Fråga svetsad tändfördelare.

Forum / Övrigt / SSR / Fråga svetsad tändfördelare.

Forum / Övrigt / SSR / Fråga svetsad tändfördelare.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 2, 2007 at 21:11 #16470

      Hej därute!

      Har det någon betydelse vilken tändfördelare man utgår ifrån när man vill tillverka en “svetsad” sådan till en trimmad 96;a? Huvudsaken är väl att nockkammen lyfter brytarna vid rätt tillfälle.

      Jag har gett mig på en VJU 3 BR 2T. Plockat bort vakuumförställningsklockan och låst centrifugalvikterna.

      Frågan är nu hur den ska ställas in, Grader föd.

      Topplock och block är tillsammans nedtagna 4,0 mm och cylindertrycket är uppmätt till 9,4 bar i alla cylindrarna.
      Avgasportarna är filade till 47,0 mm från ursprungligt topplocksplan och överströmningsportarna till 57,0.
      Filningen på insugningsportarna har jag tyvärr ingen uppgift på men troligtvis ca 96 mm från topplocksplan.
      Den är borrad 0,5 mm.
      Vevaxeln är en GT-vevaxel med fyllda balanser.
      Kolvarna är Heppolite.

      Uppskattad effekt 55 – 60 hästar.

        augusti 7, 2007 at 16:30 #110037

        Eftersom ingen svarat 🙁 ger jag mig in på en liten gissning. 17 grader föd är ett värde som jag hört glunkas om. (Har musslorna invaderat denna tråd? 🙂 ) Någon som har annat förslag?

        Fråga: Om man går över till brytarlöst, hur ställer man då tändningen? Måste väl ske med stroboskop?

          augusti 7, 2007 at 16:57 #110038

          Hej

          Brukar ställa tändningen ca 2,0-2,3mm före ö.d. på rallymotorn

            augusti 7, 2007 at 17:10 #110040

            Tack för det Lars-Erik 🙂

            Det betyder ju ca 17 – 18 grader föd! Bekräftar vad jag trott.

              augusti 7, 2007 at 17:28 #110044

              Få se om vi kan få igång en diskussion om detta nu, det är viktigt ämne.
              17 grader = 2.0 mm f.ö.d. har jag ställt på en trimmad motor och det verkar fungera bra så det är nog en rimlig förtändning. Motorn skulle kanske kunna klara 20 grader också, men om det skulle visa sig att den inte gjorde det så är det kanske redan försent så det är inget jag vill chansa på.

              Jag är inte expert men min syn på det där är att fördelartypen spelar minder roll, det som är viktigt är att den är frisk och inte glappar radiellt. Gör den det så blir det inte nån riktig ordning på tändningen alls, hoppas jag nu inte tjatar om sånt alla vet.
              Det finns nya bussningsämnen på Momentum att svarva till och sen koka i olja för att mätta dessa med olja. En annan syn jag har är att varje motor har sin egen knackgräns och tål olika förtändning. Sänker man motortemperaturen genom att byta termostat så kan man kanske ställa 20 grader och tjäna effekt men det får inte gå för kallt heller. Jag tycker att man ska hålla sig över 70 grader på en busbil, om man rejsar bana så blir det nog annat men där kan jag inte bidra med nån åsikt.

              Jag har lekt med tanken att tillverka nån form av knacksensor som varnar optiskt inne i bilen t.e.x. genom en varningslampa eller summer. Givaren skulle isåfall sitta längst upp på blocket mitt för 2:ans cyl på avgassidan. En sådan borde inte behöva bli dyr alls men jag saknar lite elektronikkunskaper ännu. Att varnas på ett tidigt stadium när det knackar skulle ju hjälpa en hel del när man kör eller provkör efter justering.

              Stroboskop är nog det bästa i alla lägen, även när man kör med brytare men jag tycker att brytarlöst är en mycket bra uppgradering som jag själv ska prova så småningom.

                augusti 7, 2007 at 17:47 #110047

                Nu börjar det lossna kring denna intressanta fråga! (Inga musslor här inte 🙂 )

                Du säger “glappar radiellt” Stefan? Men om jag tittar på gamla fördelare glappar de “axiellt”. Men det blir ju sedan vad du säger “radiellt” i praktiken 🙂 Dvs man kan vrida lite “hit och dit” på själva axeln. Detta borde man ju kunna shimsa?

                Vill återigen visa min lilla “hjälpreda” för att ställa tändningen med hjälp av millimeter f.ö.d. Mojängen är gjord av ett gammalt tändstift och en svarvad aluminiumhylsa med millimetergradering som passar i stiftet. Inget behov av annat mätinstrument 🙂

                Erfarenheter av brytalöst välkomnas!

                  augusti 7, 2007 at 18:41 #110048

                  Hmm axiellt-radiellt. axiellt=upp o ner=axelns längdriktning. radiellt=sidledes. Lurigt, lätt att man förklarar lite grumligt. Att den glappar upp o ned gör nog inget, sidledes påverkar brytaravståndet och tändpunkten. Det problemet försvinner med brytarlöst.

                  Det kan nog finnas fler som har andra erfarenheter än mig, hoppas dessa kommer fram isåfall. När du vrider hitodit…om fördelaren inte är svetsad så går ju axeln att vrida i rotationsriktningen motsvarande centrifugalregleringen. Jag tänker osökt på att 40-50 år gamla fjädrar i fördelaren torde vara rätt slaka och det ger åt he…te fel tändförställning i mellanregistret. Det gäller de flesta fördelare i de flesta bilar med centrifugalreglering, att bara ta några fjädrar och byta går inte. Fjädrarna måste lira med vikterna så att tändförställningskurvan blir rätt. Kolla med ett stroboskop och öka varvet på motorn så kan du troligen se att tändförställningen är högre än den ska vara vid ett visst varvtal. Tändförställningskurvor för resp fördelare finns i VHB. Full tändförställning uppnås vid lägre varv än vad som är tänkt. Fjädrarna i fördelaren är ett bortglömt kapitel som det nästan aldrig pratas om, med de påverkar motorgången. Svetsar man fördelaren så får man också fel tändförställning på lägre varv men man har bättre kontroll på vad tändningen har för sig. Sen om man tar bort vakumklockan så bör man sätta fast plattan så den inte lever eget liv i fördelaren. Jag vet inte säkert om brytarlösa systemet sitter i plattan eller ej men ju mindre som skallrar desto bättre.

                  Din lilla hjälpreda är klockren!! En sån ska jag fixa, hoppas du inte har patent 😮

                    augusti 7, 2007 at 18:43 #110049

                    Nu hann du före mig 🙂
                    NÄ; inga musslepantent här 🙂

                      augusti 8, 2007 at 06:13 #110079

                      S-A: Hur gjorde du när du låste centrifugalvikterna?

                      Nu använder jag en fördelare utan vacuum men med centrifugalregleringen kvar i funktion. Tyvärr påverkar ju det kvarstående glappet i axel och centrifugalregleringen tändpunkten lite väl mycket fortfarande, vilket framgår när man tittat på tändningen med stroboskop. Jag har ju byggt elektronisk tändning där jag använder brytarspetsarna som trigger medan brytningen av spolen primärström sköts av ett transistordon. Nu är jag lite sugen på att göra ett tandhjul med tre tänder som jag monterar på remskivan och sedan använder en hallgivare för att trigga transistormodulen. På så vis slipper man ju glappet i fördelardrivning, fördelaraxel, brtyarspetsar etc.

                      Pelle

                        augusti 8, 2007 at 07:08 #110080

                        En variant kan vara att borra svänghjulet o sätta Cylindriska pinnar och en givare i blocket, blir inte bra när det sitter på remsivan, kompisen testade precis på sin RS2:a, det blev o lyfta ur maskin o borra 50-2 i svänghjulet.

                          augusti 8, 2007 at 07:23 #110082

                          Varför blev det inte bra på remskivan? Vad var problemet?

                            augusti 8, 2007 at 07:40 #110084
                            Pelle S wrote:
                            Varför blev det inte bra på remskivan? Vad var problemet?

                            Den har en svängninsdämpare med gummi, vilket gör att den kastar för mycket, tappade signal ,slog även av skruvarna, o saaben har väl ochså gummi i sin?! Tittade på min o den kastar hit o dit, så jag antar att det inte vore optimal placering, o med tanke på hur lätt man plockar ut TT motorn känns det som svänghjulet vore den bästa placeringen.
                            O tänk sen med en programerbar MSD tändning, oj oj oj..gnistregn i TT :angel:

                              augusti 8, 2007 at 07:53 #110085

                              Jo, svängningsdämparen sitter monterad med gummi men inte remskivan. Det finns ju flera som monterat en slitsad skiva och hallgivare i fördelaren, vore lite trevligt att höra erfarenheter från dem.

                                augusti 8, 2007 at 08:45 #110089

                                Centrifugalvikterna låser man med några svetsloppor 🙂

                                  augusti 8, 2007 at 08:55 #110092

                                  Hur upplevs försämringen på låga vara då tro?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.