Frågor om rostskydd och undreredsbehandling?

Forum Övrigt Allmänt Frågor om rostskydd och undreredsbehandling?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-10 18:18.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15567

    stefan w
    Deltagare

    Hej!
    När ni har renoverat era ögonstenar, hur underredsbehandlar ni?
    Pensling? Sprutning??
    Underredsmassa? Body?
    Målning/Lackering innan behandlingen? Eller inte?

    Skriv och berätta!

    Jag har alltid använt underredsmassa som jag penslat på men jag vill prova nåt annat och är nyfiken på hur alla andra gör. Tips mottages tacksamt!

    #103117

    hotrodder
    Deltagare

    När jag jobbar med entuistbilar och gör helrenoveringar plåtmässigt så är roskyddets arbetsmoment följande.

    Blästrad ren plåt;

    1, Rostskyddsprimer, gärna en sk. zinkprimer OBS! denna lägger jag mycket tunt och knappt täckande. Detta är fö. något jag alltid lägger på ren plåt under plastspackel.

    2, Kittning av alla karosseri skarvar. Även alla svetskarvar på nya isvetsade plåtar.

    3, 2K grundfärg (gärna en Epoxiegrund)

    4, Heltäckande 2K bilack. Ska vara en vanlig solid (enskikt) och alltså ingen man lägger i ”bas” = 2-skikt

    5, Body

    6, Tunt lager med 2K grund

    7, Heltäckande 2K bilack. Svart, grå eller tex. i samma färg som bilen. Ytan blir blank snygg och oerhört lätt att hålla ren.

    8, Hålrumsvätska i alla balkar som appliceras med spruta och slang.

    Jag penslar över huvud taget ingenting utom kittningen där även masktejp är ett oöverträffat vapen. Spraybyrkar går fetbort om man skall ha kvalite på jobbet (gäller även Bodyn) Använder bara välkända produkter som tex. Pastic Padding, Hagmans, 3M osv. Helst inga vattenbaserade produkter men det är ett krav som blir mer och mer omöjligt att klara. Ju mer döskallar och varningstext det är på burken desto bättre produkt. Alla varv med ytskikt får ”lufta av” minst ett dygn mellan arbetsmomenten (Oerhört viktigt om man skall plasta uppepå) undantag grund+lack som man lägger i princip vått i vått. Burkarnas användningstext säger mycket.

    #103133

    janneh
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    7, Heltäckande 2K bilack. Svart, grå eller tex. i samma färg som bilen. Ytan blir blank snygg och oerhört lätt att hålla ren.

    Lackat underrede som är lätt att hålla rent låter ju inte dumt. Om man tummar på ovanstående (tex dellagningar på bruksbilen) och inte kör alla lager och kanske sprayburkar, tycker du då man ska använda underredsmassa i någon form eller är ren lack fortfarande att föredra? Själv brukar jag blanda underredsamma (den på burk som är seg som honung) med sågkedjeolja och lite förtunning. Då blir den lätt att lägga på men torkar till en seg hinna som kan vara kvar även sedan plåten försvunnit under 😎

    #103156

    hotrodder
    Deltagare
    JanneH wrote:
    Lackat underrede som är lätt att hålla rent låter ju inte dumt. Om man tummar på ovanstående (tex dellagningar på bruksbilen) och inte kör alla lager och kanske sprayburkar, tycker du då man ska använda underredsmassa i någon form eller är ren lack fortfarande att föredra? Själv brukar jag blanda underredsamma (den på burk som är seg som honung) med sågkedjeolja och lite förtunning. Då blir den lätt att lägga på men torkar till en seg hinna som kan vara kvar även sedan plåten försvunnit under 😎

    Underedsmassan/bodyn är ju ett rent slitageskydd. Lackad plåt motstår mekanisk påverkan dåligt och måste i hjulhus, sparklådor etc. skyddas med något mer. Varför jag lägger en solid lack innanför bodyn är för att ha ett extra skydd vid genomslag i slitageytan. Många har påstått det räcker med vanlig grund under bodyn men tänk då att ingen grund/rostskyddsprimer är tät mot fukt. Alltså ett genomslag i bodyn/underedsmassan fortsätter in mot ren plåt om du inte har ett lackskikt emellan.

    Givetvis kan man gena hur mycket man vill använda simplare/billigare produkter men du lurar ju ingen annan än dej själv. Jag ställer i ordning en entuiastbil så den även klarar en vinteresa på en saltväg och det kan ifs. vara överkurs för många.

    #103177

    stefan w
    Deltagare

    Jag har också på senare tid börjat med att lägga zinkspray, då gärna CRC eller Carlofon eller annat känt märke på den rena plåten. Jag har uppfattningen när jag köper zinksprayen att den tyngsta burken har mest zink = bäst, förutsatt att burkarna jag jämför är lika stora. På det har jag målat hammarlack men jag tycker att det är lite sådär med hammarlack, jag har sett att hammarlack är svårt att måla över. Det vill gärna bli prickar där det skiner igenom.
    Body har jag provat på baljor o dyl, funkar bra, jag gillar inte heller sprayen utan köper på burk att lägga med tryckluftsspruta. Tyvärr så fastnade sprutan igen en gång när det av nån anledning kom en klump så burken exploderade :sick: Det var inte riktigt kul för det var svärmors bil 😮
    Blymönja har jag använt med bra resultat men den är svår att hitta idag.

    #103182

    Dicst
    Deltagare

    Nej? Näääj! NEEEJ 😮 !! :sick: 😥 Inte Hammarlack!! Den färgen innehåller silikon och det är omöjligt att måla över med annan färg (silikonsmitta). Dessutom så blir färgen som en skorpa och när det går hål så kryper vattnet in bakom (eller från sidan). Det kan rosta lääänge och så plötsligt släpper hela sk*ten och avslöjar fusket.

    Personligen så vill jag hellre använda betande 2K-primer som etsar sig fast i plåtens porer (typ Hagmans CA Stålplast) och skippa både zinket (Zinkfärgerna lägger sig bara på ytan) och Hammarlacken. Spara dem till bruksbilar och verktyg/maskiner.

    #103183

    lsoderlund
    Deltagare

    Vart får ni tag dessa rostskydd någon stans?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #103186

    stefan w
    Deltagare
    Dicst wrote:
    Nej? Näääj! NEEEJ 😮 !! :sick: 😥 Inte Hammarlack!! Den färgen innehåller silikon

    Där ser man vad bra det kan vara att berätta om sina arbetsmetoder utan att vara rädd för att få reda på att man gör fel. Silikonet visste jag om sen jag målade baljorna på en Volvo som jag hade för 15 år sedan. Det var stört omöjligt att måla över med någonting så att det blev snyggt. Det blev som små ögon i färgen. Inte ens Body fungerade. Jag fick skäll av en målare som kom på mig då så det var bara att lägga ner. Jag gjorde ett test med denna färg i bagageutrymmet på en 95a och det har precis som Dick skriver rostat igenom.

    Intressant med betande 2k-primer, det har jag inte provat men nu ska jag göra det, borde finnas hos färghandlaren.

    En annan sak jag sett är att om man blästrar men aluminiumsilikat istället för sand så håller det längre. Jag lämnade ett blästrat stenskott omålat och det dröjde längre än vanligt innan det syndes nån rost där. Märkligt med tanke på att järn o aluminium inte trivs ilag. Är silikatet kemiskt stabilare??

    #103188

    hotrodder
    Deltagare
    Dicst wrote:
    Nej? Näääj! NEEEJ 😮 !! :sick: 😥 Inte Hammarlack!! Den färgen innehåller silikon och det är omöjligt att måla över med annan färg (silikonsmitta). Dessutom så blir färgen som en skorpa och när det går hål så kryper vattnet in bakom (eller från sidan). Det kan rosta lääänge och så plötsligt släpper hela sk*ten och avslöjar fusket.

    Personligen så vill jag hellre använda betande 2K-primer som etsar sig fast i plåtens porer (typ Hagmans CA Stålplast) och skippa både zinket (Zinkfärgerna lägger sig bara på ytan) och Hammarlacken. Spara dem till bruksbilar och verktyg/maskiner.

    Precis har svårt att förstå varför många håller hammarlack som så bra. Visst okey viss möjlighet att måla på rost, ytan blir blank och slät men sånt skit rent utsagt att använda på en bilkaross. Glöm allt vad hammarlack heter på annat än solida fram/bakvagnsdetaljer och kanske släpvagnar om man nu promt vill använda denna. hammarlacken beter sej just som du säger och på samma sätt som tex pulverlack. Sitter som tusan men ett genomslag blöder ut fukten under färgen och när du väl ser att det bubblar så släpper ett i ett jättesjok och plåten därinnunder är då katastrof. Sen innehåller den som sagt silikon i mängder och det är om något värsta skiten att få i en lack.

    Zinkgrund har fördelen att zinket ”offrar sej” istället för att plåten korroderar vid genomslag men givetvis till en viss gräns. ”Såret”/genomslaget har även förmågan och kan även ”självläka” med hjälp av zink. notera varför man sätter sk. zinkanoder under båtar.

    Lars Söderlund wrote:
    Vart får ni tag dessa rostskydd någon stans?

    Finns i välsorterade färg affärer och biltillbehörs butiker som säljer bilacker tex. Autoexperten. Sen kan man alltid knalla in till en av de lokala bilackeringsfirmorna och köpa/fråga. De flesta bilackerarna har egen färgbar med olika grunder och bryter fram vilka kulörer du vill.

    Stefan W wrote:
    En annan sak jag sett är att om man blästrar men aluminiumsilikat istället för sand så håller det längre. Jag lämnade ett blästrat stenskott omålat och det dröjde längre än vanligt innan det syndes nån rost där. Märkligt med tanke på att järn o aluminium inte trivs ilag. Är silikatet kemiskt stabilare??

    Min tanke är att det blir aluminiumrester kvar som på så sätt skyddar den rena plåten. En annan intressant iaktagelse var då jag ställde i ordning min rod som baseras på ett fullständigt hopplöst skogsvrak. Jag har bytt 10m² plåt på bara karossen och… Innan den gick iväg på blästring så hade jag redan bytt en del bitar samt slipat vissa delar. En slipad grov yta är oerhört sårbar för rostangrepp precis som en obehandlad bästrad yta well..

    Under mitt verkstadsbygge stod karossen garagerad torrt under drygt 8 månader och när den togs fram så fanns det en hel del ytrost på de nya plåtbitarna. De slipade svetsfogarna såg ännu sämre ut men… den plåtrena orginalplåten från 1928 var fortfarande lika blank och fin som om den blivit renslipad timmarna innan. Tilläggas ska att även ”sången” i svetsen är helt annorlunda i gammplåten jämfört med den nya. Svetsröken luktar tom. godare OT om något.. 😉

    #103198

    Martin
    Deltagare

    Kan bara hålla med om att etsande 2k är bra. Hagmans har jag använt i åratal med mycket gott resultat
    Då jag köpt så kallade lackpaket (PPG) för att lacka bilen själv, har en likadan produkt, men omärkt, ingått i paketet.

    #103204

    kortnos
    Deltagare

    För många år sedan när jag rostlagade en gammal bil (en v4 från 1977…. faktiskt)
    så hade jag problemet att hur jag än slipade o vad jag än la så kom rosten igen efter ett halvår, alt månader.( så här i efterhand så har jag kommit på att miljön jag stod i var ganska fuktig o blöt)

    Men det enda som höll rosten borta på den rostskorven var Pansoral. Det var en gammal färburk som då var 20 år gammal så det är väl 30 år i dag o när jag målade med den så kom aldrig rosten tebax även i ett hjulhus jag var så less i att jag kletade det rakt på rost. Nu vet jag inte om det skiljer sig i i blandningen mellan en 30 år gammal pansoral o den som forfarande går att köpa, hittade en på färg affär o som produkt konservativ som man är så köpte jag den o håller på kleta på den på bruksbilen som har lappats på med en hel del plåt på underedet samt på visa ställen inte orkar ta bort rosten, så då blir det övermålning

    Ingen som har nån åsikt om pansoral (tror det stavas så, googel sa dock inget om den)

    #103207

    Det kan MÖJLIGEN vara Nordsjös Pansarol-rostskyddsfärg. Skall målas på metall som grundats med tex Pansarol Bexur Grund. Det är min favorit i dessa sammanhang!

    MVH/KGK

    #103208

    stefan w
    Deltagare

    Tack för responsen! Jag är väldigt nöjd med alla svar och funderingar. Alla är ju faktist berörda av det här ämnet mer eller mindre. Lägger man ner mycket jobb på att renovera en bil så är det sista man vill att det brunskimrande rostspöket ska få glädjen att glufsa i sig allt jobb man lagt ner.
    En korrision som det talas mycket lite om är spänningskorrision, jag vet inte hur allvarlig denna är men jag vet att den existerar och jag kan tänka mig att tillbankad plåt och svetsskarvar ligger i riskzonen för denna. Att avspänningsvärma är nog inte att tänka på för det kan nog dra med sig andra problem. Man ska kanske inte bry sig i alla problem som kan finnas utan glatt svetsa vidare, det är ju ändå en del av hobbyn.

    Kom igen bara med era rostskyddsfunderingar o tips 🙂

    Turtle har en Roststop som är skaplig men den är besvärlig att måla över ibland så den är jag sparsam med.

    #103210

    janneh
    Deltagare
    Stefan W wrote:
    På det har jag målat hammarlack men jag tycker att det är lite sådär med hammarlack, jag har sett att hammarlack är svårt att måla över. Det vill gärna bli prickar där det skiner igenom.
    Blymönja har jag använt med bra resultat men den är svår att hitta idag.

    Jag har också den erfarenheten av hammarlack och har i princip slutat med den på bilar. Blymönja, ja, det är ju som så mycket annat att det funktion och giftighet går hand i hand.

    #103217

    Dicst
    Deltagare

    Jo föresten: för de som söker ett medel att lägga i skarvar mellan plåtar som ligger omlott kan jag tipsa om Volvos Svetsprimer. Måla bägge ytorna, låt torka och svetsa samman. Färgen tål att svetsas. Finns att hitta hos Volvos plåtverkstäder om man tjatar. Kostar ca 500:- för en halvlitersburk :sick: men den räcker länge.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng