Går denna 92an att få i trafik igen?

Forum / Övrigt / Off Topic / Går denna 92an att få i trafik igen?

Forum / Övrigt / Off Topic / Går denna 92an att få i trafik igen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 25, 2009 at 20:04 #20335

      Har en 92B de luxe -55 på G som stått i skogen i ca 40 år som är i renoveringsbart skick.

      Den har dock lite märklig historia som jag inte får ihop redigt..

      Jag har fått tag i regbeviset via Landsarkivet, här dyker problemen upp…

      Vi tar det från början.

      År 1955 köper ( Vi kan kalla honom lenart )en Saab 92 B de luxe ny i småland. 10 år senare (1965) sker första ägarbytet, till en Bilåterförsäljare/verkstad, som idag finns kvar ( säljer saab och opel, både nytt och beg. ) bla , köpte vi vår ford mondeo där för 7 år sen. Datumet är 29/9 1965. Samma dag skrivs det att bilen är skrotad på sida 2 på reg beviset ( se bild )

      Men, det märkliga är att bilen står i en skog ca 2 mil därifrån. Marken som den står på ägs av en äldre herre som vi känner ( han som tipsade oss om den ). Frågan, Hur har bilen kommit dit?

      kunde bilåterförsäljare/verkstäder skrota bilar för i tiden? Borde den inte blivit pressad då? Eller hur gjorde man förr?

      Går denna bil att ta i bruk igen? Trots att det står skrotad i regbeviset?

        juni 25, 2009 at 20:28 #141991

        Jag är ingen expert på området, men likväl som det går att göra ursprungskontroll på en utländsk (importerad) bil som saknar svensk identitet så måste det gå att göra på denna bil. Går det att göra en ursprungskontroll så går det även att registrera bilen igen. Det kan inte vara nåt större bekymmer, i synnerhet när du har hittat bilens identitet före skrotning i Landsarkivet.

        Förr var det inte så himla noga. Skogarna var fulla med gamla skrotbilar, det var inget krav att skrotet skulle lämnas till någon auktoriserad skrot, vem som helst kunde skicka in pappren och få fordonet avfört som skrotat. Miljöhänsyn kunde man inte stava till, skogen var ju stooor, vilken bättre plats att lämpa av gamla uttjänta bilar på?

        Anders Olsson

          juni 25, 2009 at 20:34 #141992

          en ursprungskontroll kan göras på många vis, det viktigaste är att du kan bevisa att den varit i svenskt register tidigare och ett regbevis är inte det primära även om det oftast är enklast. Det kan räcka med fotografier eller servicelappar från bensinmack eller vad som helst. Jag tror faktiskt inte de är så kinkiga……..kanske kan du alltså börja med annat än regbeviset?

            juni 25, 2009 at 20:44 #141994

            Tackar för det. Letade efter ett citat som jag läste för länge som Hotrodder den ökände skrev i en tråd, hittade den nu äntligen, taget ur skogsvrak tråden:

            Hotrodder wrote:
            Fredrik wrote:
            Det var en 59:a! Skrotades tyvärr på Bromma Botkyrka Bilskrot 2005.

            Papprena finnes dock kvar enligt uppgift.

            CH 24 om jag inte minns fel

            /Fredrik

            Har ingen betydelse, finns bilen kvar och identitet säkras så går den att få igång oxå oavsett om den skrotats/avförts ur registren

            Är det som hotrodder säger så är det ju lugnt. Ett annat och större problem är att en bilfirma står som sista ägare på den, måste jag inte åka dit och göra ett ägar byte? Bilen blir väl inte automatiskt min bara för jag kommer till SBP 40 år senare med papper och bil?

            Bilfirman vill väl ha en förmögenhet för den, trots att den är ett vrak och står i skogen.

              juni 25, 2009 at 20:47 #141995

              Fast är den utskrotad så är det ju inte bilfirmans längre, de har skrotat den?

                juni 25, 2009 at 20:58 #141996
                emul wrote:
                Fast är den utskrotad så är det ju inte bilfirmans längre, de har skrotat den?

                Sant, frågan är om det svaret går hem hos SBP?

                  juni 25, 2009 at 21:08 #141997

                  Det vet jag dock inte.. 😉

                    juni 25, 2009 at 22:28 #142012

                    Det där är väl inga bekymmer… Bilen finns rent fysiskt och du har hittat papperna på den. Sen att det står skrotad är då av mindre betydelse bara du kan påskina det verkligen är den bilen du har som papperna hör till (chassienummer) Tänk på att bevisbördan ligger hos dej och det är som det skrevs tidigare att bilar skrotades på olika sätt längre tillbaka.
                    Ana bara hur många bilar jag avfört ur registret pga. dom blivit donatorer och på så sätt “skrotats” Det finns ett antal bilar bl.a. Roadster 32´or och ett helt gäng importerade HD´s som “fått” gamla papper av mindre seriösa personer. Identiteter som på så sätt hamnat på fel bilar och som sedan inneburit att myndigheterna “fått skapa” en ny gammal identitet när det rätta fordonet åter ska väckas till liv och som fått sin identitet stulen.
                    Du ska se till att få ett dokument (kvitto) från markägaren på bilen, kan detta sedan knytas till ev. foton så är det bonus. Hör efter om historiken varför och hur bilen hamnade i skogen, var serös och förklara du måst ha all information då du ämnar att få igång identiteten. Vid ursprungskontrollen är alla dessa uppgifter värdefulla och kan tidigare ägare (namn/regbevis som du söker på landsarkiven) knytas till bilen så blir det lättare.
                    Du ansöker om ursprungskontroll skrifligen och blanketter tankar du ner från Transportstyrelsen Länk

                      juni 25, 2009 at 22:56 #142014

                      Satt bara och väntade på att du skulle skriva Hotrodder!

                      Chassiplåten sitter kvar på bilen likså en av reg skyltarna så där kan jag bevisa att det är samma bil via regbeviset. Markägaren är inte ägaren till bilen ( hans namn finns inte med i papperna ). Bilen blir väl inte hans bara för den står på hans mark?

                      Bilder har jag inga och vet inte om jag kan få tag på heller, skall isåfall vara om första ägaren har några, om han äns är i livet.

                        juni 26, 2009 at 06:51 #142021

                        Efter så lång tid, och efter att bilen för länge sedan skrotats så är nog frågan ifall inte bilen anses tillhöra markägaren. Denne torde ju i alla fall vara den person som rent juridiskt har störst anspråk på bilen.
                        Det är väl lätt att bli lite förvirrad här, begreppet “registrerad ägare” väger ju rätt tungt i fordonssammanhang. Grejen är ju bara att här FINNS ingen “registrerad ägare” eftersom fordonet är avfört från registret genom skrotning.

                        Om bilfirman hävdar sin äganderätt till bilen så kan du ju säga till markägaren att han har några hundra tusen kronor att kräva i uppställningsavgift för de passerade åren. Det torde ju kyla ner deras intresse avsevärt!

                        Anders Olsson

                          juni 26, 2009 at 08:17 #142023
                          Grinolle wrote:
                          Efter så lång tid, och efter att bilen för länge sedan skrotats så är nog frågan ifall inte bilen anses tillhöra markägaren. Denne torde ju i alla fall vara den person som rent juridiskt har störst anspråk på bilen.
                          Det är väl lätt att bli lite förvirrad här, begreppet “registrerad ägare” väger ju rätt tungt i fordonssammanhang. Grejen är ju bara att här FINNS ingen “registrerad ägare” eftersom fordonet är avfört från registret genom skrotning.

                          Om bilfirman hävdar sin äganderätt till bilen så kan du ju säga till markägaren att han har några hundra tusen kronor att kräva i uppställningsavgift för de passerade åren. Det torde ju kyla ner deras intresse avsevärt!

                          Anders Olsson

                          Sant det du säger, bilen borde inte ha någon ägare alls efter som den egentligen inte finns, är skrotad enligt papperna, och den som har mest anspråk på den är markägaren, iochmedd att den stårpå hans mark och har gjort i 44 år. Håller med dig helt. Frågan är ju bara om man får igenom det vid regbes sen.

                          Så jag skall kontakta markägaren och “köpa” bilen av honom? Skriva ett utförligt kvitto på vad som sålt, när och vem som säljer/köper samt summa? Blir det inte fel då när jag kommer till SBP med regbeviset i näven samt kvittot från markägaren att jag köpt den, och att det sedan inte står hans nämn över ägare i regbeviset?

                          Ni får ha tåla med mig kära vänner, har aldrig sysslat med sånt här innan. Vill bara ha det relativt klart hur det går till innan jag bärgar den.

                            juni 26, 2009 at 10:47 #142032

                            Jag hade inte ett skit med mig till Bilprovningen när jag registreringsbesiktigade 95 -60:an. Jag ringde i förväg och berättade att jag skulle komma, att den fallit ur registret i (lååååång) väntan på renovering och att jag köpt den av den tidigare ägaren som var allt för gammal för att orka med det projektet nu. Vi kollade bara upp att chassinumret inte fanns på ett annat fordon av samma fabrikat, så var saken biff!
                            Jo, det fanns faktiskt ett annat fordon av samma fabrikat med samma chassinummer – en Saabo husvagn, men det insåg tom besiktningsmanen att det var ur en helt annan fordonskategori.

                              juni 26, 2009 at 12:58 #142035

                              Tack för all info.

                              Tror dock denna bilen får vila vidare i skogen. Har vart där uppe idag och gått igenom bilen mer noggrant och konstaterat den är rätt dålig. Det största probset är dock att få den ifrån platsen där den står. Jag gick runt i nån timme bara för försöka ta reda på hur den kommit dit. Den står väldigt instängt och det är mycket stenrös och träd i vägen, hittar ingen väg upp heller. Troligtvis har det vart en äng där när det begav sig ( även om det inte liknar en äng nu ) men jag har ändå svårt att fatta hur den kommit dit. Man skulle behöva fälla ett antal större träd samt ha en skogsmaskin med larvband för att ta sig in, även då skulle det vara bökigt att ta sig fram.

                              Bilen är rätt dålig med, kollade igenom den noggrant idag då jag hade mer tid än vid första titten. Bifoger lite bilder på det värsta jag hittade, finns troligvis ännu mer om man letar.

                              Det saknas lite plåt som ni ser, baken är enormt åtagen, troligtvis för att nån knyckt luckan. Gälarna eller vad det är på näst sista bilden ramlade ned nån decimeter när jag rörde vid dom… då är det illa. Jag tror dock även jag hade bärgat den om det gått att ta sig fram ( Betyder det att jag är en riktig insnöad på saab då eller är jag bara sjuk??? ) Så bilen får stå kvar, mest pga att det inte går att få den därifrån.

                              Motor + låda kommer jag ta dock samt lite kringutrustning som kylare, rattstång m.m. Lite kaross delar som går att rädda skall tas. Bla har den kromade sten skottsskydd på bakskärmarna och stänkskydd.. Fälgarna kommer med tas.

                              Om nån vill ha nåt från bilen så bara fråga så skall jag kolla skick på grejjerna. bagagelucka, lyktor, handtag, instrument knappar och reglage, och stötfångare fram/bak samt tanklock finns inte. Annars komplett.

                              Så drömmen om en TT saab gick inte vägen denna gång, men det blir väl andra tillfällen.

                                juni 26, 2009 at 13:11 #142036

                                Ser väldigt dålig ut tycker jag,nog klokt att avstå köp något bättre objekt. Mvh Melwin.

                                  juni 26, 2009 at 13:15 #142037

                                  Vad ska dom ha för den?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.