Fungerande kontaktväg för nya medlemmar

Forum Övrigt Off Topic Fungerande kontaktväg för nya medlemmar

  • Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-03 22:54 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21395
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag har under jul och nyårshelgen fått några mail från blivande medlemmar i Saabklubben. De har med tappra försök via Saabklubbens hemsida försökt få kontakt för att anmäla nytt medlemsskap men ej lyckats få kontakt och då i stället skickat mail eller via PM på anslagstavlan direkt till mig.

    Det måste bli ordning på detta nu. :lecture: Hur många nya medlemmar tappar vi på ”mailstrul” mm?

    Ett första steg är kanske att lägga ut den blankett ”Medlemsavgift 2010” (som följde med senaste Bakrutan) på nätet som nerladdningsbar pdf-fil. Blanketten bör ju finnas i digital form någonstans. Då kan nya medlemmar ladda ner, skriva ut och betala direkt utan att gå omvägen via mail och annat.

    Vi måste vara rädda om våra nya Saabentusiaster! :thumbup:

    /B

    #150655
    phermansson
    Deltagare

    Vi kanske ska förtydliga att man inte behöver kontakta oss via mail för att bli medlem?

    Om du vill bli medlem i Svenska Saabklubben kan du gå tillväga på två olika sätt:

    1) Du vet att du vill bli medlem. Du är redan övertygad om klubbens förträfflighet.

    Betala in 250 kronor direkt på postgiro 476 52 46-6. Skriv ditt namn och adress på inbetalningskortet och skriv ”ny medlem” i meddelanderutan. Efter ca 3-4 veckor erhåller du ett välkomstbrev, medlemskort med medlemsnummer samt senaste numret av vår tidning Bakrutan.
    Det går även bra att betala via Paypal, klicka på knappen nedan:

    2) Du vill ha mer information om klubben innan du bestämmer dig.

    Du är då varmt välkommen att skicka oss ett e-brev till nedanstående adress:
    @saabklubben.com”>vsekr@saabklubben.com Vi behöver veta ditt namn och adress, telefonnummer och epostadress.
    Vi kommer då att skicka dig informationsmaterial om klubben samt information om hur du betalar in medlemsavgiften.
    (Av erfarenhet vet vi att många epostadresser anges fel. Var därför noga med att ange din epostadress i brevet.) Informationsmaterial ska normalt dyka upp inom inom tre veckor – om inte var vänlig kontakta vår vice sekreterare på adress @saabklubben.com”>vsekr@saabklubben.com

    Här framgår det ju egentligen ganska tydligt att det bara är att betala? Eller är det oklart? Vad är det mer man vill veta innan man betalar? Jag är fullt medveten om att det som är tydligt för mig kanske inte är det för någon annan, så kom gärna med förslag på förbättringar av texten ovan. Dessutom bör vi ändra i sista stycket, får man inget svar på sitt mail till vsekr ska det skickas mail till en annan person/adress än den som man skickat till först.

    Ska ordna så att det blir tydligare på hemsidan hur man gör för att bli medlem, en direktlänk från förstasidan till Bli medlem! så att man slipper klicka på Klubbinformation först.

    Och givetvis kan vi även lägga ut blanketten digitalt om detta är den metod som nya medlemmar föredrar att använda. Tänkbart är även att skapa ett digitalt formulär där man fyller i sina uppgifter på hemsidan. Men viktigare är nog att betona det jag började med, man behöver _inte_ maila och få svar för att bli medlem, det räcker med att betala och ange de uppgifter som anges.
    Fast detta kanske känns onaturligt? Ska vi ändra rutinen så att anmälan görs via digitalt/analogt formulär, därefter kommer ett inbetalningskort?

    #150656
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Problem finns annars hade man inte mailat eller PM direkt till mig.

    Problemet är att man inte får svar på mail eller på annat sätt. Anmälan eller intresseanmälan för medlemskap försvinner i cyberrymden.

    /B

    #150662
    phermansson
    Deltagare

    Jo så är det givetvis.
    Kan vi då konstatera att de vill skicka ett mail och få ett svar? De vill inte betala ’i blindo’, de vill ha en kontakt först?

    #150664
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    De vill ha någon form av kvitto på att mailet kommit fram. Jag får nästan aldrig någon kvittens på att mailen till Saabklubben kommit fram även om man begär läskvitto och då vet man ju inte OM mailet kommit rätt.

    Möjlighet att betala direkt kan väl även finnas men även där måste det ju komma ett kvitto på att det kommit fram tex medlemskortet och/eller senaste Bakrutan.

    /B

    #150666
    phermansson
    Deltagare

    Huvudproblemet är alltså att folk mailar till klubben och inte får någon respons. Detta gäller inte bara nya medlemmar utan är ett generellt problem. Jag ska fundera på hur vi kan lösa detta och tar med mig åsikterna här och lösningsförslag till nästa styrelsemöte så får vi diskutera igenom rutinerna. Det finns uppenbarligen ett problem som är viktigt att lösa.

    #150669
    kaparn
    Deltagare

    Ett enkelt och smidigt sätt att anmäla adressändring skulle även det vara trevligt.

    #150682
    grinolle
    Deltagare

    Själv försökte jag få kontakt med klubben den 31/8 2008 för att bli medlem. Jag har inte hört nåt ännu, och då åker jag väl ”snålskjuts” på klubbens forum istället.

    Fylla i inbetalningsblankett slutade de flesta av oss med på 90-talet, visst går det bra att som du Patrik gör lägga ansvaret för att få kontakt/bli medlem på den sökande, men då kommer klubben också att tappa ett stort antal potentiella medlemmar. Vi lever i internets tidsålder, en klubb som har ett såhär väl fungerande forum men som INTE klarar av att ta emot och svara på mail inom rimlig tid (det bör väl anses vara passerat nu avseende mitt försök att bli medlem) tappar medlemmar. Då kan man (som du tycks göra) antingen säga ”de får väl skylla sig själva om de inte klarar av att fylla i en postgiroblankett” eller så kan man säga ”oj fan, är det SÅ illa ställt, detta måste vi ta tag i genast!”.

    Faktum är att MIG kvittar det lika. Jag hade gärna varit med i SAABklubben, men INTE för att jag skulle tjäna nåt på det själv. De tidningar jag vill ha köper jag, och några procents rabatt på delar kan visserligen vara bra, men inte alls kritiskt avgörande. Om jag går med i en bilklubb så gör jag det för att vara med och stötta och bidra till kollektivet. Men jag jagar inte en klubb som inte klarar av att besvara mail (oavsett vad ORSAKEN är så är det oacceptabelt). I synnerhet inte när jag har tillgång till klubbens kollektiva kunskap här på forumet hursomhelst.

    Jag är fortfarande intresserad av att bli medlem. Men JAG har gjort mitt för att få detta till stånd…, ni vet ju hur ni får tag på mig!

    Edit: här är en länk till ett inlägg jag gjorde avseende mitt försök att få kontakt: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=15450&Number=89240#Post89240

    Mvh!
    Anders Olsson

    #150698
    nkro
    Deltagare

    Problemet för mig är..

    Jag lyckades bli medlem.
    Men jag vet inte medlemsnumret, kanske går att hitta på ngt bra sätt.

    Men jag behöver det för att förlänga för 2010.

    Niklas

    #150701
    Martin
    Deltagare

    Testa att mata in ditt namn i matrikelformuläret under medlemssidorna. Då skall ditt medlemsnummer dyka upp

    #150704
    emlo
    Deltagare

    Hej Grinolle/Anders,
    Om man tittar på ”Bli medlem”-sidan ser man att det finns två alternativ för inbetalning. Dels PG-inbetalning och dels Paypal. Modernt så det förslår.
    Dessutom går det (åtminstone med min internetbank, Nordea) utmärkt att skriva meddelanden på samma sätt som på ett inbetalningkort istället för OCR-nummer. Det funkar säkert också.

    Jag tycker såklart inte att att det ”kompenserar” för de problem du haft med att komma i kontakt med klubben, bara att det kan vara bra att veta.
    Mvh,
    Emil

    #150708
    grinolle
    Deltagare

    Tack Emil!
    Jag kanske verkade onödigt ”grinig” i mitt förra inlägg. Det ÄR jag egentligen inte (hoppas inte Patrik uppfattar det så heller). Det jag ville illustrera är inte att jag är besviken på klubben (det är jag inte, då skulle jag inte hänga här på forumet), utan att för MIG så funkar det ju utmärkt UTAN att vara medlem, men klubben går miste om en medlemsintäkt.

    Jag tror det är ganska naturligt att man vill bli kontaktad, kanske få ett utskick med föreningsinfo och inbetalningskort förtryckt och eventuellt nåt gammalt nummer av klubbtidningen (så funkar det i många klubbar, även mindre). Men allt sånt kräver naturligtvis resurser (i form av frivilliga arbetsinsatser), och jag VET att det är ett himla jobb att driva runt en förening på ideella insatser. Jag har suttit i otaliga föreningsstyrelser (har lyckats hålla mig undan ett par år, men jag trillar nog dit i skytteklubben nästa år igen ser det ut som). Jag förstår alltså dilemmat, och att man inte alltid kan tillgodose den servicenivå som alla förväntar sig när man har begränsade resurser. Men just god kommunikation måste vara en absolut lägsta nivå…, att folk får svar på mail, annars tappar man folk som ju i sig är just den resurs man behöver!

    -Paypal använder jag inte av princip (de tar alldeles för stor del av kakan med tanke på den bristfälliga service de tillhandahåller).
    -Det går sällan att skriva in fullständiga uppgifter i meddelandefältet vid internetbankbetalning (om dom inte har ändrat det NU). Detta vore ju annars det idealiska, men om man inte ens får svar på mail, hur vet man DÅ att någon reagerar om man betalar in pengar?

    Ett smidigt sätt att lösa det via e-post och internetbank vore att presumtiv medlem skickade ett mail till klubben med sina uppgifter (alternativt formulär här på klubbens hemsida), varefter klubben skickade ett svarsmail med ett ”preliminärt” medlemsnummer att ange på betalningen. Det preliminära numret blir sen mitt medlemsnummer, när jag betalat. Betalar jag inte på säg…, 2 månader så kan numret återanvändas till en ny presumtiv medlem.

    Men jag vet ju inte vad det är som skapat problemen, och jag är som sagt inte alls så sur som det kanske verkade i mitt första inlägg. Jag har ju som sagt inte någon anledning att vara sur, då det funkar alldeles utmärkt som det är nu, eftersom klubbens forum är så bra och dessutom öppet även för snyltgäster som mig!

    Anders Olsson

    #150710
    emlo
    Deltagare

    Hej Anders,
    Jag håller med dig, och tycker att det är tråkigt att du inte på ett snabbt och smidigt sätt kunnat bli medlem (trots att jag själv inte är engagerad i klubben). Dock hade jag ingen aning om att Paypal tog en oförsvarligt stor del av kakan vid överföringar genom dem..

    Jag tycker även att metoden du beskriver för registrering av nya medlemmar låter bra, dock har jag ingen aning om hur man rent praktiskt skulle lösa detta.

    Mvh,
    Emil
    P.S. Jag tyckte inte du var speciellt grinig, det är ju bra att problem som medlemmar (eller icke-medlemmar) upplever presenteras tydligt och klart. Däremot ”heter” du ju Grinolle i din signatur.. 😉

    #150712
    phermansson
    Deltagare

    🙂 Ingen fara. Det jag mest vänder mig emot är att du antyder att jag inte är för ny teknik, när det i själva verket är tvärtom. Vad gäller Paypal så tycker jag väl att de gör vad de ska för rimliga pengar, och det är väl om något en modernt betalsätt. En postgiroblankett har jag inte använt på snart tio år, och vill inte tvinga någon att göra det heller.

    Då kan man (som du tycks göra) antingen säga ”de får väl skylla sig själva om de inte klarar av att fylla i en postgiroblankett” eller så kan man säga ”oj fan, är det SÅ illa ställt, detta måste vi ta tag i genast!”.

    I mina första inlägg ville jag skapa mig en bild av problemet, och när jag fått det mha Bengt så skrev jag följande:

    Jag ska fundera på hur vi kan lösa detta och tar med mig åsikterna här och lösningsförslag till nästa styrelsemöte så får vi diskutera igenom rutinerna. Det finns uppenbarligen ett problem som är viktigt att lösa.

    Jag blir inte upprörd även om det låter så, jag tackar och tar emot för konstruktiv kritik. Men vissa saker måste man ju få bemöta när de inte känns helt rättvisa.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng