Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Glappig fördelaraxel
- Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-08-05 22:31 av .
- FörfattareInlägg
- 12 juli, 2006 kl. 20:33 #14518
Martin Sigge
DeltagareHej Alla,
min 841 cc smäller i förgasaren och går orent. Det är så illa att den i princip inte är körbar. Svarar dåligt på gasen och är synnerligen orkeslös. Det verkar som om gnistan är mycket svag/ibland obefintlig enligt stroboskoplampan.
Med måttligt radiellt våld på fördelaraxeln kan jag få brytaravståndet att variera mellan 0,65 och 0,15. Med större våld blir det ännu större skillnad.
När jag lyser med stroboskoplampan kan jag se att tändpunkten hoppar inom ett område på c:a 10 mm på remskivan. Dessutom verkar det som om gnistan uteblir ganska ofta. (Åtminstone tänds inte stroboblixten).
Jag har nytt fördelarlock, nya brytare, nya stift, ny spole, ny konding (från V-lv-). Tändkablarna är av koppar. Allt är rent och torrt.
För mig känns det som glappet i fördelaraxeln är väldigt mycket för stort.
Vad säger Ni som vet? Hur sort glapp är acceptabelt?
Hur komplicerat/dyrt är det att byta lager i fördelaren?
Är det bättre att försöka få tag i en bättre begagnad?
Taxam för alla svar!
mvh
MO13 juli, 2006 kl. 08:56 #96576Dicst
DeltagareAvgaspoffar och baktändning i förgasaren på en tvåtaktare brukar kunna bero på ett otätt avgassystem som suger in tjyvluft bakvägen. Har precis bråkat med det problemet själv då det var stört omöjligt att ställa in förgasaren! Kolla alla avgaspackningar närmast motorn ffter läckage (typ oljesöl).
13 juli, 2006 kl. 20:33 #96577Martin Sigge
DeltagareTack för tipset, men jag fattar inte riktigt. På vilket sätt kan det suga in tjuvluft bakvägen? Jag har perfekta grenrörspackningar och perfekt koppling mellan grenröret och främre ljuddämparen. Från främre ljuddämparen och bakåt har jag inte kollat närmare, men jag tror att det är OK.
Beskriv gärna närmare hur Du gjorde. Tror Du att förgasarens inställning har med saken att göra?
Har Du (eller någon annan) synpunkter på glappet i fördelaraxeln?
mvh
MO13 juli, 2006 kl. 23:15 #96578phermansson
DeltagareSka inte säga att jag vet säkert, men jag tycker också den diffen i brytaravstånd låter mycket.
Enligt VHB’n så sitter det bussningar vid fördelaraxeln som kan behöva bytas (”Pressa eller driv eventuellt ut bussningarna ur fördelarhuset om dessa är förslitna och behöver utbytas”). Verkar vara lite pill men inte särskilt svårt.14 juli, 2006 kl. 07:07 #96579anders jensen
DeltagareKolla upp dina kugghjul också när du ändå tar ut fördelaren för ev rep.
Även axialspelet på fördelaraxeln./Anders
14 juli, 2006 kl. 10:26 #96580Martin Sigge
DeltagareTack Dick, Patrik och Anders.
Jag hade trott att fördelaraxeln var kullagrad, men nu vet jag bättre. Ska prova att byta de där bussningarna, och även kolla upp axialglappet och kuggarna.
Någon som vet var man får tag på bussningarna. Inte hos SAAB-handlarn väl?
Trevlig Helg!
MO
1 augusti, 2008 kl. 21:49 #124851phermansson
DeltagareSitter här och letar trådar med obesvarade frågor att lyfta som träning inför SM i trådlyft… 🙂
Nej skämt åsido, jag undrar samma sak: Någon som vet var man får tag på bussningarna [till fördelaren]?
2 augusti, 2008 kl. 14:07 #124871bertil karlsson
DeltagareBussningar finns att köpa/beställa hos närmsta Bosch-handlare.
Artikelnumret är B01230301001 och priset var 57 kr/styck då jag handlade för någon vecka sedan.3 augusti, 2008 kl. 08:10 #124885phermansson
DeltagareOk, tack!
5 augusti, 2008 kl. 09:08 #124983phermansson
DeltagareHmm, enligt Svenska Bosch finns det inga delar kvar till dessa fördelare. Det jag fick var ett dokument som visar att de tidiga fördelarna ska bytas ut till 64ans (VJU BRT2T).
Vart köpte du dina Bertil?5 augusti, 2008 kl. 10:33 #124985janne2takt
DeltagareAlternativet är att slå ut bussningarna och ta med dessa och axeln till någon liten mekanisk verkstad och be dom svarva nya (kanske för lite fikabröd 🙂 )
5 augusti, 2008 kl. 10:36 #124987stefan
DeltagarePatrik Hermansson wrote:Hmm, enligt Svenska Bosch finns det inga delar kvar till dessa fördelare. Det jag fick var ett dokument som visar att de tidiga fördelarna ska bytas ut till 64ans (VJU BRT2T).
Vart köpte du dina Bertil?uppgav du inte bara artikelnumret på bussningen som han skrev ovan då?
5 augusti, 2008 kl. 10:50 #124988phermansson
DeltagareJorå, här är mailkonversationen:
”Hej! Jag behöver ett par bussningar till en gammal Boschfördelare,
artikelnummer B01230301001. Är det något ni kan hjälpa till med?””Har du artnr på fördelaren?
>> Vad sitter denna på för fordon?
>>
>> Förmodligen är detta någon special applikation
>> När artnr börjar på ”B” så är det en oftast en förserie.
>>””Fördelaren är vad jag kan se en Bosch VJU3 BR1T, trots att bilen enligt
> Verkstadshandboken ska ha en VJ3 BR8T. Bilen är en Saab 96 -62.
> Hur är det med generatorkol till samma bil? Generatorn är en Bosch
> LJ/GEG 160/12/2500+W30 R4 (lite svårt att se vad det står i handboken).
> Laddningsregulatorn är en Bosch RS/TBA 160/12/1.””Dessvärre finns inga delar kvar.
> Bifogar översättningslista på din bil som hjälp för vidare letande.””Ok… en medlem i Saabklubben köpte bussningar för dryg en vecka sedan:
”Bussningar finns att köpa/beställa hos närmsta Bosch-handlare.
Artikelnumret är B01230301001 och priset var 57 kr/styck då jag handlade
för någon vecka sedan. ”Har han haft tur då??”
”På det nr finns ingenting
Det finns en bussning till en startmotor med artnr 1 230 301 001( se pdf) om det kan vara den du söker.
Jag får tyvärr inte fram några uppgifter var den sitter på för fordon.
Du kan beställa hos någon av våra åf Ex: Mekonomen,Meca, Ed-Center”En mekanisk verkstad är en idé… annars vore detta kanske en bra reservdel för klubben att tillhandahålla? Någon som har mått eller kan mäta? Har bara en enda fördelare och den sitter på bilen (som jag vill ha körbar…).
5 augusti, 2008 kl. 11:27 #124990stefan
DeltagareVJU3 BR1T sitter enligt min Bosch litteratur på bilar dec61 till 63. VJ3 BR8T sitter mars61-nov61.
Bussningarna som är korrekt till din fördelare heter Övre 1 230 301 002 resp nedre 1 230 301 005. 1 230 301 001 används som nedre bussning på andra fördelarnummer men förmodligen är det bara längden som skiljer och om de nu fick napp på denna så får man väl anpassa den efter de gamla.5 augusti, 2008 kl. 11:37 #124992janne2takt
DeltagareGick ut i garaget och rotade i bröten och hittade en JFU 3 fördelare i delar och där satt bara det övre lagret på plats med yttermåttet 15,80 innre 12,40 och höjd 21,70
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.