Gummityp bränslepump i tank , Saab 99 CC LE, 1975?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Gummityp bränslepump i tank , Saab 99 CC LE, 1975?

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Gummityp bränslepump i tank , Saab 99 CC LE, 1975?

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • november 14, 2022 at 20:37 #498808

      Hej,
      Det finns en stor kort gummislang som, via slangklämmor, håller bränslepumpen på plats och avtätar, även mot den metallkrage som skruvas in i tanken (avtätas också m stor o-ring), på minn saab 99 CC LE 1975.

      Är det någon som vet vilken original gummisort det är i den stora slangbiten? När jag lossat metalkragen och lyft upp pumpen hade den stora slangbiten blivit kraftigt upplöst, samma konsistens som om fett. Den lilla korta slangbiten nedtill på pumpen, som håller tankbränslefiltret, hade lösts upp så mycket att tankbränslefiltret lossnat, varpå smuts kommit in i pumpen och fått den att stanna.

      Är det bensinen (E5) gissningsvis etanolen, eller blyersättningsmedlet(K-plus) som orsakat detta? Kan gammal bensin orsaka detta om den blir dålig på något sätt, om bien inte körs på några år?

      Mvh
      Anders

        november 14, 2022 at 20:55 #498810

        Hej!
        Har jobbat på “Gummit” (TGAB) 1975-1979. Kommer inte ihåg så i detalj men vill minnas att nitri-gummi är olje och bensinbeständigt.
        Kanseke även kloropren. När det kommer sprit med i sammanhanget måste nog gummisorten anpassas till det.
        Mvh
        Adam

          november 14, 2022 at 21:22 #498811

          har samma problem med min 99 GLi som stått 16 år. övre biten är knappt användbar allt under var upplöst.
          och det var likadant med en 78 turbo jag skaka liv i runt 2003 och den hade då stått i 11 år. där var precis allt upplöst, pumpen låg i botten på tanken.

            november 14, 2022 at 21:51 #498815

            Hej!
            Jag kan också bara hålla med. Men först,jag har så små fonter på min 4k skärm så jag ser inte mina skrivfel, ursäkta. Det ska vara NITRIL-gummi förståss.
            Det finns nog en mängd icke standard gummisorter som går bra ihop med bensin, Förmodligen SILIKON-gummi.
            Men VAR KÖPER MAN dessa slangbitar?
            Mvh
            Adam

            PS Jag kommer t ex att behöva sänka min tank ca 3cm och då blir orginalslangen för kort.

              november 14, 2022 at 22:56 #498817

              Info plockat från dokument på Trelleborgs hemsida:

              Data-från-Trelleborg

                november 14, 2022 at 23:05 #498820

                Blyersättning Kemetyl K-plus innehåller bland annat ämnet CAS nr 7491-09-0 potassium 1,2-bis(2-ethylhexyloxycarbonyl)ethanesulphonate, kan inte hitta vilka gummisorter som tål det.

                  november 15, 2022 at 08:04 #498825

                  När jag renoverade min 99:a T så var jag I kontakt med Horda som tillverkat gummidetaljerna och han som jag pratade med sa att det inte var rätt gummikvalite på delarna för dagens bensin.
                  Jag försökte övertala honom om att få tillverka nya men det gick inte då på grund av att det var “skyddat” för Saab, kanske att det skyddet inte gäller idag.

                    november 15, 2022 at 12:52 #498830

                    Hej!
                    NITRIL-gummi = NBR Det är också vanlig handelsvara så förmodligen lättast att få tag på slangbitar. PASSAR ÄVEN ETHANOL.
                    Återkom gärna med inköpsställe Tack!
                    Mvh
                    Adam

                      november 15, 2022 at 21:55 #498842

                      Nitrilgummi och fluorgummi (t ex viton) ska funka för etanol och bensin.

                      Såg att denna finns listad för de nyare bränsletankarna, undrar vad den är gjord av?

                      https://saabklubben-reservdelar.se/99-90/motor/branslesystem/tatning-0/

                      • Det här svaret redigerades för 1 år, 4 månader sedan av anders g.
                        januari 15, 2023 at 13:17 #500113

                        Hej,
                        Är det någon som haft tätning saab nr 9319971, för pumpar med yttre diameter på 60mm, som lösts upp/smält?

                        Mvh
                        Anders

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.