Glapp i rattaxel 900 OG-93

Forum Modellspecifika forum OG900 Glapp i rattaxel 900 OG-93

• Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-17 18:33 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    saabgunnar
    Deltagare

Hej!
    Jag har en fräsch -93 900 OG som har ett irriterande glapp i ratten i rotationsled så man får korrigera färdriktningen lite hela tiden. Dessutom finns ett axiellt glapp också. Misstänker att det äldre par som hade den tidigare använde ratten som stöd vid i och urstigning.
    Det axiella glappet kan jag leva med och det i rotationsled kan ju vara övre knuten (nedre har jag kollat). Om inte, kan detta och det axiella glappet bero på samma sak? Vet någon hur man enklast åtgärdar detta i så fall?

Tack på förhand!/SAABGunnar

lars2t
    Deltagare

@SAABGunnar wrote:

Hej!
    Jag har en fräsch -93 900 OG som har ett irriterande glapp i ratten i rotationsled så man får korrigera färdriktningen lite hela tiden. Dessutom finns ett axiellt glapp också. Misstänker att det äldre par som hade den tidigare använde ratten som stöd vid i och urstigning.
    Det axiella glappet kan jag leva med och det i rotationsled kan ju vara övre knuten (nedre har jag kollat). Om inte, kan detta och det axiella glappet bero på samma sak? Vet någon hur man enklast åtgärdar detta i så fall?

Tack på förhand!/SAABGunnar

Korrigeringen av färdriktiningen låter som toe-in på framvagnen, så var det för mig.

saabgunnar
    Deltagare

Hej! Nja, i mitt fall finns glappet där, det känns väl med stillastående bil. Inte mycket men förstör körkänslan./Gunnar

nibjo
    Deltagare

Hej!

Hade samma sorts glapp i min rattaxel förut. Det axiella på min försvann när man drog åt övre klämmskruven till spline-förbandet. Men inte det i rotaionsled. Om du vill prova detta först så kommer man åt den övre klämskruven underifrån vid pedalstället. Den nedre sitter bakom gummiskyddet som sitter nere vid fötterna. Detta skydd sitter runt plåtkanten i hålet och man kan ta bort det genom att ta en skruvmejsel och köra in under kanten och bända skydet inåt. Sedan får man dra åt och trycka tillbaka gummit så att det sitter som det ska med kanten i plåten i spåret i gummit.

Men detta räckte inte på min utan jag fick byta hela mellanaxeln mellan rattstång och styrväxel. Båda knutarna sitter fast på denna stång så det blir en annan stång om en knut behöver bytas.

Mvh
    Niklas

saabgunnar
    Deltagare

Hej!
    Tack för Era svar. Ditt tips Niklas var mitt i prick. Splinesförbandet för rattaxeln mot övre knut var helt lös och orsakade båda glappen. Efter smörjning och åtdragning så är bilen som ny igen!
    Tack för hjälpen!
    God jul till alla SAABnördar!

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng