Grupp1 = Standard?

Forum / Övrigt / SSR / Grupp1 = Standard?

Forum / Övrigt / SSR / Grupp1 = Standard?

  • Författare
    Inlägg
    • juni 2, 2003 at 22:34 #11613

      Jag läste i ett lokalt långloppsreglemente:
      ” Tillåtna bilar- Biltyp som någon gång klassats i racing eller rally (grundhomologering utan tillägg gäller). Endast otrimmade bilar med tvåventilsteknik är tillåtet” Det där med tvåventils teknik verkar en aning inskränkt . Läser man i KAK´s identifieringskort för SAAB 96 1965 så finns portarnas mått med toleranser angivna, den så kallade grupp1 trimningen. Likaså finns tre växellåds alternativ utsatta, jag förmodar att ett av dem är spec1 lådan. Till sist avrundar man med att “insugningsrör, avgasrör, portar och kanaler seriemässigt bearbetade”. Frånsett ventilsnacket, kan man tolka grupp1 preparering som otrimmat? Vad tror ni? :confused:

        juni 2, 2003 at 22:58 #81442

        Nja!!!!! Det är ungefär samma som Gr N idag.
        & Std A-B var på 70 talet.
        Max puts på orginal delarna ger en hel del extra Hästar & är nog att betäkna som trim trots att tillverkarens tolerans mått ej har överskridits.
        Tex Vaz hade på slutet så stora toleransmått att det blev en värsting i Std B på slutet utav 70talet. En del Stoppade på Webrar direkt & blev vips konkurenskraftiga i Gr II/Nationella.

        Inte trimmat men på gränsen är det nog.

        /Fredrik

          juni 3, 2003 at 18:35 #81443

          Är det inte så att att SAAB har angett mått och toleranser som bilen skulle kunna ha, även om de rimligtvis inte skulle uppnås i produktion. Man skulle väl kunna kalla det för bluff . Men om man preparerar bilen efter identifieringskortet skulle man ju kunna hävda att den är standard eftersom den uppfyller alla mått som är angivna. Nu är ju frågan kanske en smula hypotetisk eftersom GR1 trimmet inte är så väldans vasst. Men man får tydligen lätta bilen hur mycket som helst med plastrutor m.m så den kanske går skapligt ändå?

            juni 6, 2003 at 11:31 #81444

            Hej Mikael

            Studerar man homologiseringspapper från kortnos till Sport och långnos så ser man att tolleranserna bara ökar och ökar.
            Fram för allt tex på avgasportens höjd.

            Detta är ingen slump utan SAAB ville att motorerna skulle kunna varaq konkurenskaraftiga i Grupp1 trimning. När de försökte homologisera 66:an så gick de lite för långt varför homologiseringen blev fördröjd och föll in för sent för att man skall få använda den bilen i Historisk racing utan den går i Standard ny med en massa vassa nyare bilar.

            Tittar man i UPM83-63 så ger en grupp1 trimmad standard ca 46 hp istället för 38, och grupp 2 motorn ligger på ca 62 hp.
            För Sport så har grupp 1 5hp mer än än standard sport och en grupp 2 ger ytterligare drygt 10 hp och är uppe i 68 hp.

            När en “Standard” Grupp 1 kortnos motor bromsas till 4 hästar mer än 66:a motorn har som original effekt inser man att Grupp 1 kanske inte är helt “Orginal”

            ///Niklas

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.