Glödlampor

  • Författare
    Inlägg
    • maj 25, 2002 kl. 23:43 #8609

      Hej!

      Jag funderade på en sak, och då jag inte är övermåttan hemma på glödlampor tog det stopp. Därför frågar jag er: Går det att använda H7-lampor, dvs de mackarna säljer till ”moderna” bilar, i V4:n från 1974. Den skall ju ha H4, men det är väl ingen skillnad egentligen? Eller?

      Mvh Petter

        maj 26, 2002 kl. 06:12 #64311

        Varför ska du stoppa i en H7 lampa? :confused:

          maj 26, 2002 kl. 09:22 #64312

          Hej!

          När jag begärt H4 tidigare på macken (till en nästan ny Saab) har jag fått H7… Men då kanske H4 existerar i mackarnas sortiment fortfarande?

          Mvh Petter

            maj 26, 2002 kl. 09:54 #64313

            Humm. Hyllorna på alla mackar och biltillbehörsaffärer fullkomligt bågnar av H4-lampor i olika färger och med olika effekter! Om du inte hittar H4-or vet jag inte hur du har letat?

            Vad jag däremot saknar, och verkligen skulle uppskatta, är en lite svagare H4! Kanske 55/40 Watt eller så… för oss med moderna insatser kombinerat med likströmsgenerator.

            /Mag

              maj 26, 2002 kl. 10:31 #64314

              Då var det som jag trodde, mitt eget fel!! Grejen är att jag tidigare bara köpt lampor till 900:n och inte till V4:n, och bara fått H7 av ”praktikanten” bakom disken. Utan att reflektera (sic!) särskilt mycket över detta. Har sålunda inte letat själv. Tack för svaren, trots tämligen dum fråga är det alltid kul att se tålamodet hos detta forum!

              Förresten, när kom växelströmsgeneratorerna på Saab?

              Mvh Petter

                maj 26, 2002 kl. 14:28 #64315

                Växelströms-generator:
                Alla V4 har, med andra ord 67.
                Finns även 66or med V4 men då är det fabrikskonverterade 2T som man inte vart av med typ 67-68.
                Har för mig att det fanns även på 2T, vild gissning 65, 66. Kan vara så att det bara fanns på Sportarna, men det får någon 2T nörd svara på
                se även http://www.saabklubben.com/saabdata.shtml

                  maj 26, 2002 kl. 23:21 #64316

                  Sportarna har växelströmmare, plus alla de (få) tvåtaktare som byggdes från och med ’67.

                  /Mag

                    Anonym
                    maj 27, 2002 kl. 08:59 #64317

                    Hej!

                    H4 och H7 är två helt olika typer av lampor; H4:an har två glödtrådar, en för halv- och en för helljus medan H7 endast har en glödtråd (liksom H1 H2 och H3). Socklarna är också olika.

                    //TP

                      maj 27, 2002 kl. 15:43 #64318

                      Hej och tack för svaren!

                      Anledningen till den första något förvirrade frågan var att jag fått för mig att 900 -97:an skulle ha H4, men att det oftast blivit H7 ändå. Därför har jag trott de båda sorterna vara kompatibla, men nu har till och med jag fattat att så inte är fallet…

                      Tack i alla fall!

                      Mvh Petter

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.