Halvljusautomatik

Forum Modellspecifika forum OG900 Halvljusautomatik

Detta ämne innehåller 9 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-08-14 20:59.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #462129

    sonettlll
    Deltagare

    Har köpt en 900i -88. Jättefin bil men halvljusautomatiken fungerar inte. När man stänger av motorn slocknar inte lyset, måste vrida till AV, på ljusvredet. Har provat ett annat ljusrelä, ingen skillnad. Hur fungerar automatiken? Mats

    #462136

    kjellake
    Deltagare

    Från tändlåset går en spänning + x (röd kabel) till en anslutning märkt x på ljusvredet. När den anslutningen får spänning (tändlås på) och vredet är i läge 2 går spänningen vidare till reläet som styr omkopplingen mellan hel och halv. Det verkar ju som det av någon anledning alltid ligger spänning på anslutningen x eller att det är ett fel i ljusvredet. Jag vet inte hur vredet ser ut inuti, om ett sånt fel är möjligt.

    #462155

    sonettlll
    Deltagare

    Tack, Jag får leta upp röda kabeln och mäta när och hur det ligger spänning på den. Om någon har kopplat om kabeln pga fel på tändlås eller omkopplare. Mats

    #462170

    sonettlll
    Deltagare

    Till anslutning 1 även märkt x på omkopplaren går det en grå-vit kabel med en kort bit till anslutning 10, kabeln har spänning hela tiden.
    Ser helt original ut. Någon röd kabel finns inte i den kabelhärvan. Mats

    #462176

    Regin
    Deltagare

    Dom där ljusvred/omkopplare, de kan ställa till med lite av varje ”roliga” fel/symptom –
    jag hade nog testat med ett annat 🙂

    Är samma som sitter i NG 900 – OG 9-3 samt 9000

    #462177

    kjellake
    Deltagare

    Jag var tydligen för snabb när jag valde schema att kolla på. Jag valde det för 84 och framåt men sen kom ju ändringar -87 och -88 och därmed ett nytt schema.
    På 88:an byter den röda kabeln färg i ett skarvhus till grå-vit som du har. Men även om den byter färg så är inte funktionen ändrad, finns det alltid spänning på anslutningen x så kommer ljuset alltid lysa i läge 2.
    Anslutningen 10, finns den också på vredet? Ser ingen sån på schemat.

    Provade att scanna schemat, jag vet inte hur pass läsbart det blir, bifogar det i alla fall. 20 på schemat är tändlås, 10 är ljusvredet.

    Tillägg: Det finns ju en ständig spänning till ljusvredet, anslutning 30, avsett för parkeringsljus. Om det är fel inne i vredet kan man förstås tänka sig att den spänningen även matas till hel/halv. Om man tar bort kabeln till x ska ljuset slockna om allt är OK.

    Har man ett annat ljusvred är det förstås som Regin föreslår enklast att bara prova att byta. 🙂

    • Det här svaret redigerades 1 månad sedan av .
    Bilagor:
    #462209

    sonettlll
    Deltagare

    Har nu tagit fram tändningslåset, med röd kabel borttagen är anslutning x spänningslös, man får spänning när tändningen vrids ett hak. Röd kabel byter tydligen färg till grå-vit på väg till omkopplaren, med omkopplaren borttagen och tändlås bortkopplat är kabeln spänningsförande i båda ändarna! Något matar ström i kabeln på mitten. Bilen har X-ljus bensinvärmare stereo, jag får försöka följa kabelhärvan. Mats

    #462212

    kjellake
    Deltagare

    Det fanns också ett schema på just den här spänningen + x. Där röd byter färg till grå-vit (en delning direkt i kabelhärvan) fortsätter också röd till säkringshållaren vid vänster innerskärm (22A) och går enl. schemat till säkring 20. Säkring 20 kallas i boken ”radio”, kan kanske vara värt att kolla om nån kopplat på något där.

    Bilagor:
    #462222

    sonettlll
    Deltagare

    Rev ut radion, den var kopplad med sedvanligt kontaktdon plus tre st fuskkopplingar varav en var kopplad till en grå strömförande 2,5 kvadrats kabel från en kabelhärva som inte används. Pillade bort fuskskarven och radion blev strömlös, vred nyckeln till radioläge och allt fungerar. Även ljusautomatiken. Jag tror inte något mer är inkopplat där, framtiden får visa om något annat har slutat fungera. Lägger in en bild på eländet och tackar Kjellake för hjälpen, och en bild på bilen, endast 12500 mil. mats

    Bilagor:
    #462230

    kjellake
    Deltagare

    Den där 900:an såg riktigt fin ut! Kul att det löste sig.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng