Glappig fördelaraxel

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Glappig fördelaraxel

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Glappig fördelaraxel

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 5, 2008 at 11:49 #124994

      Stefan: I VHB står det att BR8T sitter på bilar tom chassinummer 148269, BR1T på bilar tom chassinummer 201401. Min bil har chassinummer 147xxx och borde ha en BR8T, men fördelaren har en vakuumdosa. Däremot finns inte den slang som sitter på BR2T, så det bör vara en BR1T. Antingen har väl någon bytt eller så är det Saabs vanliga ‘man-tar-vad-man-har’ som luras.
      Ska kolla med Bosch om de har de två bussningar du nämner.
      Janne: JFU3, vart hör den hemma?

        augusti 5, 2008 at 11:53 #124995

        Fikk tak i bussning MEN med art nr BO 1230301001. Bokstaven O ikke tallet 0
        Eimund
        Edit: Gjenstår å se om det er riktig del. Får den i morgen…

          augusti 5, 2008 at 11:54 #124996

          Den hör hemma i mitt garage 🙂 Skämt o sido den kommer från en kortnos motor mer vet jag inte det kan ju hända att någon bokstav saknas då skylten är lite skadad

          Janne2takt

            augusti 5, 2008 at 18:54 #125017

            Aha.

            Fick nu följande från Bosch. Hjälpsam herre där, hoppas han inte blir trött på alla frågor 🙂

            1 230 301 001 – Lagerbussning för startmotor
            Beteckning Värde
            Beställningsnummer 1 230 301 002
            Reservnummer:
            1 230 301 001 Lagerbussning för startmotor

            1 230 301 005 – Lagerbussning för startmotor
            Beteckning Värde
            Beställningsnummer 1 230 301 005
            Benämning Lagerbussning för startmotor

            001 verkar ha ersatts av 002, dessa verkar gå att beställa. Ska höra med Mekonomen imorn.

            Tänkte förresten på det med att mäta upp befintliga: De måste ju i så fall vara fräscha, annars får man ju fel mått (om man mäter på slitna bussningar).

            Min rotor glappar för övrigt ett par millimeter i sidled och 3-4 millimeter upp/ned. Antar att det är orsaken till att stroboskopinställningen inte fungerar som den ska?

              augusti 5, 2008 at 19:16 #125020

              du får nog först försöka konstatera vad det är som glappar. Att rotorn rör sig är en sak men ovanför axeln har du ju centrifugalförställningen och det kan ju vara nåt där som felar. Upp och ner brukar inte spela nån roll.

                augusti 5, 2008 at 20:31 #125025

                Detta mitt inlägg nedan gäller särskilt för “tunade” TT!

                Spel i tändfördelarens axel är ju inte bra. Vare sig i axial eller radiell riktning.
                Båda påverkar ju tänförställningen. Spel axilat förändrar tändkurvan vid gaspådrag och och vid gassläpp. Dvs axeln vandrar upp och ner med varierande tändförställning eftersom dreven klättrar på varandra; allt från tomgång, maxbelastnig och gassläpp.
                Spel radiellt medför varierande tändförställning hela tiden pga vibrationer och att brytarna får varierande läge och brytaravvstånd pga av att axeln “kastar”.

                Jag kör som de gamla TT-rävararna med en “bussad och svetsad” tändfördelare utan vakuum och vikter.
                Det betyder att den inte kan röra sig vare sig i axial eller vertikal riktning.
                På detta sätt kan man ställa in en fix tändpunkt för alla varv. Passar Miss Piggy som oftast ska gå “lämpligast varv”!

                Kanske inte så lämpligt på en vanlig bruksbil, som via vakumdosan och centrifugalvikterna ska se till att få balanserad gång över större delen av vartalsregistret och belastning.

                  augusti 5, 2008 at 22:31 #125035

                  Bussningarna köpte jag på Kroons Fordonsservice i Borlänge, de har handlat med Boschdelar sedan urminnes tider, artikelnumret på fördelarbussningarna kunde farbröderna bakom disken utantill. Det tog några veckor att få hem bussningarna då de först var restade i Sverige och sedan även i Tyskland, men sedan anlände de prydligt förpackade i påsar om 5 i vardera.
                  Har sett i reservdelsförteckningen att övre och undre bussning har olika nummer, men kan det komma sig av att den övre ska ha ett hål för anslutning mot fördelarens “oljekopp”? Detta hål borrade jag själv efter det att de nya bussningran pressats på plats med hjälp av en lång M12-skruv och några passande brickor. Vissa hävdar att bussningarna ska ligga i olja några timmar innan monteringen för att den porösa metallen ska kunna uppta oljan.

                  Shims för att kunna få det rätta axialspelet inhandlades på Momentum. Med stor möda och noggrannhet shimsades sedan axialspelet till verkstadshandbokens föreskrivna 2 tiondelar. När jag sedan lyfte ur fördelaren efter bara några få mils körning såg jag att spelet ökat betänkligt trots att samtliga delar varit väl infettade, med andra ord kan man nog shimsa till nära nog nollspel då delarna sätts samman.

                  Den räfflade pinnen som håller fördelardrevet visade sig svår att finna ny. Hos Momentum finns alternativen solid cylindrisk pinne eller fjädrande rörpinne. Jag har provat både alternativen, i det första fallet får man stuka ändarna på den cylindriska pinnen tämligen hårt då håldiametern i fördelardrevet är något större än i fördelaraxeln. I fallet med fjädrande rörpinne tillämpade jag samma idé som SAAB tillämpat på t.ex. kopplingsgaffeln d.v.s. man driver först in en passande rörpinne för att sedan driva in ytterligare en rörpinne med mindre diameter i den första. Överskjutande längd på rörpinnarna slipas sedan bort.

                Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.