går det att skifta abs-pump från ’91 OG900 till ’91 9000??
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / går det att skifta abs-pump från ’91 OG900 till ’91 9000??
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-08 18:43 av
joh900.
-
FörfattareInlägg
-
hej allesammans!
Jag har en 900 med vad det verkar vara en kass hydralpumps motor, är det någon som testat byta den delen i ABS enheten??
Tittade lite i en service bok och de såg inte helt osanolikt ut att det skulle kunna gå att skifta med en motor ifrån en 9000.Mvh Daniel
Har funderat på samma sak, fast åt andra hållet, dvs aggregat från 900 på 9000. Tyvärr är det inte bolt-on rakt av, men vissa saker går att flytta mellan. Pumpmotorn har jag inte kollat så noga på, men det är INTE samma artikelnummer i EPC på pumpmotor (eller pumpsats som det säljs som) mellan 900 och 9000 (MARK II).
Här är en bild på de olika pumpmotorerna, tyvärr inte samma vinkel men… Lättare och se på bilden om du högerklickar på den och väljer att sparan ner den till datorn.
februari 7, 2013 kl. 18:43 #194627har ett svagt minne av att jag läste nånstans att abspump från en samtida fordmodell ska passa.
Själva ”cylindern” verkar skilja i alla fall, när jag kollade på den och jämförde tyckte jag det såg ut så i alla fall. Ventilblocket sitter ju skruvat i aggregatet på 9000, och de hålen som det skulle sitta skruvat i tror jag inte fanns på cylindern från 900.
Däremot så skall accumulatorn (svarta burken) gå att byta mellan, och den är det även fler bilar som använder sig av. Finns nån amerikansk bil som använder samma, har för mig det var en GM-bil, och den burken var betydligt billigare att köpa ny än den det står ATE på, eller Saab.
Systemen i sig är ju lika om man ser till komponenternas funktion, att vissa sitter lite annorlunda eller ser lite annorlunda ut är nog bara för modellanpassningens skull.
@joH900 wrote:
Själva ”cylindern” verkar skilja i alla fall, när jag kollade på den och jämförde tyckte jag det såg ut så i alla fall. Ventilblocket sitter ju skruvat i aggregatet på 9000, och de hålen som det skulle sitta skruvat i tror jag inte fanns på cylindern från 900.
Menar du huvudcylindern ?
Är också lite nyfiken på detta då jag funderar på att montera ABS i min -83:a men då blir det antagligen ett MK IV från 9000 iställetPump, accumulator, ventilpaket och behållare kan ju i princip placeras var som helst då de alla är fristående komponenter som bara är ihopkopplade med slangar och rör men det är såklart enklare om allt passar 🙂
@SaabAero wrote:
@joH900 wrote:
Menar du huvudcylindern ?
Är också lite nyfiken på detta då jag funderar på att montera ABS i min -83:a men då blir det antagligen ett MK IV från 9000 iställetPump, accumulator, ventilpaket och behållare kan ju i princip placeras var som helst då de alla är fristående komponenter som bara är ihopkopplade med slangar och rör men det är såklart enklare om allt passar 🙂
Huvudcylindern kan man väl kalla det ja, MK IV är ju betydligt modernare. Tror inte jag har sett eller hört om nån som har monterat det på en 900 faktiskt, men med vilja så borde det väl gå antar jag

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.