Frågor om bromsar

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Frågor om bromsar

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-11-11 07:39.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #451228

    Johan Bergman
    Deltagare

    Två frågor
    Ja undrar om man kan byta ut bromsoket mot en annan modell på V4orna eller måste man då byta hela navet?

    Undrar lite då mina bromsok har tjorvat en hel del genom att de rostat ihop, inte bara kolven utan även i den lilla vågen som gör att oket ska ”tippa”. Sedan undrar jag över om man kan sätta in hydraulisk handbroms och det funderar? för bromsvajrarna på V4orna är ju tyvärr inte de lättaste att spänna plus så har man ju de berömda bromsarmarna som blir glappa.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #451231

    Janne Hagnell
    Moderator

    Övre delen på vågen har en fjäderbelastad plåtbit som ofta kärvar ihop, med följd att oket går alldeles för löst, eller oftare alldeles gör trögt. Lyckas man inte smörja upp den går det att plocka isär och ersätta niten med skruv och mutter.

    #451232

    Johan Bergman
    Deltagare

    Det är utöver kolven mest niten på nedsidan som kärvar i detta fallet. Därav har jag börjat fundera på att se om jag kan byta ut bromsoket helt till en annan modell.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #451233

    Janne Hagnell
    Moderator

    Nja, någon annan modell finns ju inte utan då får du konvertera till något helt annat. Tycker själv dessa ok funkar bra om man håller efter dem, men det gäller ju alla ok. Och så är de ju lite udda med sina sneda belägg.😁

    #451325

    John Ahlberg
    Deltagare

    Hydraulisk handbroms är nog lite knepigt att få godkänt, och en ganska stor ombyggnad innanför trummorna. Nuförtiden får man ju ha både hydrauliskt och elektrisk handbroms på Ombyggt och Amatörbyggt via SFRO men jag har för mig det måste vara väl motiverat med varför vanlig spak och vajer är svårt eller olämpligt att få till.

    Jag tycker inte handbromsen är speciellt svår att justera på 95/96, förutsatt att trummorna och hävarmarna innanför backarna inte är slitna. Justering görs alltid vid trummorna först, med muttrarna vid spaken lösa. Justerskruvarna i bromssköldarna är däremot ett saabla skit rent ut sagt, och jag har aldrig lyckats annat än dra fyrkanten rund trots att jag använt speciell bromsjusteringsnyckel med fyrkantigt hål. Det har räckt med en vinter så sitter justerskruvarna stenhårt och sedan har det behövts massor av våld, gasol och rostlösarolja för att få loss skruvarna. Jag har brutit loss plåtbygeln kring justerskruvarnas fyrkantiga tappar och svetsat på skruvar med 17mm skalle. Slutligen smetar jag noga in gängorna med vit keramisk pasta, som jag tycker verkar funka bättre än kopparpasta. För att kompensera för slitna trummor har jag svetsat på flera millimeter i ändorna på bromsbackarna, men också tightat upp hävarmarna till handbromsen med svets där dessa varit slitna. Sedan provbromsar jag på löst grus och kollar att bakhjulen börjar hasa samtidigt innan jag vågar mig till besiktningen.

    #451326

    John Ahlberg
    Deltagare

    Saabgurkors bromsok hade jag mycket trubbel med när jag var dumsnål snorunge. -Ja faktiskt långt upp i vuxen ålder, och inte bara på Saabar. Sedan insåg jag hur enkelt och billigt det är att renovera bromsok själv. 😀 -Jag lägger mina cylindrar i vedpannan så bränns de gamla tätningarna och den värsta rosten bort hur smidigt som helst. Kolvarna har jag sedan kunnat skaka ut! Nya tätningarna lyckades jag förväxla och då funkade det uselt. Nästa gång kommer jag troligen satsa på lite dyrare kolvar av rostfritt stål. Med oken lösa har jag sprayat rostlösarolja och grillat med gasol om vartannat tills vridtappen gått lätt. Har aldrig haft problem med oken sedan.

    Första rundan jag hade Saab, för något kvarts sekel sedan, tröttnade jag på begagnade ok som aldrig funkade och köpte nyrenoverade. -Bromsarna fortsatte ligga på och jag blev helt galen på skiten tills jag lärde mig att bromsslangar kan svälla upp inuti så att de kniper som ett anus! Då kan det bli backventilverkan, så att slangen ”öppnar” när man trampar på pedalen och sedan håller bromsslangen kvar en del av trycket i oket så att bromsarna går varma. När jag senare fick samma fenomen på min lilla MC-bil skar jag av en bromsslang och hittade ”anussjukan” på den, så det är nog inte ett helt ovanligt fel, och slangarna kan vara hur fina och sprickfria som helst på utsidan.

    #451354

    Janne Hagnell
    Moderator

    Själv har jag skurit bort fyrkantsskallen, borrat hål och svetsat fast en skruv med 10mm skalle. Den hamnar längre ut så man får bättre grepp och skallen är liten nog för att man ska få den igenom hålet i förstärkningen.

    #451373

    Johan Bergman
    Deltagare

    Att vrida på justerskruven är inga problem. 🙂 Vi skruvade ut skruvarna och la på kopparpasta och sedan dess har de inte kärvat. Däremot är bromsarmarna slitna. Och sedan för egen del har jag svårt att komma åt muttrarna för vajrarna när de inte drar hela vägen.

    SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

    #451374

    Janne Hagnell
    Moderator

    Bromsarmarna lägger man på lite svets på så funkar de igen. Vajrarnas justermuttrar är lite meckiga men med en långhylsa och en polygrip att hålla emot med går det bra. ☺️

    #451415

    Mikael Isaksson
    Deltagare

    Johan du har ett meddelande!
    /M

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.