Grp 1-trim med startsvårigheter

Forum Övrigt SSR Grp 1-trim med startsvårigheter

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2001-08-24 20:49 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11352
    mats a
    Deltagare

    På väg till jobbet idag svängde jag in till min husmekaniker för att betala en gammal räkning. När jag skulle iväg igen var bilen (96-64 grp1) död. Nja, inte död, den snurrade och snurrade men utan liv. En närmare inspektion visade att den fastloppade plattan i fördelaren skakat loss och tändningen stod därmed hur som helst.Branog lycklig jag var att jag stod utanför en bilverkstad! In med bilen, punkta dit plattan igen. Ställ tänndningen och efter en halv minuts startmotortuggande gick motorn igång. Och som den gick! Urstark på mellanregistret och med högre toppfart än förut. Däremot bluddrar den på lägre varv. Och vid ett vägbygge stod en flaggvakt med stoppsignal. Vid tomgång dog motorn och det tog denna gång en god minut att övertala motorn att hoppa igång igen. Samma sak hände en gång till innan jag kom fram (kraftigt försenad) och då var jag tvungen att torka ur stiften.

    Motorn surar alltså. Jag har ju ett 160-munstycke i och A7-stift samt original 28 mm halsring. En 31 mm ring är på gång (eller hur Niklas?) och det kanske är så att motorn helt enkelt får för lite luft vid tomgång. Med större halsring kan förgasaren blanda bättre.

    När jag ska hem kommer jag att plocka undan luftfilterinsatsen och evlt insugsdämparens lock för att öka luftintaget. Dämparen är modifierad efter ritningarna, däremot har jag inte tagit upp extra hål i bakkant.

    Tror du att en grövre halsring kan avhjälpa problemet? (Ett klenare munstycke skulle väl inte vara fel det heller.)

    Åsikter?

    #79558
    mats a
    Deltagare

    Tja, väl hemma kan jag konstatera att teorin om brist på luft var riktig. Utan vare sig dämparlock och filterinsats blev bilen både pigg och framförallt stark på ett sätt som jag inte upplevt förut. (Antagligen stod inte tändningen exakt förut.) Bölandet från det odämpade insuget blandade leenden med blårök i rikligare mängder än förut.

    Och med fartresurserna kom även bränsleförbrukningen. Här snackar vi inte någon enstaka liter, nej vi snackar renodlad tävlingsförbrukning. Jag måste ha sugit ur en sex-åtta liter de tre milen hem.

    Och bluddret på låga varv ordnades med en aningens högre ställd tomgång.

    Skojigt men dyrt…

    #79559
    jakob a
    Deltagare

    Hm… hittade just gr1 anvisningar, kopierade från en amerikansk ”Foreign Car Manual”. Där rekommenderas 135 med 28 mm halsring och std filter, 150-155 för gr2 med 31 mm.
    Så du har nog rätt

    #79560
    xpniklas
    Deltagare

    Hej Mats

    Visst är nya halsringar på gång.

    Jag sålde ett gäng 31, 32 och tom en 34 mm på träffen i Stockholm förra helgen.

    Din ring ligger på mitt skrivbord och väntar på dig.

    #79561
    mats a
    Deltagare

    Säg den glädje som vara för evigt. Nu vägrar motorn gå riktigt och surar ihop rejält. Ett mindre munstycke är av nöden, eftersom det jag har formligen vräker in bränsle i motorn. Och då hjälper inte att ta bort filtret.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng