Frågor om trimning 16v -91

Forum Modellspecifika forum OG900 Frågor om trimning 16v -91

Detta ämne innehåller 17 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-09-20 12:39.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #400573

    Vad, och hur ska man göra för att få lite flås i en, Saab 900c från 87 med 100 hästar och enkelförgasare, utan att förvärra bränslekonsumtionen och hållbarheten allt för mycket? Bilen min har en 175 cd-förgasare. Vilket inte säger mig så mycket, men någon vetare här kanske vet bättre.
    Tacksam för alla svar
    Mvh

    • Detta ämne redigerades 11 månader sedan av .
    #401752

    jimbo
    Deltagare

    saabs dubbelförgasare är en bra början sen ett grövre avgassystem du borde redan har saabs plåtgrenrör.
    nåsta steg är ju att lyfta toppen, plana vassare kam porta och store ventiler.
    men en omslipad kam för 1000 kr och en plana toppen 2-3mm.

    med rätt synkade förgasare ska det inte dra mer bensin.

    #403105

    cx-t2
    Deltagare

    Nu har jag i princip inte gjort någon trimning själv än, men skapat mig en massa egna ideer av det, i en kombination av att tänka själv och att läsa trådar. Så allt är ”tror”.

    Man skall akta sig för att ta allt för stort intryck av Folkrace-ideerna. Plana, ja det skall man göra eftersom motorn är konstruerad för typ 80-oktanig bensin. Hur mycket? Ja, det beror nog på.

    Större ventiler tror jag på. Men det finns en folkracegrupp där en kille säljer omgjorda förbränningsrum. Han svetsar upp förbränningsrummet för att få bort Saabs urfräsning med 90 graders hörn i botten. Det åker också in större ventiler i detta jobb.
    Detta låter vettigt. Detta eftersom rent teoretiskt vill man ha minimalt kylande yta. Att svetsa upp, ger just detta. Om svetsningen håller i en bruksbil i daglig drift vid kallstarter och långvarig körning – ingen aning. Är det uppsvetsat så faller tumregler med planing a la 2-3mm. Inte svetsat skulle jag personligen inte gå över 2mm. Just planat har jag gjort, men gick till 1,3mm. Vart ingen racer av det! Större ventiler känns alltid rätt, men jag vet inte om det är så. De torde ju utgöra den överlägset största förstrypningen in till förbränningsrummet, så jag skulle ha maximerat storleken, för att minimera motståndet, så som jag ser det just nu.

    Att ta upp insugskanalerna är säkert bra om man tänker ligga på höga varv och gasa på. Som i racing. I en bruksbil där man snarare är ute efter egenskaper på lägre varv, kanske gashastigheten blir för låg? Det är inte rakt av ju större desto bättre, om jag fattat saken rätt. ”Lagom” portning ligger ju nära till hands, men hur blir det med insug- och grenrör då? Insug finns ju 2,1:ans att utgå ifrån om du vill ha standardlooken, men det måste ändå byggas om för att få på förgasaren/na. Undra om någon har gjort det? Finns ju dubbelförgasaregrenrör också, som jag inte kan något om. Eller bygga helt eget och strunta i originallooken.
    Avgassidan finns det extraktorrör att köpa på folkraceshop. Att porta på avgassidan känns bättre att göra ”brutalt”, men man är ju begränsad av att malla mot extraktorgrenröret, som jag ser det.

    Kamaxel, ja, dit har jag inte ens kommit. Det finns dock ohärdade kamaxlar att köpa i folkraceshop. Inte så dyra. Man kan kanske prova några så man hittar en profil man tycker funkar. Sedan bör ju axeln härdas i en bruksbil, men ja, det är ju en fråga om hur hårt det nöts också. Jag skulle ha försökt hålla koll på en ohärdad.

    Så, det kokar ju ner lite till vad man vill uppnå. Inte säkert att det finns upptrampade stigar just dit.

    Skulle vara intressant att höra hur andra tänker.

    /Mattias

    #403107

    jimbo
    Deltagare

    min tanke när jag får tid och råd är att
    slipa till kanalerna I insug avgas inte porta utan bara fixa skägg ojämnheter
    saabs dubbelförgasare men byta till 2 cd 175 istället för cd150 som är irginal
    plana toppen lagom 2 m.m. fast än att man kan ta betydligt mer
    hydraliska tryckare (peugeot) och hårdare fjädrar (Volvo) ”billiga” och så kan man varva mer
    sen tänkt prova med folkracekam vist ohärdad men last flera som kört långt med även dessa.
    avgas orginal plåtgrenrör ev turbo avgasrör.

    detta borde ge 120-125hk

    pris
    slipa grais om man har verktyg
    förgasare 500-1500 kr
    plana 2-500kr
    truckare fjädrar 1000kr
    avgas beronde på vad an vill ha.

    vill man ha en massa hk kostar det pengar är knapt lönt att modifier toppen med ventiler porta m.m. om man inte skaffar stora förgasare weber 45or men då hamnar man på 6000kr för nya kina fejs inte mycket billigare med begagnat orginal.
    för med dubbelförgasare är det insuget som sätter stop för luftflödet.
    med store förgasare och modifierad top följer en värre kam ska man då ha en härdad när man redan lagt en massa pengar så går där några tusenlappar.
    och som sagt extractor för 2000kr och ett avgssystem.

    dyrare men ger en 140-160hk

    #403108

    Tack så hemskt mycket för svaren. Men det blev så att jag sålde den bilen och köpte mig en 900 2.0i från 91 istället. Då ställer jag samma fråga fast om min ”nya” bil
    Mvh

    #403258

    jimbo
    Deltagare

    bätter flöde av luft genom motorn.
    kan rekomendera en 2,3 top från en 9000 med ett 2,1 insug från 900 bättre luftburk med batter flöde.
    sen extraktor rör och ett grövre avgas system.
    kan inte plana 16v toppen mycket innan ventilerna tar I kolvarna tyvär.
    sen även vassare kammar, har inte koll på vad det finns till 16v.
    större spridare och e85 så har du en trevlig bil.

    #403345

    Är det samma topp på 2,3 turbo och sugis? Och passar de rakt på utan modifiering? Och om jag inte hittar ett 2,1 insug, passar då mitt original insug från 2,0:an? Och vilka spridare rekommenderar du?
    Mvh

    #403365

    M.Broberg
    Deltagare

    du ”måste” ha ett 2,1 insug för att få bra flöde. hela insuget är grövre

    går porta upp ett 2.0 i kanten så det inte blir en klack men 2.1 insug är helt klart att föredra.

    2,3 toppen på 9000 är ”långtoppen” alltså tom 1993 som passar utan att svetsas om. osäker om den fanns som sugis men det är samma topp som 2.1an har.

    kamdreven skiller mellan 9000 och 900 så ta inte fel drev där. annars minns jag inte hur det är med kammarna på 9000.

    alla 900or efter -86 har samma avgskam och det är den med mest duration, sen skiljer insugskammen mel 16vlan turbo och sugis och turbon har mer duration.

    1984 har en avgaskamaxel med annan knockvinkel, sägs ge lite mer hästar men det är lösa rykten.

    #403366

    saabaero
    Deltagare

    Tänk på att en 2,1/2,3 topp på en 2,0 motor sänker kompet något och det är ju inte direkt vad man önskar.
    Sen om det ökade flödet kompenserar eller t.om överväger det tappade kompet vet jag inte.

    Att fila om en 2,0 topp för att passa 2,1 insuget är ju ingen stor apparat.

    Vill man bygga eget insug kan man ev utgå från 2,3i långmotor som har ett delat insug med rejäla kanaler

    #403371

    Vad/hur ska man modifiera för att få dit 2,1 insuget?

    #403373

    saabaero
    Deltagare

    2,1/2,3 packning på 2,0 topp
    Man anpassar kanalerna mot packningen.

    På 900aero.com finns lite bilder på portning av 2,1/2,3 topp för den som vill gräva djupare

    Vet någon som vid trimning av en 9000 sugis använde spjällhus från en ng900 eftersom det har större diameter. Minns inte om han även använde insuget.
    Annars, om man har möjlighet kan ju korttopp vara ett alternativ för ytterligare lite flöde.

    I folkrace finns väl ett beprövat koncept med borrat 2,1 block, moddad 2,3 vevaxel och custom kolvar som ger närmare 2,5liter.
    Hållbarheten är väl inte den bästa men det kanske hänger ihop med hur det varvas.

    Bilagor:
    #403377

    Förutom att anpassa kanalerna efter packningen så passar det rakt på eller?

    #403378

    saabaero
    Deltagare

    Japp, det passar rakt på.
    Bra om man även får med fuelrailen till 2,1 insuget så slipper man modda fästen på 2,0 röret.

    #403384

    Regin
    Deltagare

    Japp, det passar rakt på. Bra om man även får med fuelrailen till 2,1 insuget så slipper man modda fästen på 2,0 röret.

    Samt även BTR och och spec. hållar til ditto 😀

    #403475

    jimbo
    Deltagare

    en korttopp är det bästa måste ”förlänga” den men finns massor av info om man googlar.
    läste på en trimsida för Volvo där dom portat en Volvo 16v top men hade svårt att få samma luft flöde som saabs korttopp hadde orginal.

    tyvär passer inte 9000 och ng900 insug så bra då dom är raka och gå I motorhuven samt att själet hamnar mot torpedväggen.
    men dessa är grövre.
    finns dom som svetsat om 9000 insug så spjälet hamnar på rätt sida och börjt ner så det passer under huven.

    men oavsett vilken top med 2,1 insug ett
    http://folkraceshop.se/extraktorgrenror-saab-900 och ett
    http://folkraceshop.se/saab-trimchip-900
    grövre avgas system

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng