Fråga angående bromsar

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Fråga angående bromsar

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Fråga angående bromsar

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 4, 2011 at 09:51 #4608

      Hej folket!

      Ska som sagt upp och mecka lite med bilen under helgen, och jag tänkte passa på och fråga en “liten” fråga innan jag drar iväg 🙂

      Senaste besiktningen fickbilen (årsm. -76) nedslag på bromsar runtom, vilket är ganska förståeligt då den inte körts dagligen på snart 7 år. Min fråga är kort, men säkerligen komplex ändå; vad behöver jag byta (dvs. köpa “nytt”) och finns det något jag själv kan fixa iordning?

      Gäller både fram och bak, men såg att jag bara hade bilder på baken 🙂

      Jag bifogar några bilder så ni kan se lite bättre vad jag talar om. Rost finns det ju mycket av runt platsen där julen ska sitta 🙂

      (Har tummen mitt i handen, men kärleken för SAAB och viljan att lära mig mer om bilar gör att jag drar igång ett sånt här projekt :))


      Höger bak

      Höger bak

      Vänster bak

        augusti 4, 2011 at 10:42 #30499

        Bytt i all fall alle bremseslanger. Når du har av tromlene bak kan du se om bremsesylindrene går som de skal inn og ut.
        Dersom de gjør det så holder det antakelig med å rengjøre og justere håndbremsen. Nye bånd og bremsesylindre koster ikke allverden.
        Caliprene foran finnes det rep.sett til. Men er det mye rust innvendig eller på kolvene så kjøp nye. Klubben har en rabattavtale på utbytes calipre, og Mekonomen skal også ha slike.

        Lykke til!

        Been a Saab owner since 1987.
        I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

        Today I have:
        1960 93F
        1967 96 Monte Carlo 850
        1975 96 V4
        1989 900i 8V 5 dørs
        1992 900S 5 dørs
        2009 9-3 SC tid

          augusti 4, 2011 at 10:55 #30500

          @Morten Strandmoe wrote:

          Bytt i all fall alle bremseslanger. Når du har av tromlene bak kan du se om bremsesylindrene går som de skal inn og ut.
          Dersom de gjør det så holder det antakelig med å rengjøre og justere håndbremsen. Nye bånd og bremsesylindre koster ikke allverden.
          Caliprene foran finnes det rep.sett til. Men er det mye rust innvendig eller på kolvene så kjøp nye. Klubben har en rabattavtale på utbytes calipre, og Mekonomen skal også ha slike.

          Lykke til!

          Tack för svaret! Behöver jag några speciella verkltyg för att komma åt?

            augusti 4, 2011 at 11:55 #30501

            Jag bytte själv ut bakbromsarna. och det var inte så fasligt dyrt. finns mer eller mindre kompletta satser att köpa.. tog mitt från
            http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10163&grp=195527

            Det enda jag behöll var skölden samt trumman. resten är ganska enkelt att byta ut. att få bort trumman kan vara bökigt men det går utan en avdragare..
            också smart att byta ut all bromsvätska i systemet i samma skede 🙂

            fram har du ju skivor så där är ju att kika på beläggen

            Lycka till.

              augusti 4, 2011 at 12:27 #30502

              @micke-srs wrote:

              Jag bytte själv ut bakbromsarna. och det var inte så fasligt dyrt. finns mer eller mindre kompletta satser att köpa.. tog mitt från
              http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=10163&grp=195527

              Det enda jag behöll var skölden samt trumman. resten är ganska enkelt att byta ut. att få bort trumman kan vara bökigt men det går utan en avdragare..
              också smart att byta ut all bromsvätska i systemet i samma skede 🙂

              fram har du ju skivor så där är ju att kika på beläggen

              Lycka till.

              Tack för tipset om hemsidan där. Blir nog till att köpa nytt 🙂 Ursäkta mitt okunnande, men har du möjlighet att länka det jag behöver från denna hemsida? Kan inte så mycket om bilar, men visst fan ska jag lära mig 🙂

                augusti 4, 2011 at 13:28 #30503

                Absolut! alla är så sjukt hjälpsamma här på forumet, väl tid för mig att ge igen 🙂

                Bra inställning, själv hade jag knappt pillat på en bil innan jag köpte saaben:D

                För bakbromsarna behöver dessa. eventuellt bromsslangar och handbromswire, beroende på vilken skick dina grejer är i.

                Backar
                http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2280094&grp=195679

                Detaljer
                http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2220320&grp=195679

                Hjulcylinder
                http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2089975&grp=195679

                För fram bromsar får du kika på om det bara är att byta belägg eller om du måste ha ny skiva

                Belägg
                http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2220281&grp=195679

                Lycka till!!!

                  augusti 4, 2011 at 13:40 #30504

                  @micke-srs wrote:

                  Absolut! alla är så sjukt hjälpsamma här på forumet, väl tid för mig att ge igen 🙂

                  Bra inställning, själv hade jag knappt pillat på en bil innan jag köpte saaben:D

                  För bakbromsarna behöver dessa. eventuellt bromsslangar och handbromswire, beroende på vilken skick dina grejer är i.

                  Backar
                  http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2280094&grp=195679

                  Detaljer
                  http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2220320&grp=195679

                  Hjulcylinder
                  http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2089975&grp=195679

                  För fram bromsar får du kika på om det bara är att byta belägg eller om du måste ha ny skiva

                  Belägg
                  http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10163&art=2220281&grp=195679

                  Lycka till!!!

                  Ah, du är ju en j*vla ängel du 🙂 Rätt inställning har du iaf, jag menar, det är ju lite som karma att verka på ett forum. Ger man så får man tillbaka vid ett annat tillfälle 🙂

                  Tack igen!

                    augusti 4, 2011 at 13:56 #30505

                    Det var ju härligt fräscha bakre hjulhus du har, grattis!
                    Eftersom du ändå inte kör med bilen så plocka ner allt först och se vad som kan sparasoch vad som behöver köpas. Lycka till! :AP

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      augusti 4, 2011 at 14:38 #30506

                      @Janne Hagnell wrote:

                      Det var ju härligt fräscha bakre hjulhus du har, grattis!
                      Eftersom du ändå inte kör med bilen så plocka ner allt först och se vad som kan sparasoch vad som behöver köpas. Lycka till! :AP

                      Tack! Jag blev faktiskt väldigt förvånad över hur fint det såg ut! Hittade ett litet hål i vänster hjulhus, relativt nära stötdämparfästet, men det ska nog inte vara någon fara 🙂

                      Främre hjulhusen var inte lika fina, men det fixar man ju med lite plåtformning och svetsning 🙂

                        augusti 4, 2011 at 14:48 #30507

                        Förresten, micke-srs, det du länkade räcker till både höger och vänster bak antar jag? 🙂

                        2 backar /sida låter rimligt

                          augusti 4, 2011 at 15:38 #30509

                          @Gurra wrote:

                          Förresten, micke-srs, det du länkade räcker till både höger och vänster bak antar jag? 🙂

                          2 backar /sida låter rimligt

                          Ah precis det är 2 backar per sida :p

                            augusti 4, 2011 at 17:09 #30512

                            @micke-srs wrote:

                            @Gurra wrote:

                            Förresten, micke-srs, det du länkade räcker till både höger och vänster bak antar jag? 🙂

                            2 backar /sida låter rimligt

                            Ah precis det är 2 backar per sida :p

                            Bättre att ställa dumma frågor innan än efter 🙂

                              augusti 4, 2011 at 17:41 #30513

                              @Gurra wrote:

                              Bättre att ställa dumma frågor innan än efter 🙂

                              :CH

                              Been a Saab owner since 1987.
                              I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                              Today I have:
                              1960 93F
                              1967 96 Monte Carlo 850
                              1975 96 V4
                              1989 900i 8V 5 dørs
                              1992 900S 5 dørs
                              2009 9-3 SC tid

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.