtgärder.
Tanka på BP ochsedan full fart 🙂Saab 9-5 NG 2.0 Biopower
Jaguar XJS 4.0 Convertible 1994
Ferguson 135 19751 användare tackade författaren för det här inlägget.
4 februari, 2017 kl. 12:14 #426251Vincent Rosengren
DeltagareJag hade nog hellre satsat på stora extraljus med xenon istället för ramp.
Byta växellådsolja.
Byta bromsvätska.
Saker du kanske redan har gjort?1 användare tackade författaren för det här inlägget.
4 februari, 2017 kl. 12:32 #426252Janne Hagnell
ModeratorByt lager till balansaxeln! V4:ans verkliga akilleshäl som lär göra att det är slutåkt om den skär i inre Långtbortistan. Händer helt utan förvarning och är nästan omöjligt att förutse.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)1 användare tackade författaren för det här inlägget.
4 februari, 2017 kl. 19:52 #426293sonettlll
DeltagareNi ska sitta i bilen ca 40 mil om dan i 6 veckor, byt stolar, SAAB OG 900 stolar från en 2 dörrar så stolarna är fällbara.
En större tank eller reservdunkar kan behövas. Mats1 användare tackade författaren för det här inlägget.
6 februari, 2017 kl. 13:07 #426396skomakarn
DeltagareHar ni tänkt uppdatera med hårdare fjädrar /stötdämpare?
Kan nog vara bra tror jag.
Gött projekt annars! Kör hårt! 🙂 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.