Glapp i ventilstyrningarna
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Glapp i ventilstyrningarna
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Glapp i ventilstyrningarna
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-13 15:40 av berra_bus.
-
FörfattareInlägg
-
Vad gör man om ventilstyrningen på avgasventilen 4:e cylindern är glapp? Då ventilfjädern är borta man man vicka på ventilen fram o tillbaka och det tom syns att det inte är tätt mellan ventil o ventilstyrning.
Går det att fixa, lämna bort eller göra själv (tror inte det) och isåfall ungefär vad kostar det?
Alternativet är annan topp men den är portad o planad.På vilket sätt märks det på motorn att detta glapp finns? Tycker motorn gått bra på alla sätt.
Fredrik wrote:Du uppger maxportade Grupp 2 toppar men det finns andra trimning sätt & andra klasser.Tex om topparna kommer igrån Gra eller Std B så måste ut & insläpps hålen vara orginal men inuti toppen fick man porta så mkt man ville.
/Fredrik
Ok och hur kan jag kolla om det är GrA, StbB eller ngt annat hemkok?
Orginal är ventilstyrningen brotchad direkt i gjutgodset. Förr fanns större brotch och nya ventiler med större diameter på ventilskaften.
Enklast är att lämna in och låta montera Volvostyrningar. jag gjorde det redan på 70-talet.
Ca 25% av avgasventilens värmeavledning sker via styrningen (75% via ventilsätet)om styrningen är glapp ökar risken betydligt att bränna ventilen.Sabbe
Träffade på en gentleman som var med på tiden då det begav sig och enligt honom är det StdB toppar och det var tydligen ett bra arbete ngn gjort en gång i tiden då det portades. Samma person har fått ta sig an topparna för att se över vad som kan göras med dem.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.