Frusen tvåtaktare?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Frusen tvåtaktare?

Detta ämne innehåller 16 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-21 13:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23159

    rosdahlen
    Deltagare

    Efter att ha meckat med bilen i somras fyllde jag aldrig på glykol i kylarvätskan då jag skruvade av toppen rätt ofta.
    Nu när jag inte hållit på med bilen på ett tag kom jag på mitt misstag. När jag kom ut i garaget idag var allt fruset, vad tror ni har hänt med motorn? Kan det ha spruckit nånstans? Lossade alla bultar till toppen och tyckte det var lite vatten och inte ren is där. Även isen i kylaren känns väldigt porös av sig och inte alls så solid som tex en isbit. Flyttar om några veckor och då får jag tillgång till värmegarage, ska jag låta den stå som den gör nu eller ska jag försöka tina upp motorn och fylla upp med glykol blandning? Hjälper det som jag har gjort att lossa på toppen?

    /Mvh Anders

    #165073

    stefan
    Deltagare

    det spelar ingen roll hur mycket du lossar för vatten expanderar lika mycket åt alla håll ändå……..fryser det solitt så är det nog snart nåt som går sönder så du lär nog tina det som är och slå i kylarvätska så det skyddar

    #165074

    hubbe
    Deltagare

    Anders:

    När du ha skruvad av toppen, fyller du motorn rund cylindra med glykol, sen kan du se om du har spricker i blocket eller cyl. Glykol rinna igenom dom minsta spricker.

    Mvh.
    Hubbe

    #165079

    rosdahlen
    Deltagare

    Kylaren är i mitt tycke den minsta förlusten om det går sönder men det är blocket jag är rädd ska spricka, får väll koppla i några el fläktar och låta dom stå igång och sen i med glykol blandning. Om det nu har frusit i hela blocket redan kan isen göra mer skada om jag låter den stå några veckor till och hoppas att det inte spricker?

    #165083

    rosdahlen
    Deltagare

    Har satt in två värme fläktar i garaget nu, en riktad mot kylaren och en riktad mot blocket toppen la jag in i källaren så den får töa. Ser ut som det smälter på bra nu, satsar på att kunna skruva på toppen senare och i med ny kylarvätska och låta den gå på tomgång ett tag så det får gå runt i motorn. Bara att hoppas på att inte skiten har fått en spricka nu bara..

    #165093

    hans h
    Deltagare

    Jag hade ett motorvärmarhaveri på min 61:a vilket ledde till en (förmodligen) genomfrusen motor. I vilket fall så startade den, men jag hade ingen tomgång (vattenpumpen var ju frusen) och så tjöt det och rök konstigt (fläktremmen).
    När jag öppnade huven för att se vad som pågick hoppade frostpluggen ut och med den en del vatten.

    Men motorn verkar inte ha tagit skada. Inte utöver vad en gammal orenoverad motor redan är. 🙂

    Till saken hör att kylaren läckte så att mitt ständiga påfyllande av vatten hade spätt ut glykolen ordentligt. :blush:

    #165095

    Dajje
    Deltagare

    Har hört att Saabs 2-taktsmotorer inte är så känsliga vid frysningar.

    #165099

    Lollo
    Deltagare

    Dicst bil var helt genomrusen fär två år sedan på nyår, den har funkat kanon efter detta med.

    #165101

    Dicst
    Deltagare

    Hehe, mja den var isig, men det fanns ändå liiite glykol i systemet, isen var ”flikig” i konsistensen.

    …Min bil hade problem med att starta (gammal bensin) och när den väl gick igång så ville inte vattenpumpen gå runt => BOTTENFRUSEN! Alldeles för lite glykol kvar i systemet efter lite övningar med slangar sen tidigare i år. Det enkla hade väl varit att ge upp där på plats, men en kvicktänkt Lollo tyckte att vi skulle bogsera bilen (två mil) till hans jobb för upptining där vi samtidigt skulle byta däck. En filt och en elfläkt, så var projektet igång.

    Hela isåkartråden:
    http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=Post98140

    #165102

    Lollo
    Deltagare

    Ja du Dick, vi har alla olika uppfattning, den var djupfryst och vattnet glasklart, enligt min uppfattning alltså.

    #165113

    rosdahlen
    Deltagare

    Skruvade av alla kylarslangarna igår och hade igång fläktarna i några timmar, började droppa ur kylaren nästan omedelbart. När all is var borta hällde jag 60/40 blandad glykol i kylaren tills det var blå fin blandning som rann igenom. Lika så i blocket så den vätskan som ligger kvar kommer inte frysa nu längre 🙂 När jag ändå hade toppen av så slog jag en skvätt olja i varje cylinder och smorde upp nu när den ska stå några veckor till innan den ska vidare till nytt garage 🙂

    #165133

    hotrodder
    Deltagare

    Tjae minus 19grader och står på gården nu efter 10 timmar längst upp på Eurotransport lastbil.

    #165134

    andersson__
    Deltagare

    Har du köpt en 92 till? :O

    #165135

    saabfjollen
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Tjae minus 19grader och står på gården nu efter 10 timmar längst upp på Eurotransport lastbil.

    Det är väl inte första gången den har fått vara ute och frysa..
    Om jag inte gissar helt fel hittades den bilen ute i naturen och kom in i värmen i början av 80talet och återuppstod i sin forna glans igen. Jag läste Teknikens Värld ofta på 80talet.

    #165142

    hans h
    Deltagare

    Är det den bilen?

    Stackars liten. Den ser så frusen ut. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng