Gleitmo 540 ??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Gleitmo 540 ??
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Gleitmo 540 ??
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-21 15:07 av Melwin.
-
FörfattareInlägg
-
Renoverar upp de fremre bromscalipprar på min EMS -77, ser i verkstedhandboken att glidytorna mellan ok och bromshus skal smørjas med Gleitmo 540.
Noen som har tips på hva Gleitmo 540 er ?
Fett , olja eller hva………
Hva kan jeg bruke om jeg ikke får tag på denne Gleitmo smørjan ?
Takk for alle tips og triks.jo men ärligt talat, just på dessa ställena är det sällan det blir så varmt. Isåfall så rinner väl kopparfett också bort för det är bundet i vanligt fett det också. Det som är temeparturtåligt i det är just metallpartiklarna och tanken med koppar och alu fett i rätt användning är just att fettet försvinner och metallpartiklarna brinner fast och skapar en hinna men just så varmt blir ju aldrig ett bromsok så att man får den funktionen.
Generellt sett tål inga gummidetaljer i bromsok vanligt fett oavsett art. Ska man vara riktigt superpetnoga finns det särskilt mekaniskt bromsfett för just dylika applikationer. I Girling sammahang är det ett blått fett.Mitt tips är att inte smörja alls.
Fettet drar åt sig skit som på sikt försämrar funktionen.Om man nu absolut ska smörja så skulle jag undvika kopparpastan då den ej är vattenbeständig och det som blir kvar är segt som tuggummi..
Just bromsokens glidytor, där finns inga gummidetaljer som kan skadas av fett så jag skulle välja ett vattenbeständigt fett utan högtempengenskaper.
Skulle man mot förmodan använda bromsarna så hårt (tävling, bankörning) så behövs ingen smörja.Varför kommer ni med “hemmasnickrad” “kunskap” i så viktiga frågor som bromsar? :nono:
Ytorna SKALL smörjas! Kolla i original verkstadshandbok eller servicerekommendation. Annars blir dessa “flytande ok” snabbt “saltfyllda, kärvande ok”.Vad “kopparfett” skulle vara vet jag inte, men kopparpasta (från tex CRC) är en syntetolja som man mättat med kopparflingor. Den är tål 300 grader, är opolär (dvs inte vattenlöslig). Om det är något som klarar att utsättas för tuffa, blöta miljöer så är det kopparpasta.
Från CRCs hemsida:
Den separerande filmen säkerställer ett effektivt avlägsnande av gängade anslutningar.
• Utmärkt förslutning även i korrosiv atmosfär.
• Varm- och kallvatten resistent.Egenskaper torr film
Specifik vikt (@ 20º C) : 0,99
Flampunkt (open cup) : > 200º C
Droppunkt : ingenSlut citat.
Och hur kan man påstå att oket inte blir så varmt att vaselin smälter, men att ändå kopparpastan försvinner och koppar brinner fast? :crazy:
Gå till CRC.se och lär er om kopparpasta.
Och om man skall smörja bromsdelar (där vätskan INUTI kan bli 150 grader varm) varför AKTIVT välja ett fett utan högtemperaturegenskaper? Det är ju ren dumhet! 😀
Ett icke smältande fett med molybdendisulfid (och för svåra miljöer) kommer att göra ett bra jobb mellan ok och bromshus, om man inte vill ha kopparpasta./Alexander
det jag skrev var att om oket blir så varmt att vaselinet smälter så försvinner nog även kopparpastan……..
Inom industrin har kopparfettet, FÖRLÅT kopparpastan använts i decennier och där har det använts på extremt varma saker och funktionen har alltid varit den att det lösliga fettet eller oljan bränns bort och kvar blir den skyddande metallhinnan som hindrar fastbränning.
Sen att Bosse bildoktorn indoktrinerat det svenska folket att allt på en bil ska smetas in med kopparpasta är befängt.
Och var sen snäll att inte kalla alla åsikter för hemmasnickrade, jag har skruvat med bilar dagligen i 20 år och jag har i flera fall sett följderna av att använda kopparpasta på bromsar. Använder man det sparsamt och rätt är det en sak men flertalet har ju fått för sig att det är nåt slags undermedel…….maj 20, 2008 at 23:07 #121990jag brukar smörja med metallfri kopparpasta den vanliga brukar bli beckig av sig
mvh ÅkeI Gleitmo 540 verkar det vara grafit som smörjer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.