Funderar på att köpa SAAB

Forum Övrigt Allmänt Funderar på att köpa SAAB

Detta ämne innehåller 25 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-05-04 15:34.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23988

    bob
    Deltagare

    Hej alla!

    Jag har funderingar på att byta vardagsbil. Har kört Audi och BMW de senaste åren men av olika anledningar funderar jag att byta till SAAB. Modellen jag funderar på är 9-3 Biopower Sportcombi. Jag hoppas att få en massa input från er SAAB-freakar.

    All information och erfraenheter är värdefullt för mig.
    Tack på förhand

    #172668

    magnus m
    Deltagare

    Det låter trevligt att du funderar på en SAAB. Välkommen till forummet! Jag har också samma fundering som du. De med mer erfarenhet av modellen kan säkert mer deltaljerad info. Tror att det tidigare diskuterats motoralternativ men då till dieselmodellerna. Kan konstatera att det finns många till salu på Blocket och på Kvarndammen. Tänkt på bara på att du måste köpa en 2,o:a om du vill har turbotrycksmätare 😉
    / Magnus

    #172672

    cabmange
    Deltagare

    Hej Bob.

    Vilken typ av info vill du ha?

    Linear är instegs modellen, en ganska trist skapelse som gör sitt jobb, men som med saab blir man aldrig klok. Till dessa har det också funnits kompletta paket som gjorde de roligare.

    Vector är lite mer sport, spänstigare chassi och trevligare stolar framförallt.

    ARC är modellen som motsvarar skillnaden mellan linear och Vector fast då mer åt komfort.

    Aero är sport styvare chassi bromsar m,m.

    Turbo X special skapelse 2008, bara svarta och 280 hk i begränsad upplaga.

    Motorerna har varit 1,8 150/180hk, 2.0 175/210 hk V6:a 260/280 hk. Diesel 2,2 03/04 därefter 1,9 120/150/180 hk.

    Så viket är ditt behov? vilken effekt? 2 alt 4 hjuls drift?

    På senare år är Aero mer ett paket jämförbart de tidigare modellerna.

    Är det en ny så kan jag rekommendera en 2.o vector med TX paket, dvs du får Turbo X front, en mycket trevlig bil.

    //MH

    #172679

    bob
    Deltagare

    Tack Magnus och Turbomange.

    Det är tänkt som en vardagsbil och därför är minsta motorn (1,8) och 2-hjulsdrift som är mest intressant. Diesel är inte aktuellt då jag kör för lite per år.
    Viktigt för mig är bekväma stolar, vilka alternativ finns?

    Jag har tittat på årsmodell 2008 och framåt. Vilka ”typfel” finns på dessa bilar?
    Hur ofta åker man på renovering av framvagn? (jag är van från Audi och BMW:( )
    Hur vanligt är det med fel på elektronik och databoxar?
    Vad varvar den i 90 resp 100?
    Ljudvolym i kupen i motorvägsfart?
    Hur är stereo och högtalare, vad heter de olika systemen?

    Tack på förhand

    Bobban

    #172680

    cabmange
    Deltagare

    Motorn är samma 1,8 och 2,0. bara mjukvara. Äldre Aerosar hade annan turbo och så.

    Alla stolar är ok i 9-3, men sportstolarna är både snygga och mycket sköna.

    Saabar varvar mindre än vad tex audi gör är min erfarenhet. De finns dels 5 resp 6 växlad, dock är jag osäker om 6-växlad fanns till alla alternativ. De gör mellan 45-55 per 1000 varv, så 2000 och 90 km/h.

    Chassit är mycket trevligt på dessa bilar, körglada och spänstiga redan i linear utförande. De har inte samma problem med framvagnar som VAG bilar brukar ha. 9-5:an däremot har mer problem med bussningar och stötdämpare. Saabar brukar vara känsliga på däck och mönster. Fiskbens mönster bör man passa sig från och vägljud är också beroende på däckval. Med fel däck så kan det vara klart högt ljud men ha ett kvalitetsdäck så är de inte ett problem.

    Stereo finns i en typ 3 utförande, och generellt är de riktigt bra för vardagsbruk.

    //MH

    #172685

    emul
    Moderator

    På -08 är 6vxl std på alla Vector iaf. Osäker på hur det är på Linear, är inte ens 100 på att man kunde välja till det på dem. Med tanke på hur stor skillnad det är på stolarna mellan Linear och Vector skulle jag sikta på Vector! 😉

    Inte helt säker på varven, kan kolla det när jag kör hem i em.

    Infotainment 150W är ett trevligt och vettigt system för vardagen. Finns ett som är än mindre om jag minns rätt men I 150W är nog standard i Vector. Vidare steg med BOSE-låda i reservhjulsbaljan och sånt har jag inte testat.

    #172691

    bob
    Deltagare

    Tack för informationen. Är ju alltid svårt att byta märke och jag uppskattar all hjälp jag får från er.

    Låter bra det med varvtalen, jag är allergisk mot bil med högt varvtal i motorvägsfart.

    Hur klarar sig SAAB från rosten?

    Låter som den ultimata bilen, men även ni frälsta måste väl veta om det finns några svagheter? :crazy:
    Alla bilar kräver givetvis underhåll men finns det några svagheter att hålla ögonen på?

    #172693

    cabmange
    Deltagare

    9-3 i bensinversion vill jag påstå är förskonad med systemfel. Däremot diesel så finns problem med svänghjul och en mängd problem relaterat till just diesel och då framförallt 06/07. Generatorn kan ställa till problem men det skall vara tidigare än -08:a.

    Generellt är den riktigt hygglig bil.

    //MH

    #172697

    Marcus Claar
    Deltagare

    Klart intressant tråd! Går i samma funderingar som Bob, och har ungefär samma frågor.
    Jag har dock siktet inställt på automatlåda…, och efter vad jag har läst ska denna ha fått väldigt bra kritik.
    Finns det några kommentarer eller synpunkter från Er på den här kombinationen?
    SportCombi m Automat och bensin.

    Den blev väl 5-stegad någon gång runt 2005? Vilken årsmodell ska man i så fall sikta på?
    Hur mycket varvar denna? km/h per 1.000 varv…
    Törstig?

    -Marcus-

    #172699

    Martin
    Deltagare

    Har en 9-3 SC Vector 2.0T (210hk) 2006 med automat.
    Jag är mycket nöjd med bilen. Den går att köra runt 0.7 utan större problem, men flitigt användande av gaspedalen straffar sig upp mot 0.85 landsväg.

    Kan tycka att lådan är lite väl sportigt specad, då den är snar till att växla ned. Kör man inspirerat funkar det däremot utmärkt. Men du kan alltid välja att växla med paddlarna om du själv vill välja karaktäristik. Minns inte riktigt varvtalen men har för mig att det är drygt 70km/h på 1.500 rpm

    Rekommenderar en provkörning! Har för övrigt största stereopaketet med baslåda i reservhjulsbaljan. Låter utmärkt, men jag är ingen audiofil i min automobil 😉

    #172705

    Jag hade tidigare en 9-3 SS -03 som jag körde c:a 12000 mil med under 4,5 år. I det stora hela en väldigt bra och driftsäker bil som aldrig orsakade några större problem. Eftersom min bil var av första årsmodellen så fick jag en del saker åtgärdat på garanti och goodwill och en del barnsjukdomar fick jag fixa själv. Det mesta är ju åtgärdat på senare årsmodeller och kombin kom ju inte för är 2005 så den borde vara mer felfri. Brustna fjädrar och knakande ljud i bakvagnen är väl standardfel på 9-3 oavsett motoralternativ och årsmodell.

    Jag hade 1,8t motorn i min men den var chippad till 210 hk och gick rätt bra. 1,8t 150 hk och 2,0t 175 hk är ju samma motor med olika programvara. Bränsleförbrukningen låg väl runt 0,75 l/mil vid landsvägskörning, lite lägre vid lugn långkörning. Bensinmotorerna har inga standardfel eller problem alls vad jag har hört, gäller ju även biopower då det i grunden är samma motorer. Dieselmotorerna är väl en tråkigare historia med många problemkomponenter.

    Vector är rätt att satsa på för att få trevligare inredning och bättre stolar. Vad gäller chassi, bromsar och motor så skiljer inget mellan vector och linear vad jag vet utan skillnaden ligger i interiören och utrustning.

    Att stereon är bra vet jag inte om jag kan hålla med om. Beror väl på vad man jämför med antar jag men jag hade 150W-paketet i min och det var knappt godkänt tycker jag. Jämför jag med min nuvarande 9-5 med as3-stereon så är 9-3:ans stereo ett dåligt skämt. Till och med vår Toyota Corolla (ursäkta svordomen 😉 ) från 2003 har bättre standardstereo än 9-3:ans mellanpaket.

    #172720

    walle
    Deltagare

    klart du ska ha en 900 fulltrycks turbo mellan 1991-1993
    ingen opel eller sån ny skit utan försök hitta nån fin lågmilare så har du många underbara mil framför dig mvh niklas

    #172721

    ayrton
    Deltagare
    cabmange wrote:
    Motorn är samma 1,8 och 2,0. bara mjukvara. Äldre Aerosar hade annan turbo och så.

    Hur kan mjukvaran vara det enda som skiljer 1,8 och 2,0? Just siffrorna 1,8 och 2,0 visar ju att det är olika cylindervolym… hur påverkar man den med mjukvaran?

    #172723

    William
    Deltagare
    ayrton wrote:
    cabmange wrote:
    Motorn är samma 1,8 och 2,0. bara mjukvara. Äldre Aerosar hade annan turbo och så.

    Hur kan mjukvaran vara det enda som skiljer 1,8 och 2,0? Just siffrorna 1,8 och 2,0 visar ju att det är olika cylindervolym… hur påverkar man den med mjukvaran?

    Alla motorerna är på 1998ccm oavsett det står 1,8 eller 2,0. Däremot har väl Aeromotorn 210hk lite hårdvaruskillnader vad jag har förstått.

    #172728

    Marcus Claar
    Deltagare

    Tack för synpunkterna Martin och bra tips – ska definitivt få till en provkörning.

    För övrigt är Saab lite luriga med sina 1.8-motorer…
    En 1.8i är just en 1800-kubikare (1796 cc) utan turbo. Samma snurra som sitter i ett gäng Oplar.
    En 1.8t är däremot en 2 liters som omskrivs ovan.

    En försäljningsteknisk fint…eller lögn om man så vill. 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng