Frihjul…. underbart!! Men hur funkar det?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Frihjul…. underbart!! Men hur funkar det?
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-06-14 11:11 av
hammars95a.
-
FörfattareInlägg
-
juni 13, 2007 kl. 15:03 #16189
Nu har jag på mycket kort tid blivit en mkt ivrig förespråkare för (och van förare med!) frihjul, vilken njutning att använda det!
Men hur funkar det rent mekaniskt? Är det tänkt att man skall använda det både i upp & nedväxlingar? Är lådan konstruerad så att man skall köra med frihjulet mest och undantagsvis koppla bort det, eller vad gäller?
:confused:
Frihjulet är en kvarleva från tvåtaktaren, på dessa är det av ondo att motorbromsa då du i princip stänger av bränsletillförseln och då också smörjningen till motorn. Därav frihjulet som gör att du kan släppa ner motorn på tomgång utan att behöva lägga ur växlar och annat vid svängar och gatukorsningar eller dylikt.
juni 13, 2007 kl. 17:16 #107811funkar genom fjäderbelastade rullar (i en inre hållare) som ligger an mot en yttre trumma, åt ena hållet låser de och åt andra hållet kan trumman ”glida” över dem. Man kan också låsa trumman och på så sätt överkoppla rullarna.
Tror det var en någorlunda korrekt beskrivning. typ liksomjuni 13, 2007 kl. 19:57 #107820Var det din bil som stod på klarabergsviadukten i Sthlm City idag? Utanför posten nästan mitt emot T-Centralen?
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
juni 13, 2007 kl. 20:40 #107824Hmm, när jag ser bilden så inser jag att allt naturligtvis snurrar åt samma håll.. snurrigt
Enl manualen ska man köra så mkt som möjligt med frihjulet inkopplat.
Det står även att man ska stanna bilen om man ska dra ut spaken.Vad gäller växlingarna har jag fått lära mig att man spar på grejorna om man använder kopplingen när man växlar upp men det finns kanske många skolor ang detta.
Jag har hört att det inte sliter på växellådan när man har frihjulet inkopplat och skippar frikoppling när man växlar – någon liknade det vid att lyfta ett hyllplan med böcker i en bokhylla – om du drämmer till med full kraft så flyger allt åt alla håll, men om du lägger an händerna under hyllplanet först och sen trycker jämt o fint så kan du lyfta hyllplanet, med böcker o allt… Lite lekis förklaring, men det hjälpte mig när jag började köra frihjul. Jag använder, liksom Fredrik DW, bara kopplingen till ettan o backen – men jag har aldrig bråttom när jag kör min gamla saab 😉
juni 14, 2007 kl. 07:42 #107848Lars Söderlund wrote:Var det din bil som stod på klarabergsviadukten i Sthlm City idag? Utanför posten nästan mitt emot T-Centralen?Haha japp det var Gullan (brorsbarnen döpte henne snabbt), slarvigt parkerad och smutsig var den också… :blush:
Tvätt ikväll!
//Theojuni 14, 2007 kl. 08:25 #107849Stefan wrote:Frihjulet är en kvarleva från tvåtaktaren, på dessa är det av ondo att motorbromsa då du i princip stänger av bränsletillförseln och då också smörjningen till motorn. Därav frihjulet som gör att du kan släppa ner motorn på tomgång utan att behöva lägga ur växlar och annat vid svängar och gatukorsningar eller dylikt.Aha, det förklarar varför funktionen ens finns där, annat än som ett ingenjörstekniskt ”gag”… Finns det någon annan bil med frihjul eller är vi ’exklusiva’?
Tidiga 99:or hade ju frihjul. Annars borde det funnits på andra tvåtaktare också.
Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Freewheel förekommer det tydligen på startmotorer, vissa traktorer, motorcycklar och naturligtvis manuella cyklar.
juni 14, 2007 kl. 11:11 #107857Om det förutom att man sparar koppling även sparar bränsle borde det ju alltså vara ett miljövänligt alternativ? Vi kunde med andra ord inte ligga mer rätt i tiden haha
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.