Glappig fördelaraxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Glappig fördelaraxel

Detta ämne innehåller 21 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-08-05 22:31.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14518

    Martin Sigge
    Deltagare

    Hej Alla,

    min 841 cc smäller i förgasaren och går orent. Det är så illa att den i princip inte är körbar. Svarar dåligt på gasen och är synnerligen orkeslös. Det verkar som om gnistan är mycket svag/ibland obefintlig enligt stroboskoplampan.

    Med måttligt radiellt våld på fördelaraxeln kan jag få brytaravståndet att variera mellan 0,65 och 0,15. Med större våld blir det ännu större skillnad.

    När jag lyser med stroboskoplampan kan jag se att tändpunkten hoppar inom ett område på c:a 10 mm på remskivan. Dessutom verkar det som om gnistan uteblir ganska ofta. (Åtminstone tänds inte stroboblixten).

    Jag har nytt fördelarlock, nya brytare, nya stift, ny spole, ny konding (från V-lv-). Tändkablarna är av koppar. Allt är rent och torrt.

    För mig känns det som glappet i fördelaraxeln är väldigt mycket för stort.

    Vad säger Ni som vet? Hur sort glapp är acceptabelt?

    Hur komplicerat/dyrt är det att byta lager i fördelaren?

    Är det bättre att försöka få tag i en bättre begagnad?

    Taxam för alla svar!

    mvh
    MO

    #96576

    Dicst
    Deltagare

    Avgaspoffar och baktändning i förgasaren på en tvåtaktare brukar kunna bero på ett otätt avgassystem som suger in tjyvluft bakvägen. Har precis bråkat med det problemet själv då det var stört omöjligt att ställa in förgasaren! Kolla alla avgaspackningar närmast motorn ffter läckage (typ oljesöl).

    #96577

    Martin Sigge
    Deltagare

    Tack för tipset, men jag fattar inte riktigt. På vilket sätt kan det suga in tjuvluft bakvägen? Jag har perfekta grenrörspackningar och perfekt koppling mellan grenröret och främre ljuddämparen. Från främre ljuddämparen och bakåt har jag inte kollat närmare, men jag tror att det är OK.

    Beskriv gärna närmare hur Du gjorde. Tror Du att förgasarens inställning har med saken att göra?

    Har Du (eller någon annan) synpunkter på glappet i fördelaraxeln?

    mvh
    MO

    #96578

    phermansson
    Deltagare

    Ska inte säga att jag vet säkert, men jag tycker också den diffen i brytaravstånd låter mycket.
    Enligt VHB’n så sitter det bussningar vid fördelaraxeln som kan behöva bytas (”Pressa eller driv eventuellt ut bussningarna ur fördelarhuset om dessa är förslitna och behöver utbytas”). Verkar vara lite pill men inte särskilt svårt.

    #96579

    anders jensen
    Deltagare

    Kolla upp dina kugghjul också när du ändå tar ut fördelaren för ev rep.
    Även axialspelet på fördelaraxeln.

    /Anders

    #96580

    Martin Sigge
    Deltagare

    Tack Dick, Patrik och Anders.

    Jag hade trott att fördelaraxeln var kullagrad, men nu vet jag bättre. Ska prova att byta de där bussningarna, och även kolla upp axialglappet och kuggarna.

    Någon som vet var man får tag på bussningarna. Inte hos SAAB-handlarn väl?

    Trevlig Helg!

    MO

    #124851

    phermansson
    Deltagare

    Sitter här och letar trådar med obesvarade frågor att lyfta som träning inför SM i trådlyft… 🙂

    Nej skämt åsido, jag undrar samma sak: Någon som vet var man får tag på bussningarna [till fördelaren]?

    #124871

    bertil karlsson
    Deltagare

    Bussningar finns att köpa/beställa hos närmsta Bosch-handlare.
    Artikelnumret är B01230301001 och priset var 57 kr/styck då jag handlade för någon vecka sedan.

    #124885

    phermansson
    Deltagare

    Ok, tack!

    #124983

    phermansson
    Deltagare

    Hmm, enligt Svenska Bosch finns det inga delar kvar till dessa fördelare. Det jag fick var ett dokument som visar att de tidiga fördelarna ska bytas ut till 64ans (VJU BRT2T).
    Vart köpte du dina Bertil?

    #124985

    janne2takt
    Deltagare

    Alternativet är att slå ut bussningarna och ta med dessa och axeln till någon liten mekanisk verkstad och be dom svarva nya (kanske för lite fikabröd 🙂 )

    #124987

    stefan
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Hmm, enligt Svenska Bosch finns det inga delar kvar till dessa fördelare. Det jag fick var ett dokument som visar att de tidiga fördelarna ska bytas ut till 64ans (VJU BRT2T).
    Vart köpte du dina Bertil?

    uppgav du inte bara artikelnumret på bussningen som han skrev ovan då?

    #124988

    phermansson
    Deltagare

    Jorå, här är mailkonversationen:

    ”Hej! Jag behöver ett par bussningar till en gammal Boschfördelare,
    artikelnummer B01230301001. Är det något ni kan hjälpa till med?”

    ”Har du artnr på fördelaren?
    >> Vad sitter denna på för fordon?
    >>
    >> Förmodligen är detta någon special applikation
    >> När artnr börjar på ”B” så är det en oftast en förserie.
    >>”

    ”Fördelaren är vad jag kan se en Bosch VJU3 BR1T, trots att bilen enligt
    > Verkstadshandboken ska ha en VJ3 BR8T. Bilen är en Saab 96 -62.
    > Hur är det med generatorkol till samma bil? Generatorn är en Bosch
    > LJ/GEG 160/12/2500+W30 R4 (lite svårt att se vad det står i handboken).
    > Laddningsregulatorn är en Bosch RS/TBA 160/12/1.”

    ”Dessvärre finns inga delar kvar.
    > Bifogar översättningslista på din bil som hjälp för vidare letande.”

    ”Ok… en medlem i Saabklubben köpte bussningar för dryg en vecka sedan:
    ”Bussningar finns att köpa/beställa hos närmsta Bosch-handlare.
    Artikelnumret är B01230301001 och priset var 57 kr/styck då jag handlade
    för någon vecka sedan. ”

    Har han haft tur då??”

    ”På det nr finns ingenting
    Det finns en bussning till en startmotor med artnr 1 230 301 001( se pdf) om det kan vara den du söker.
    Jag får tyvärr inte fram några uppgifter var den sitter på för fordon.
    Du kan beställa hos någon av våra åf Ex: Mekonomen,Meca, Ed-Center”

    En mekanisk verkstad är en idé… annars vore detta kanske en bra reservdel för klubben att tillhandahålla? Någon som har mått eller kan mäta? Har bara en enda fördelare och den sitter på bilen (som jag vill ha körbar…).

    #124990

    stefan
    Deltagare

    VJU3 BR1T sitter enligt min Bosch litteratur på bilar dec61 till 63. VJ3 BR8T sitter mars61-nov61.
    Bussningarna som är korrekt till din fördelare heter Övre 1 230 301 002 resp nedre 1 230 301 005. 1 230 301 001 används som nedre bussning på andra fördelarnummer men förmodligen är det bara längden som skiljer och om de nu fick napp på denna så får man väl anpassa den efter de gamla.

    #124992

    janne2takt
    Deltagare

    Gick ut i garaget och rotade i bröten och hittade en JFU 3 fördelare i delar och där satt bara det övre lagret på plats med yttermåttet 15,80 innre 12,40 och höjd 21,70

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng