Frihjul?

  • Författare
    Inlägg
    • april 28, 2026 kl. 21:44 #527746

      Hej,jag har köpt en 9 3 —07a med automatlåda.

      Det finns ingen motorbroms när jag släpper gasen,

      sak det vara så , har inte kört automat tidigare.

      mvh Inge

        april 29, 2026 kl. 09:29 #527748

        Hej. Lite motorbroms finns det allt. Dessutom går det att använda läge 1 eller 2 för att förhindra att högsta växlarna används vid körning i branta nedförsbackar. På vissa bilar finns ett läge L i stället för läge 1 och 2. Vet inte hur det ser ut på just Saab 9-3. Kör själv bil med manuell låda. Fördelen med svagare motorbroms kan vara att bromsskivorna bak inte blir så rostiga eftersom den vanliga bromsen används mer. Hoppas att du kommer att trivas med din nya Saab.

        Mvh Bengt

          april 29, 2026 kl. 11:19 #527749

          Hej.

          När jag släpper gasen går motorn ner till tomgång ca 1000 rpm.

          Detta tyder på att det inte finns någon aktiv koppling mellan motorn och växellådan aktiverad.

          Ska det vara så?

            april 29, 2026 kl. 12:29 #527752

            Menar du att automatlådan inte växlar ner till en lägre växel utan ligger kvar på högsta växeln när du släpper gasen?

            Jag kör som sagt bil med manuell låda så någon annan får ge bättre svar. Jag kan bara gissa: låg oljenivå i lådan eller defekta sensorer? Någon annan som har erfarenhet av sådana problem?

            Lycka till. Mvh Bengt

              maj 6, 2026 kl. 06:52 #527905

              Hej

              Motorbromsen på läge D är nästan obefintlig.

              Vill man ha bättre motorbroms så får man använda ”manuellt” läge M1,M2,M3,M4,M5.

              ( I brantare nedförsbackar kan t.ex. M2 användas.)

              Har inte testat om det är bättre motorbroms på M5 än på D

              Hälsningar

              Bernt

              1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                maj 6, 2026 kl. 07:41 #527907

                Hej och tack,jag kan leva med det.

                ville bara veta om det är något fel.

                mvh Inge

                  maj 7, 2026 kl. 07:11 #527917

                  Det er slik på min 2008 ttid automat også.
                  Det finnes flere automatkasser som har frihjuls/trillefunskjon når man slipper gassen.

                  På noen VW modeller kan funksjonen velges bort i bilens innstillinger.
                  Har ikke funnet tilsvarende på Saaben

                  Been a Saab owner since 1987.
                  I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                  1960 93F
                  1967 96 Monte Carlo 850
                  1975 96 V4
                  1989 900i 8V 5 dørs
                  1992 900S 5 dørs
                  2008 9-3 SC Aero ttid
                  2009 9-3 SC tid

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.