Frånåkt!

Forum Övrigt SSR Frånåkt!

Detta ämne innehåller 39 svar, har 19 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-08-15 17:11.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14572

    stefan w
    Deltagare

    I samband med ett jämförande test av hastighetsmätare mellan en GrII-trimmad 2T kortnos och min V4 bestämde jag mig i lönndom för att när tillfälle bjöds åka ifrån kortnosen. Min V4 är std förutom Weber 28/36 och tvåtums men går som jag tycker bra.

    Jag låg 5 meter efter vid en snygg U-sväng ut på E4 och skulle bara glida förbi så var den enkla planen.

    men…..

    Efter 6-700 meter kunde jag inte längre läsa kortnosens nummerplåt trots fullgas.

    Sensmoralen i denna berättelse är att hjälper man sina vänner att få bilarna att gå bra, så åker dom ifrån en

    #96937

    kortnos
    Deltagare

    Ha ha ha ha ha ha ha ha ha!!!!

    Då tycker jag att du ska genast gå hem, ta fram den störta filen du kan hitta o repa upp insuget på din 66 motor, så kan
    vi ”leka” tillsammans på E4 och åka ifrån allt löst på vägarna (helst jänkejärn) och visa vem som bestämmer på sträckan Söderhamn-sundsvall

    Och sen parkera, öppna några öl och skräna om upplevelsen för både dom som vill höra det och inte vill höra bravaderna =)

    #96938

    stefan w
    Deltagare

    Jag har en teori om att hur jag än filar så lär det nog vara herr P.O.Lisen som bestämmer. Däremot att överraskningsdra nån jänkare kunde bli kul.

    Det var ändå intressant att konstatera vilken verkan trimmningen haft. Jag tänker på din gamla biltidning (minns inte vilken av dem) där det stod att den rappa tvåtaktaren var överlägsen V4:an vid samma hästkraftsantal.

    Man skall nog kanske inte stirra sig blind på toppeffekten utan sträva efter effekt över hela registret, sen om toppeffekten är högre så kan man ändå vara frånåkt av en med avseende på toppeffekt ”svagare” bil för att den hade bättre effekt i mellanregistret.

    Jag undrar vad det finns för synpunkter på detta?

    #96939

    mats a
    Deltagare

    Ähmm, ursäkta en tråkmåns, men jag hoppas att herrarna tokåker under ordnade former och inte drar gammelsaabryktet i smutsen. Visst är det kul att gasa och ratta, men vi bör ju alltid uppträda värdigt ute i allmän trfik. Slut på föreläsningen. Gasa på!

    #96940

    stefan w
    Deltagare

    Ingen fara Mats! Körkortet är lite för dyrbart för att riskera, duellera kan man ju göra på Mittsverigebanan om man vill köra med större inspiration. Jag tycker inte det är fel att gammelbilar syns och märks i trafiken men det är som du skriver, bäst om det sker någorlunda ordnat.
    Att köra om med inspiration är väl inte fel, om t.e.x. en gammelsaab ylar förbi en trafikant så väcker det nog i första hand en viss munterhet. Om jag istället fräser om med Aeron så blir nog tonen en annan.

    På tal om ”ordnat” en lustig grej som inte rör ditt inlägg Mats men det rör lite trafiken som är på vägarna idag.

    När jag körde till och från Lexsand för några helger sedan så låg jag på lagstadgad hastighet mest hela vägen, inte för att vara rättrådig utan för att det är bekvämt att slippa bry sig i fartkontroller. Sen utnyttjar man farthållaren bättre också.

    Jag fick se mig omkörd/frånåkt hela vägen trots detta, i synnerhet på vägpartier mellan fartkameror och där det blir 2-filigt mellan vajerräckena. Vissa som kom ikapp, låg bakom och vinglade mellan vägbana och vägren för att upplysa mig om att jag var ” i vägen för dem”. Dessa kunde se sig blåsta, jag släpper gärna förbi andra som vill om, men jag går inte ut på vägrenen på ”uppmaning”

    #96941

    kortnos
    Deltagare

    ”Ett exempel hälge”
    När jag körde sträckan söderhamn-årskogen efter midsommar så föröskte jag verkligen att köra lungt, låg o fes efter motorvägen på 4000 varv à 100 kilometer, men så var det en BMW som åkte förbi mig på värsta tänkbara stället o då blev jag en sån där vrång djävlen=) (dumt men mänskligt bettende) jag åkte bakom honom på trean och tjöt med motorn, sen så började jag hänga på honom o snart var man uppe i 140-150. Jag föröskte verkligen köra lungt men lilla Josefin vill inte åka sakta, det finns bara en fart för henne, full gas=)

    Detta exempel händer varge gång jag kör saaben, hur jag än brottas med min laglydighet så ligger man snart däruppe ovanför 4000 varv o kör. Och kommer det nån staijlad 90 tals bil med mörkar rutor o fräna fälgar då kan jag inte hjälpa det, jag vet ju bakom ratten sitter det en motorintresserad ungdom som endera gnäller eller tycker jag är frän o då jag drar på så tappar denne hakan. (en av livets goda)

    Dels så kan jag till mitt försvar säga att motorn låter bättre o mindre mörka brum toner ovan för den där magiska 4000. Sen hjälper det inte att jag är en notorisk forkörare, jag kör för fort med det mesta. Jag tänker inte dra några ursäkter för det finns inga, hoppas jag inte reta upp nån nu med min ”fart liberala åsikter” (är dock inte liberal i något annat hänsende iallfall)

    Men jag brukar hålla mig från vannsinnes omkörningar, det har jag lärt mig med åren=)

    #96942

    Jonathan
    Deltagare

    Var med om en liknande händelse men fick då en trevlig revansch. Körde mellan Göteborg och Sthlm mitt i natten mellan vajrarna då det kommer en sån där buse som har bråttom, ligger några få meter bakom och viftar och gestikulerar åt mig. Jag hade inte bråttom så jag häll min fart, 90km. När det blit tvåfiligt kör han om mig och pallnitar just framför mig. Med hjärtat i halsgropen pallnitar jag också så att jag håller på att åka av vägen. Busen drar bara iväg i världens fart, långt över tresiffrigt. När jag efter en stund väl har kommit upp i marschastighet igen är det någaon annan ”idiot” som svänger ut mitt framför mig så jag fick bromsa hårt igen… Den andra bilen (en Saab 9-5) accelererar än värre än den första och smaskar upp ett blåljus på taket, kör ikapp busen och stoppar honom… Gissa om jag njöt när jag saaaakta rullade förbi för att se hans min!

    A

    #96943

    mats a
    Deltagare

    Jag känner igen jakt-/mäta snopp-beteendet och bekämpar det ganska framgångsrikt själv. Jag försöker alltid tänka på hur lång tid jag hinner rulla per sekund innan jag får stopp på min framfart. När du susar fram där bakom den där metallic-lila BMW:n med rävsvans och en dekal på bakrutan som berättar att ”HD-åkare tog AIDS till Sverige” (dekalen finns!) i 160 knutar, fundera då på vad som händer om en grävling/mopedist, älg eller fotboll far upp på vägen framför BMW:n.

    I bästa fall kör du ihjäl dig, i sämsta fall blir du sittandes med slang in och slang ut ur kroppen resten av dina dagar.

    #96944

    Martin
    Deltagare

    Kan hålla med om att fart har en lockelse, men har med året lättat på gasen och har inga som helst problem att står ut med de nya fartkamerorna på väg till jobbet 5 mil bort. Tvärtom, de är en tillgång. Tempot har blivit mindre hetsigt, utom för några få, vilket jag nu tänkte berätta om.

    På hemvägen för kanske två månader sedan såg jag i backspegeln en mörk bil närma sig några bilar mellan mig och ”objektet”. Föraren i den mörka bilen verkade uppträda ganska hetsigt och blinkade med helljus för att folk skulle flytta på sig.

    En kort stund senare kommer han, förare i keps i en Audi med tonade rutor, i fatt mig. Från relativt långt håll började han blinka med helljuset och tyckte att jag skulle flytta på mig. hans blinkers förblev oanvänd.

    Jag låg i cirka 95 på vägen som var en bred 90-väg med breda vägrenar. Lite längre fram var det folk i vägrenen och jag hade inga som helst planer på att gå ut och riskera en olycka.

    Man kan lugnt säga att jag blev lite irriterad över hans beteende,
    och en elak plan formades snabbt i huvudet. Det fanns nämligen en lite överraskning längre fram på vägen.

    När hindret väl var passerat tryckte jag till gasen och hamnade snabbt i olämplig hastighet under några sekunder. Omedelbart därefter går jag ut på den nu fria vägrenen och saktar farten. Fjunet i Audin for förbi med god fart och accelererar och tänkte säkert att fanskapet i Saabcabben var knäpp (kan jag bjuda på).

    Det fjunet, i sin upphetsning något försent missat, var fartkameran som sannolikt klockade honom klart över körkortsgränsen. Kan inte påstå att jag tyckte synd om honom.

    Barnsligt? Javisst. Kul? Jajamän Seriöst? Nej. Fjunig näsbränna? Ja.

    PS. Don´t try this at home… DS

    #96945

    kortnos
    Deltagare

    Ja Mats, du har helt rätt i ditt resonemang, hur jag än vrider och vänder på det. Men det är svårt när alla ens instinkter säger GASA!! =)

    #96946

    enor
    Deltagare

    Är jag ensam om att tycka lika illa om folk som ”envist ligger kvar mitt i vägen” som jag tycker om folk som ”ska fram till varje pris”?

    Så här: Om någon kommer upp bakom, och signalerar att han/hon vill förbi, så uppfattar tydligen vissa det som att personen bakom vill ”mästra” en, och då blir egot så stött att man envist och surt tänker ”han försöker bestämma över mej!! men det är JAG som bestämmer takten på den här vägen!!” och så ligger man kvar och motar, med den enda motiveringen ”jag har ingen SKYLDIGHET att släppa fram nån”.

    Nej, man har heller ingen skyldighet att ge sin plats på bussen åt en äldre person med värkande leder, eller att vara artig mot främlingar som frågar en om vägen, eller att vänta 10 minuter med att tända utegrillen om grannen precis kommit ut för att börja ta in tvätten. Men tänk vad mycket trevligare världen blir om man gör sånt ändå!

    Skulle det verkligen såra egot så mycket att bara vrida ratten åt höger ett litet ögonblick och släppa fram den som av en eller annan anledning vill åka fortare än du själv? När det till och med bevisligen finns en vägren som är fri (eftersom den bakomvarande gick ut där och ”signalerade”)! Att möta nåt som man uppfattar som ”översitteri” med en annan form av översitteri, det bekämpar knappast själva problemet (översitteriets förekomst).

    #96947

    gammsaaben
    Deltagare

    Och sedan så är det omöjligt att veta vad som är skälet till varför någon vill köra om. Det är lätt att anta att det bara ”är en blådåre”, medan det i själva verket lika väl kan vara bråttom på riktigt, till exempel Lollo på väg till BB. Jag anser det inte vara min sak att bedöma om någon annan har skäl för att köra fort eller inte. Sådant finns det poliser och domstolar till.

    Jag brukar av vana inte ge väg i skymda kurvor osv för att inte riskera min egen säkerhet, men annars ger jag väg om jag kan. Alltid.

    #96948

    Martin
    Deltagare

    Med tanke på kommentarerna är det uppenbarligen läge att förtydliga.

    Jag har inga som helst bekymmer med att släppa förbi någon annan. Det gör jag regelmässigt.
    Men jag går inte ut i vägrenen när det är hinder längre fram (som det var i det beskrivna fallet ovan)
    Jag går heller inte ut i vägrenen när det är skymd sikt.
    Jag begär/kräver heller inte att andra fordon går ut för mig.

    Med viss erfarenhet av att köra tunga fordon som buss och tung lastbil med släp, vet jag också att uppskatta när framförallt tunga fordon lämnar plats. Men jag begär inte att de lämnar plats.

    #96949

    enor
    Deltagare

    Det var inte ditt uttalande jag reagerade mest på, Martin, utan följande lilla citat av Stefan W:

    ”Vissa som kom ikapp, låg bakom och vinglade mellan vägbana och vägren för att upplysa mig om att jag var ‘i vägen för dem’. Dessa kunde se sig blåsta, jag släpper gärna förbi andra som vill om, men jag går inte ut på vägrenen på ‘uppmaning’ ”

    Naturligtvis ska man inte gå ut i vägrenen om sikten är skymd dock! Jag efterlyser samarbete för att skapa god stämning, och det innefattar inte farliga manövrer!

    #96950

    kortnos
    Deltagare

    Nått som reta gallfebern ur mig är om det är sån där väg som är två filig visa sträckor o enfilig visa sträckor. (Brukar säga tre filig väg men ingen förstår vad jag menar för typ av väg. Det är sån där dom gör om e4 till nu för tiden iallfall)

    Till saken när man har legat på den där enfiliga sträckan o så ser man änterligen så blir det två filigt o jag får köra om den där sega lastbilen, jag trycker ned plattan o gör mig beredd för en flygande omkörning. Då dyker det allt för ofta upp en seg prop längst fram i denna kö av bilar som vill om, som tror att han kan köra om i sina 110 kilometer

    Mitt resonomnag är att ska man om då ska det gå undan, onödigt att riskera liv o rem på fel sida och i respekt av alla andra bakom som gärna vill om med. (Och menar jag undan så är det inga vannsinnes farter heller)

    Kör jag om då är det plattan i golvet så omkörningen blir klar nån gång, enda gången jag kan kanske sega mig förbi är när det är moddigt, snöigt, snö kaos och jag känner hur min starkars 740 svajar på bak ändan. Och i sånt före så sitter jag inte och skakar bakom ratten i vrede för personen framför som kör om i sina 100 kilometer.

    Sen är jag nog faktiskt fullt medveten att det sitter nog folk o svär åt mig lika mycket, man är nog lika stor ”kålsupare” som alla andra. Så ser ni en svart rostig volvo i stockholms området i vinter som det står sundsvall på bakrutan så ha lite översende

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng