Frågor kring og900

Forum Modellspecifika forum OG900 Frågor kring og900

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-21 10:10.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

kortnos
    Deltagare

Håller på dona lite med en 900 låda, drivaxlar, spindel, skivor och bärarmar. och har några ”dumma” frågor.

1. Är verkligen drivaxlarna lika lång vänster kontra höger? Min ögon lurar mig, men tumstocken säger att dom är lika, är det så, för diffklumpen är inte centrerad på lådan!

2.Växellådans placernig i motorutymmet på og900: Är verkligen lådan centralt placerad i motorutrymmet eller är den mer åt någon sida?

3.Finns det något mått på vilken vinkel navet ska vara i när den är ”nollställd” . Alltså vinkeln som blir mellan övre och undre A-arm, för det är väl en vinkel, för inte sitter skivorna helt rakt…. Heter det kanske spindelleds vinkel?

4. Övre bärarm är den rakt ovanför den undre eller är det en liten vinkel där med. (alltså sett från sidan av bilen, att övre spindelled är längre bak eller längre fram än undre spindelled)

hotrodder
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Håller på dona lite med en 900 låda, drivaxlar, spindel, skivor och bärarmar. och har några ”dumma” frågor.

1. Är verkligen drivaxlarna lika lång vänster kontra höger? Min ögon lurar mig, men tumstocken säger att dom är lika, är det så, för diffklumpen är inte centrerad på lådan!

2.Växellådans placernig i motorutymmet på og900: Är verkligen lådan centralt placerad i motorutrymmet eller är den mer åt någon sida?

3.Finns det något mått på vilken vinkel navet ska vara i när den är ”nollställd” . Alltså vinkeln som blir mellan övre och undre A-arm, för det är väl en vinkel, för inte sitter skivorna helt rakt…. Heter det kanske spindelleds vinkel?

4. Övre bärarm är den rakt ovanför den undre eller är det en liten vinkel där med. (alltså sett från sidan av bilen, att övre spindelled är längre bak eller längre fram än undre spindelled)

Välkommen upp till Jamtland så kan du få mäta och glo på en dödad 900 Aero hur mycket du vill.

saabaero
    Deltagare

3 och 4
    Är det camber och caster -vinkeln du menar ?

1. De är lika långa. Diffen är inte symmetriskt uppbyggd, därför ser det ut så.

2. Lådan är centralt placerad om man ser till diffhuset där axlarna sitter, men själva lådan (drev, axlar o gafflar etc) sitter på höger sida i lådan.

3. I neutralläge ska det vara noll camber. Alltså hjulet sett framifrån bilen ska inte luta. Har för mig att cambern ökar något när man hissar upp bilen.

4. Tror du menar caster-vinkel, alltså spindelns lutning sett från sidan av bilen. På en bil med McPhearson-fjäderben är kan man ofta se den här lutningen på fjäderbenet, ta en titt på Mercedes t.ex. som har mycket camber. Man kan bli lite lurad när man tittar på spindelledernas infästningar i spindeln, men faktum är att själva caster-vinkeln på en 900 är så gott som noll.

Skrev fel, Mercedes har mycket Caster, ca 10 grader.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng