Göra 1700 av 1500 genom vevaxelflytt?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Göra 1700 av 1500 genom vevaxelflytt?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-09-11 15:18.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

John Ahlberg
    Deltagare

Är det världens enklaste sak att flytta över vevaxeln ur en 1700-motor till en som varit 1500? Jag vill i så fall göra det som en quickfix för att slippa byta balansaxellager. Jag antar lagerskålarna bör följa med 1700-veven i så fall, även de till stakarna, och kanske t.o.m. kolvarna i fall det är inkört på ett visst sätt eller något inte stämmer med dimensionerna.

sonettlll
    Deltagare

Du måste ta med kolvarna, dom är kortare än 1500, stakarna är samma, jag skulle hona cylindrarna och sätta i nya kolvringar för att få motorn tät. Det går naturligtvis att flytta allt som det är men kolvringarna kommer inte att nöta in sig mot cylindrarna så det blir ett visst läckage.

John Ahlberg
    Deltagare

Ajdå med kolvarna! Så om jag bara flyttar veven kommer kolvtopparna vända ovanför cylinderplanen? Det låter ju logiskt när man tänker lite närmare på saken… Kanske det då ändå blir bättre ”fulmek” i slutänden om jag byter balansaxellager i 1700-motorn? Sedan kan jag förstås välja mellan att låta kolvar och vev vara som de är, eller plocka ur dem för inspektion.

Några mer avancerade eller dyrare renoveringar vill jag inte ge mig på, inte när det står en gratisfådd VW Passat på gården som om jag får igång motorn igen är på 1,8 liter och 125 hk, samt har femväxlad låda jag hört att folk monterat i saabgurkor förut. 🙂 Nu är det något ”elektromagiskt knas” med Passaten, och det faktum att jag är något slags elektronikingenjör och ändå bara kliar mig i huvudet gör mig djupt frustrerad. Jag HATAR bilelektronik när den strular! På just det området är en gammal V4 betydligt tryggare, och även om Saabarna bara har fyra växlar är frihjulet en fantastisk uppfinning jag kommer sakna.

Nu står jag här som åsnan mellan hötapparna med mina splittrade idéer, min önskan om ett jäkla ös och otåligheten att få igång min Spökplump innan vintern sabbar alltihop igen. :-/

Janne Hagnell
    Moderator

Att byta balansaxellager är väl inget fulmek?

John Ahlberg
    Deltagare

Att byta balansaxellager är väl inget fulmek?

Kan vara, om man inte har schyssta dorn med långa skaft… Jag syftade främst på att inte hona cylindrarna, inte byta kolvringar och vev-/staklager. 1000 kr packningssats och 450 kr balansaxellager räcker för att svida i leksaksbudgeten. Just idag känner jag att ivern att över huvud taget få köra Spökplump några vändor till innan höstblasket sätter stopp för säsongen vinner över lusten att få gasa ordentligt, så det blir kanske en otrimmad motor nu. Imorgon kan det förstås ha vänt igen… 😀 Oavsett hur jag löser motorfrågan kvarstår mysteriet med mina kopplingar, men det har sin egen diskussionstråd.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng