hål i kolv

  • Författare
    Inlägg
    • juni 23, 2012 at 20:45 #5521

      Detta började i vintras,när vi körde på isen en av bensinpumarna la av, vi envisas att köra
      med två standarpumar.Vad händer då jo det blir hål i kolven.
      Vi rev ner motorn och skulle byta kolv men Mats hade ingen 70mm AB kolv.
      Vad göra en bit plåt och två poppnitar så var saken klar och lite slip itoppen så
      var det klart eller? Nu har han kört 10 mil så det funkar tydligen.

        juni 23, 2012 at 20:49 #45107

        Några fler bilder.Tyvär så var bilderna förstora så jag får åtterkoma senare.

          juni 23, 2012 at 21:45 #45111

          Imponerande att det funkade, men kommer det inte ner bitar i lagren?

            juni 24, 2012 at 07:44 #45117

            Nej det ända som kom uner kolven det satt på stakens topp fast bränt.
            Ägaren till bilen ser mycket nöjd ut.

              juni 24, 2012 at 08:42 #45118

              Snygg reparation Kälkan! Du kanske skulle “sko” alla kolvarna med någon värmetålig plåt som skydd för värmen, det blir ju som värmeskölden på rymdfärjorna,sen höjer detju kompen lite. MVH Anders

                juni 25, 2012 at 10:51 #45164

                Fantastiskt!

                Brukar diskutera kreativ problemlösning med mina slöjdelever och jag hoppas det är ok att jag visar nån av bilderna.

                  juni 25, 2012 at 20:22 #45173

                  Det går bra.

                    juni 25, 2012 at 23:07 #45178

                    Fulmek av den högre skolan! :AP *gillar skarpt*

                    -Fullt i klass med min lösning på ett skuret och nedhamrat vevstakslager i min förra bruksbil, en fiat 127 som jag tar varje tillfälle att skryta om. (slet ur kolven+staken och deras motgående granne, svetsade oljekanalerna med pinne, kapade frigång i kamaxeln och körde vidare 4000 mil på två cylindrar)

                    Är tanken att köra vidare med den ful-fixade kolven för att se hur länge det håller så hejar jag ivrigt på!

                    Är det spikning som blåser hål i kolvarna på det där viset? När jag körde otrimmad moped på 80-talet kunde jag ibland åka länge med spikning/glödtändning som uppstod efter långa nedförsbackar eller i stark medvind. Det magra blandningen från det ställbara munstycket kan säkert ha varit en bidragande orsak till spikningen. När det hårda metalliska ljudet uppstod gick det att rycka loss tändkabeln och köra så kilometervis tills något sänkte farten och spikningen upphörde. Märkligt att prylarna höll men mopederna har ju förhållandevis små kolvar och låg effekt. Det var sannolikt inte heller snällt mot tändspolen.

                      juni 26, 2012 at 11:38 #45184

                      Nu när 95-oktanig bensin har 10% etanol i sig krävs ännu mer bränsle per del luft från förgasaren, så byter ni till ett större munstycke i förgasaren slipper han nog spikningar o hålade kolvar i fortsättningen. Ett 5% större munstycke borde räcka om min huvudmatte stämmer.

                      Det kan även vara en bra ide att kontrollera toppen så det inte är onödigt stort gap mellan kolv och squishbandet. Mäts enkelt med att klämma lödtenn eller lera och mäta med skjutmått. Nån saabmänniska måste bekräfta detta så jag inte ger fel uppgifter, men jag har hört att saabarna ska ha cirka 0,75mm mellan kolv och squishband, och det låter rimligt för mig. Detonation sker oftast i ändgaserna – längst bort ifrån tändstiftet. Genom att knuffa in gaserna mot tändstiftet slipper man det, men bara om squishbandet är tillräckligt tight.

                      Annars väldigt roligt att det faktiskt funkar att laga kolven sådär 🙂 jag skulle se upp för framtida sprickbildning, men som en nödmetod är ju detta klockrent 🙂 :wrench

                      Gillar verkligen Johns tvåcylindriga Fiat, läste hemsidan om den. Det närmsta jag kommit sån sorts fulmek är när jag fick lov att tejpa fast förardörren i karossen med silvertejp och klättra genom passagerarsidan i en månad för att dörrlåset var trasigt 😀

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.