Fula svarta gummistötfångare eller snygga blanka?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Fula svarta gummistötfångare eller snygga blanka?

  • Författare
    Inlägg
    • november 25, 2023 kl. 08:02 #512359

      Jag har aldrig brytt mig om de svarta gummistötfångare på min SAAB 96 V4 från 1976. Är det lätt att byta till de blanka som fanns på t ex 1975 års modell och finns de eventuellt som nya reservdelar?

        november 29, 2023 kl. 11:25 #512443

        Hej Kim.

        Stötfångarna sitter med lite kraftigare skruv och mutter så om de inte har rostat fast så är de förhållandevis enkla att plocka bort. Det kan vara värt att lägga på minnet hur stagen ska sitta däremot då de sitter med flera infästningar för att jobbet ska flyta på lite smidigt. Stag, horn och andra detaljer hittar du via SSK Reservdelar AB medan kromdetaljerna i övrigt har jag fått erfara att man får leta lite efter på begagnatmarknaden. Jag är dock osäker på om kromdetaljerna kan skilja sig i längd eller liknande mellan olika årsmodeller beroende på om det är kromade, delvis gummibuffert eller helsvart gummibuffert på stötfångarhornen.

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          november 30, 2023 kl. 07:24 #512447

          Her finnes det nye støtfangere i rustfritt.
          Du kan velge støtfangerhorn med eller uten gummibuffert.
          Alternative for horn i hel gummi finnes ikke.

          https://groupharrington.com/brand/saab-96-longnose/

          Dersom du går for brukte deler så mener jeg at minnes at alle hjørner er like men midtdelen skille for fram og bak

           

          Jeg har selv kjøpt sett herfra til min 93F. Både finnish og passform er meget bra. Det er en litt annen fargetoning enn chromede fangere

          Been a Saab owner since 1987.
          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

          1960 93F
          1967 96 Monte Carlo 850
          1975 96 V4
          1989 900i 8V 5 dørs
          1992 900S 5 dørs
          2008 9-3 SC Aero ttid
          2009 9-3 SC tid

          • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av Morten S..
            december 1, 2023 kl. 08:21 #512486

            Her finnes det nye støtfangere i rustfritt.
            Du kan velge støtfangerhorn med eller uten gummibuffert.
            Alternative for horn i hel gummi finnes ikke.

            https://groupharrington.com/brand/saab-96-longnose/

            Dersom du går for brukte deler så mener jeg at minnes at alle hjørner er like men midtdelen skille for fram og bak

             

            Jeg har selv kjøpt sett herfra til min 93F. Både finnish og passform er meget bra. Det er en litt annen fargetoning enn chromede fangere

            • Det här svaret redigerades för 1 år, 6 månader sedan av Morten S..

            Mange tak Morten, det ser ud til at være en fin løsning. Og hvilken imponerende SAAB record du har 🙂

            1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              december 1, 2023 kl. 11:12 #512488

              Att tänka på är att man behöver alla fästjärnen till kromade stötfångare om man ska byta. De är inte lika som till gummistötfångare. Fästjärnen fram t.o.m. 1968 skiljer också mot de senare, stötfångaren sitter lägre fram till -68. Original är kromade horn fram olika, det finns höger och vänster. Bak är det samma horn på höger och vänster. På de nytillverkade vet jag inte om man gjort någon skillnad. Det som skiljer är hur fästjärnet inne i hornet sitter, fram har man kompenserat för att ena stötfångarskenan sitter utanpå den andra. Apropå böjarna så är det är skillnad i längd mellan främre och bakre stötfångarböjar, de främre är längre.

                december 1, 2023 kl. 12:40 #512490

                Tack för en fin beskrivning. Jag var rädd att det inte bara var plug and play.

                 

                  december 1, 2023 kl. 13:06 #512491

                  Om man lyckas få tag på kompletta begagnade stötfångare med fästen och allt i det skick man vill ha  så är ju ett sånt byte enkelt att göra. Då är det bara att skruva bort de som sitter monterade och skruva dit de andra.

                  1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.