Framvagnsinställning rally.

Forum Övrigt SSR Framvagnsinställning rally.

  • Detta ämne har 14 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2013-10-21 20:20 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7882

    Är det någon som vet vilka hjulinställningar Saab använde på V4:an till rally? Skulle även vara intressant få höra vad som gäller i dag.

    #60059
    anders jensen
    Deltagare

    Inställningar av bilen är ganska individuellt, dessutom spelar underlaget roll.
    En del föredrar minuscamber, en del åker noll.
    Somliga vill ha toe-in, andra åker noll.
    etc etc.

    Som exempel:
    jag läste i Autosport (för länge sedan) att när Ford testkörde Escorterna inför San Remo 93, körde Delecour och Biasion i stort sett lika fort på teststräckan.
    Den ene föredrog ”loose setting” medan den andre ville ha ”stiff setting”.
    De hade förutom detta olika önskemål ang hjulvinklar.

    Igår sändes Rally SM från Uppsala där man bl.a. kunde se hur viktigt det är med inställningar på chassiem, t.o.m. när man byter från ett däckfabrikat till ett annat.

    /Anders

    #58371

    Ja det är väl så att det är lite individuellt, men var det olika inställningar på Saabs fabriksbilar redan på ”den” tiden? Skulle vara intressant att få veta lite vad dagens V4 åkare har. Jag har ca 1mm toe in, cambern är jag skam att säga lite osäker på. Vad har du för vinklar Anders? Om hjulets lutning ändras innåt resp utåt hur påverkar det ”svängförmågan”? Om toe in ändras till toe out blir bilen ostadigare rakt fram? Blir den då även mer lättsvängd? Däcken har väl också betydelse, rallydäck för grus resp radialdäck för vardagskörning. Är det någon som kan mer om detta? Jag tänkte jag skulle prova på bilen sedan men det är kul att få lite synpunkter först! Eller är det kanske så att det är enklast och för den genomsnitlige föraren även väl så bra att ha originalinställningarna?

    #58388
    vinkel4
    Deltagare

    Några mm negativ camber mätt med vattenpass. Och +-0 i toe fram och några få mm toe in bak tycker jag funkar bra på busbilen. Mycket negativ camber fram på en v4 blir svårkört. Tror jag hade framhjulen i princip rakt både i toe å camber på rallybilen.

    #58460
    fuling
    Deltagare

    Mycket negativ camber fram på en v4 blir svårkört.

    Vad händer? Hur blir det svårtkört?

    Hur vill ni ha caster justerat?

    #60126
    vinkel4
    Deltagare

    Nervös på vägen. Far åt alla håll å kanter.
    Har inte grejer att mäta caster med. Men den undre bärarmen ska i.a.f. vara framför den övre.
    Vet att man brukade lägga 10mm klossar mellan undre bärarmens bakre infästning och golv förr.
    Om det gjorde nån verklig nytta eller ej har jag dock ingen aning om.

    #60133
    fuling
    Deltagare

    Ok, nervös på vägen.

    Iof åker jag i prinsip bara asfalt men med betydligt mer negativ camber.
    Mer caster än std fram.
    Även negativ camber bak.
    Lite tå-in fram, skall vid tillfälle även testa tå-ut fram.
    Lite mer tå-in bak för att inte få tå-ut vid broms.

    Klossarna under bakre under bärarmsinfästingen har ingen
    med sidogreppet att göra utan påverkar bilen i ax o broms.

    #58515
    Dicst
    Deltagare

    Hmm? Vad gör klossen under bakre infästningen? Är det för att trixa med KPI-värdet?

    #60244

    KPI-värdet?

    #60245
    Dicst
    Deltagare
    #60249
    fuling
    Deltagare

    Nja KPI är camber och spindelvinkel.
    Dvs att spindelvinken är lika med KPI vid 0grd camber.

    #60252
    fuling
    Deltagare

    Klossen andra lite på KPI i fjädring, försumbart.
    Men mer på antieffektena i acc och broms.

    ps
    Suger att man inte kan ändra inlägg 🙁

    #58648
    kg3
    Deltagare

    Intressant läsning,själv tänker jag satsa på 1000 cupen
    till nästa år,skall ”bara” bygga bil först har hittat en kortnos
    som skall bli en E bil i klassen,det finns många ?????????
    bla.hur gör man med framvagns inställningen är det som
    på F1 en bana en inställning,eller kan man hitta en medelväg?
    Bakaxeln kommer jag bara att värma lite 🙄

    #60322
    anders jensen
    Deltagare

    @kg3 wrote:

    Intressant läsning,själv tänker jag satsa på 1000 cupen
    till nästa år,skall ”bara” bygga bil först har hittat en kortnos
    som skall bli en E bil i klassen,det finns många ?????????
    bla.hur gör man med framvagns inställningen är det som
    på F1 en bana en inställning,eller kan man hitta en medelväg?
    Bakaxeln kommer jag bara att värma lite 🙄

    Vad kul att du kommer med på banan 2014.
    Beträffande inställning så läs mitt tididgare inlägg.
    Det är väldigt varierande hur man vill ha sig bil.
    Ibland kan det dock bli lite tokigt,

    Beträffande värma bakaxel, vet du vilka vinklar du vill ha och kan du ändra dessa kontrollerat?
    Själv åker jag med standard bakaxel, det räcker ganska långt….

    //Anders

    #60335
    fuling
    Deltagare

    Japp till en viss grad är det upp till föraren hur man vill ha bilen men
    mycket mycket mer styrs av vad däcken vill ha för att få ut mästa
    av dem. Mao man har ett fönster vad gäller fjädrar, dämpare, krängare
    mm man bör hålla sig inom för att få ut så mycket som möligt.
    Sen påverkar allt varande mer eller mindre så det gäller att ha koll
    på vad en ändringa har för konsekvenser på andra saker.
    Japp lurig, men jä… kul.

    Caster tex, vad gör den när man vrider på ratten.
    Någon som har kolla?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng