handbroms strul

Forum Modellspecifika forum 9000 handbroms strul

Detta ämne innehåller 11 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-06 13:47.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22491

    andersson__
    Deltagare

    Tjo!

    Fick nedslag på otillräcklig bromsverkan på handbromsen på bilprovningen för nån vecka sen. Visade sig att både skivor och belägg var hårt nedgångana, bytte dessa till nytt likså båda handbromsvajrana men handbromsen tar fortfarande dåligt, trots hårt spända vajrar m.m.

    Vad är fel? slitna bromsok? Luftning? Bilen är en Cse -97 ltt.

    Tack på förhand.

    #160289

    saab-bo
    Deltagare

    ”Hårt spända vajrar”!! Det är där du har felet!

    Vajrarna ska justeras så att du har 1mm spel,mellan Hävarm, och Stoppklack på Bromsoket.
    Obs!! Detta är enda justeringen som ska göras på vajrarna!!

    Sedan justerar du in Backarna, med en Insexnyckel,,denna sitter bakom pluggen som finns på baksidan av Oket.
    Skruva in så mycket det går,,backa sedan ett halvt varv!

    Hoppas du förstår hur jag menar!?

    / Lycka till/

    /Bosse

    #160290

    andersson__
    Deltagare

    Hej, jag hade det så till en början men det tog dåligt då med, testade då att spänna dom men det blev föga bättre.

    Skruvarna är utskruvade ett halv varv ifrån max.

    Mvh

    #160291

    saab-bo
    Deltagare

    Du kan även kolla så att Handbromsspaken sitter fast ordentligt.

    Det är tyvärr ett fel som kan inträffa på 9000, att det spricker vid infästn. till Spaken, med följd att det ”sviktar” när man drar i densamma.

    Kan ju vara värt att kolla upp !!

    / Bosse

    #160295

    rodder76
    Deltagare

    Försäkra dig om i vilken ände problemet finns.
    Handbromsspak som sviktar har jag läst om, men aldrig upplevt själv.
    Om du släpper vajrarna, då ska du rimligen kunna bända och känna på hävarmen på bromsoket och se om denne korroderat fast.

    Om delarna är i sin ordning så kan jag inte se något annat än handhavandefel vid justering.

    Bromsok (och handbromsmekanism) går utmärkt att renovera själv, men det är ett knepigt jobb. Inget jag rekomenderar att försöka göra på en kväll om det är första gången.

    #160310

    9000 a50
    Deltagare

    Postar en guide jag gjort i ett annat forum:

    Svag p-broms:
    Ta ur beläggen gör rent och smörj med kopparpasta där beläggen ligger mot oket.
    Återmontera.
    Det är mycket viktigt att beläggen inte rostat fast. Inga genvägar finns alltså.

    Kontrollera att hävarmarna går tillbaks helt då p-bromsspaken är släppt. – Ett litet spel på 0,5-1 mm ska dock finnas mellan stoppet på hävarmen och oket. Kolla med bladmått.
    Detta justeras på muttrarna 5 på bilden, som sitter under låsningen 6.
    När hävarmarna sedan är justerade korrekt ska man aldrig mer behöva justera på wirarna.

    1: Tag loss pluggen märkt 1 (röd på bilden) – Storlek 14 på bultskallen. Använd en hylsa med 6-kantfattning så skallen inte blir rund.
    2: Inne i hålet finner man en justerskruv märkt 4 (grön på bilden). Den har en insexfattning storlek 4 eller 5 (minns inte idag)
    Skruva in den till dess hjulet inte går att vrida.
    3: Lossa sedan 1/4-1/2 varv så att hjulet går runt utan bekymmer.
    4: Återmontera plugg 1
    5: Provkör, använd omväxlande fotbroms och p-broms.

    Är det fortfarande inte bra, prova med att skruva in justerskruven typ 1/8 varv. Testa igen.
    Naturligtvis gör man detta jobb på båda oken bak samtidigt.

    Ibland kan man stöta på bekymmer då man monterat NYA bromsklotsar och skivorna är gamla. Beläggen tar då ojämnt mot skivan och p.bromsen tar dåligt hur man än försöker justera. Grejen är då att man måste köra in beläggen mot bromsskivan, beläggen tar efter en tid formen av skivan. Först då går det att få till en bra p-broms.

    #160313

    andersson__
    Deltagare

    Nån som har en bild ur rep boken som kan ringa in eller visa var nånstans detta 1 mm spelet skall vara? Vet ej om jag gjort rätt, ju mer jag kollar på det i boken ju mer osäker blir jag, det går ju att mäta det på 2 ställen på hävarmen egentligen typ, jävligt luddigt detta men hoppas nån kan hjälpa mig, och fattar vad jag menar.

    #160315

    9000 a50
    Deltagare

    Hittade inte verkstadshandboken så jag kunde skanna, men jag hittade en bild jag tagit då jag haft/har för avsikt att göra en riktig guide med egentagna bilder. (Tyvärr så måste tummen ur ….. innan det sker)

    Här är bilden i alla fall.

    Tips: Jag brukar justera tillbaks hävarmarna till max, så de tar emot stoppen, sedan sätter jag i bladmåttet och justerar wiren tills dess jag hör att bladmåttet ramlar ner på marken/golvet. Då har du funnit rätt spel.

    #160316

    andersson__
    Deltagare

    Tackar för det, då har jag gjort rätt. Plockade ner allt igen, smorde och hade mig lite och ställde om allt igen efter boken och nu funkar det hyffsat, vet inte vad som var felet, men nu har jag iallafall hjullås på vänster sidan på grus, dock ej på höger, men det tar mycket bättre än förut, lite mer motstånd i spaken nu med. Vet inte men det kanske har att göra med att skivor och belägg inte är inkörda än som gör att det inte blir helt 100? Jag såg nämnligen på skivorna att beläggen inte tar över hela ytan, knappt halva på ena sidan, men det kanske slits in?

    #160357

    s-o.d
    Deltagare

    Förmodligen är det så att delarna inte har hunnit slita in sig på rätt sätt ännu,det tar ett tag.Men du kan testa köra på motorväg och använda handbromsen istället för fotbromsen när du skall sänka farten.Det brukar göra att det hela slits in ganska fort.

    #160362

    morsole
    Deltagare
    Andersson__ wrote:
    Tackar för det, då har jag gjort rätt. Plockade ner allt igen, smorde och hade mig lite och ställde om allt igen efter boken och nu funkar det hyffsat, vet inte vad som var felet, men nu har jag iallafall hjullås på vänster sidan på grus, dock ej på höger, men det tar mycket bättre än förut, lite mer motstånd i spaken nu med. Vet inte men det kanske har att göra med att skivor och belägg inte är inkörda än som gör att det inte blir helt 100? Jag såg nämnligen på skivorna att beläggen inte tar över hela ytan, knappt halva på ena sidan, men det kanske slits in?

    Det går ju även att fasa klossarna lite, brukar göra det när skivorna inte är helt nya; det blir alltid en kant där klossarna sliter in sig i skivan.
    Du kan även göra låga skåror i klossarna radiellt, då slits de in lite fortare.
    Annars låter metoden att bromsa med handbromsen bra.

    Lycka till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #161041

    janneh
    Deltagare

    Du kom ihåg att tvätta av skivorna innan du monterade dem så det inte kommit fett på beläggen?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng