Framvagnsinställning rally.

Forum / Övrigt / SSR / Framvagnsinställning rally.

Forum / Övrigt / SSR / Framvagnsinställning rally.

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 6, 2013 at 19:15 #7882

      Är det någon som vet vilka hjulinställningar Saab använde på V4:an till rally? Skulle även vara intressant få höra vad som gäller i dag.

        oktober 10, 2013 at 10:43 #60059

        Inställningar av bilen är ganska individuellt, dessutom spelar underlaget roll.
        En del föredrar minuscamber, en del åker noll.
        Somliga vill ha toe-in, andra åker noll.
        etc etc.

        Som exempel:
        jag läste i Autosport (för länge sedan) att när Ford testkörde Escorterna inför San Remo 93, körde Delecour och Biasion i stort sett lika fort på teststräckan.
        Den ene föredrog “loose setting” medan den andre ville ha “stiff setting”.
        De hade förutom detta olika önskemål ang hjulvinklar.

        Igår sändes Rally SM från Uppsala där man bl.a. kunde se hur viktigt det är med inställningar på chassiem, t.o.m. när man byter från ett däckfabrikat till ett annat.

        /Anders

          oktober 10, 2013 at 19:04 #58371

          Ja det är väl så att det är lite individuellt, men var det olika inställningar på Saabs fabriksbilar redan på “den” tiden? Skulle vara intressant att få veta lite vad dagens V4 åkare har. Jag har ca 1mm toe in, cambern är jag skam att säga lite osäker på. Vad har du för vinklar Anders? Om hjulets lutning ändras innåt resp utåt hur påverkar det “svängförmågan”? Om toe in ändras till toe out blir bilen ostadigare rakt fram? Blir den då även mer lättsvängd? Däcken har väl också betydelse, rallydäck för grus resp radialdäck för vardagskörning. Är det någon som kan mer om detta? Jag tänkte jag skulle prova på bilen sedan men det är kul att få lite synpunkter först! Eller är det kanske så att det är enklast och för den genomsnitlige föraren även väl så bra att ha originalinställningarna?

            oktober 11, 2013 at 17:40 #58388

            Några mm negativ camber mätt med vattenpass. Och +-0 i toe fram och några få mm toe in bak tycker jag funkar bra på busbilen. Mycket negativ camber fram på en v4 blir svårkört. Tror jag hade framhjulen i princip rakt både i toe å camber på rallybilen.

              oktober 13, 2013 at 18:05 #58460

              Mycket negativ camber fram på en v4 blir svårkört.

              Vad händer? Hur blir det svårtkört?

              Hur vill ni ha caster justerat?

                oktober 14, 2013 at 04:59 #60126

                Nervös på vägen. Far åt alla håll å kanter.
                Har inte grejer att mäta caster med. Men den undre bärarmen ska i.a.f. vara framför den övre.
                Vet att man brukade lägga 10mm klossar mellan undre bärarmens bakre infästning och golv förr.
                Om det gjorde nån verklig nytta eller ej har jag dock ingen aning om.

                  oktober 14, 2013 at 07:35 #60133

                  Ok, nervös på vägen.

                  Iof åker jag i prinsip bara asfalt men med betydligt mer negativ camber.
                  Mer caster än std fram.
                  Även negativ camber bak.
                  Lite tå-in fram, skall vid tillfälle även testa tå-ut fram.
                  Lite mer tå-in bak för att inte få tå-ut vid broms.

                  Klossarna under bakre under bärarmsinfästingen har ingen
                  med sidogreppet att göra utan påverkar bilen i ax o broms.

                    oktober 14, 2013 at 19:52 #58515

                    Hmm? Vad gör klossen under bakre infästningen? Är det för att trixa med KPI-värdet?

                      oktober 17, 2013 at 17:51 #60244

                      KPI-värdet?

                          oktober 17, 2013 at 19:45 #60249

                          Nja KPI är camber och spindelvinkel.
                          Dvs att spindelvinken är lika med KPI vid 0grd camber.

                            oktober 17, 2013 at 20:03 #60252

                            Klossen andra lite på KPI i fjädring, försumbart.
                            Men mer på antieffektena i acc och broms.

                            ps
                            Suger att man inte kan ändra inlägg 🙁

                              oktober 18, 2013 at 18:06 #58648

                              Intressant läsning,själv tänker jag satsa på 1000 cupen
                              till nästa år,skall “bara” bygga bil först har hittat en kortnos
                              som skall bli en E bil i klassen,det finns många ?????????
                              bla.hur gör man med framvagns inställningen är det som
                              på F1 en bana en inställning,eller kan man hitta en medelväg?
                              Bakaxeln kommer jag bara att värma lite 🙄

                                oktober 21, 2013 at 14:52 #60322

                                @kg3 wrote:

                                Intressant läsning,själv tänker jag satsa på 1000 cupen
                                till nästa år,skall “bara” bygga bil först har hittat en kortnos
                                som skall bli en E bil i klassen,det finns många ?????????
                                bla.hur gör man med framvagns inställningen är det som
                                på F1 en bana en inställning,eller kan man hitta en medelväg?
                                Bakaxeln kommer jag bara att värma lite 🙄

                                Vad kul att du kommer med på banan 2014.
                                Beträffande inställning så läs mitt tididgare inlägg.
                                Det är väldigt varierande hur man vill ha sig bil.
                                Ibland kan det dock bli lite tokigt,

                                Beträffande värma bakaxel, vet du vilka vinklar du vill ha och kan du ändra dessa kontrollerat?
                                Själv åker jag med standard bakaxel, det räcker ganska långt….

                                //Anders

                                  oktober 21, 2013 at 20:20 #60335

                                  Japp till en viss grad är det upp till föraren hur man vill ha bilen men
                                  mycket mycket mer styrs av vad däcken vill ha för att få ut mästa
                                  av dem. Mao man har ett fönster vad gäller fjädrar, dämpare, krängare
                                  mm man bör hålla sig inom för att få ut så mycket som möligt.
                                  Sen påverkar allt varande mer eller mindre så det gäller att ha koll
                                  på vad en ändringa har för konsekvenser på andra saker.
                                  Japp lurig, men jä… kul.

                                  Caster tex, vad gör den när man vrider på ratten.
                                  Någon som har kolla?

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.