Frihjul…. underbart!! Men hur funkar det?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Frihjul…. underbart!! Men hur funkar det?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-14 11:11.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16189

    hammars95a
    Deltagare

    Nu har jag på mycket kort tid blivit en mkt ivrig förespråkare för (och van förare med!) frihjul, vilken njutning att använda det!

    Men hur funkar det rent mekaniskt? Är det tänkt att man skall använda det både i upp & nedväxlingar? Är lådan konstruerad så att man skall köra med frihjulet mest och undantagsvis koppla bort det, eller vad gäller?

    :confused:

    #107801

    freddedw
    Deltagare

    Jag älskar det med!!
    Jag använder det alltid, upp som ner, bara koppling när ettan eller backen ska i. eller när jag har brottom.

    #107803

    stefan
    Deltagare

    Frihjulet är en kvarleva från tvåtaktaren, på dessa är det av ondo att motorbromsa då du i princip stänger av bränsletillförseln och då också smörjningen till motorn. Därav frihjulet som gör att du kan släppa ner motorn på tomgång utan att behöva lägga ur växlar och annat vid svängar och gatukorsningar eller dylikt.

    #107811

    funkar genom fjäderbelastade rullar (i en inre hållare) som ligger an mot en yttre trumma, åt ena hållet låser de och åt andra hållet kan trumman ”glida” över dem. Man kan också låsa trumman och på så sätt överkoppla rullarna.
    Tror det var en någorlunda korrekt beskrivning. typ liksom

    #107818

    vee-eight
    Deltagare

    Hittade en bra bild;

    #107820

    lsoderlund
    Deltagare

    Var det din bil som stod på klarabergsviadukten i Sthlm City idag? Utanför posten nästan mitt emot T-Centralen?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #107824

    Hmm, när jag ser bilden så inser jag att allt naturligtvis snurrar åt samma håll.. snurrigt

    #107831

    cch
    Deltagare

    Enl manualen ska man köra så mkt som möjligt med frihjulet inkopplat.
    Det står även att man ska stanna bilen om man ska dra ut spaken.

    Vad gäller växlingarna har jag fått lära mig att man spar på grejorna om man använder kopplingen när man växlar upp men det finns kanske många skolor ang detta.

    #107835

    piin
    Deltagare

    lite info och samma bild som wee-eight’s.

    #107846

    Per-Erik
    Deltagare

    Jag har hört att det inte sliter på växellådan när man har frihjulet inkopplat och skippar frikoppling när man växlar – någon liknade det vid att lyfta ett hyllplan med böcker i en bokhylla – om du drämmer till med full kraft så flyger allt åt alla håll, men om du lägger an händerna under hyllplanet först och sen trycker jämt o fint så kan du lyfta hyllplanet, med böcker o allt… Lite lekis förklaring, men det hjälpte mig när jag började köra frihjul. Jag använder, liksom Fredrik DW, bara kopplingen till ettan o backen – men jag har aldrig bråttom när jag kör min gamla saab 😉

    #107848

    hammars95a
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    Var det din bil som stod på klarabergsviadukten i Sthlm City idag? Utanför posten nästan mitt emot T-Centralen?

    Haha japp det var Gullan (brorsbarnen döpte henne snabbt), slarvigt parkerad och smutsig var den också… :blush:

    Tvätt ikväll!
    //Theo

    #107849

    hammars95a
    Deltagare
    Stefan wrote:
    Frihjulet är en kvarleva från tvåtaktaren, på dessa är det av ondo att motorbromsa då du i princip stänger av bränsletillförseln och då också smörjningen till motorn. Därav frihjulet som gör att du kan släppa ner motorn på tomgång utan att behöva lägga ur växlar och annat vid svängar och gatukorsningar eller dylikt.

    Aha, det förklarar varför funktionen ens finns där, annat än som ett ingenjörstekniskt ”gag”… Finns det någon annan bil med frihjul eller är vi ‘exklusiva’?

    #107854

    staffanv
    Deltagare

    Tidiga 99:or hade ju frihjul. Annars borde det funnits på andra tvåtaktare också.

    Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Freewheel förekommer det tydligen på startmotorer, vissa traktorer, motorcycklar och naturligtvis manuella cyklar.

    #107857

    hammars95a
    Deltagare

    Om det förutom att man sparar koppling även sparar bränsle borde det ju alltså vara ett miljövänligt alternativ? Vi kunde med andra ord inte ligga mer rätt i tiden haha

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.