Handbromsjustering äldre 96:a

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Handbromsjustering äldre 96:a

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2010-05-21 06:05 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22193
    db1
    Deltagare

    Hej!
    Har en Saab 96 årsmodell 1960 som jag nyss köpt. Vid besiktningen fick jag anmärkning på ojämn bromsverkan bak samt anliggande vänster bakbroms. Handbromsen var ok. Visade sig att bromsen inte släpper om man trycker hårt på bromspedalen. Problemet var klart mest påtagligt på vänster sida. Provade därför att lossa på justerskruven lite för denna broms och nu låser inte hjulet vid hård inbromsning längre. Har dock inte provkört än, så det kanske tar för dåligt istället nu.
    Nu till min fråga: Efter att jag lossade på bromsjusterskruven tar inte handbromsen som den borde. Tidigare inlägg säger att man i första hand ska justera via en 4-kantsskruv på någonstans på bromstrumman. Kan dock inte hitta någon. Är det jag som är blind eller finns inte denna skruv på dessa tidigare bilar? Instruktionsboken nämner endast muttrarna vid handbromsen.

    #158161
    dyrvold
    Deltagare

    på de senare 96:orna ä det nr.17 på bilden du skall justera på.
    om det är till hjälp?

    #158213
    db1
    Deltagare

    Tack för bilden. Får dock inte riktigt ihop den med hur mina bromsar ser ut. Bifogar en bild på min vänstra bakbroms.
    Tacksam om någon kan komma med något mer tips utifrån mitt foto. Har beställt en verkstadshandbok, men det vore skönt att inte behöva vänta tills den kommer innan detta blir löst.

    #158218
    chc949
    Deltagare

    Enligt min manual ska bakbromsarna justeras igenom ett hål i bromstrumman på samma sätt som frambromsarna. Man får vrida trumman tills man ser ett mejselspår intill bromscylindern och med hjälp av skruvmejsel genom hålet vrida skruven tills trumman är låst och därefter backa skruven tills trumman precis roterar fritt.

    Observera om fälgen är rätt monterat så finns motsvarande hål åxå i fälgen och då kan man justera utan att demontera hjulet.

    Detta gäller för 96:or med chassienummer lägre än 135000

    #158220
    Lollo
    Deltagare

    Bak är det ett bulthål som gäller, frm går det genom ett extra hål i fälgen innanför hjulbulten.

    #158222
    db1
    Deltagare

    Tack. Jag har hittat var jag ska justera bakbromsen, så som ni beskriver. Den var dock för hårt justerad så jag släppte en aning på den och då tar ju handbromsen också sämre. Så det jag försöker göra är att justera handbromsen efter nuvarande förutsättningar.

    #158229
    john gt
    Deltagare

    Du sa något om att bromsarna låste sig vid hårt pedaltryck? för mej låter det som kassa bromsslangar som har börjat fungera som backventiler. Bromsa kraftigt så du får fenomenet att den låser sig lätta på luftskruven på hjulcylindern släpper bromsen då byt slangar. Labba inte för mycket med justeringen vid spaken det gör man en gång sen är det justeringen innanför hjulbulten som gäller inget annat.

    MVH John.

    #158235
    db1
    Deltagare

    Låter som huvudet på spiken! Fenomenet har varit att om man bromsar hårt så låser sig bromsen en stund för att sedan släppa igen. Låter som att jag ska skruva tillbaka justerskruven till ursprungsläget och istället byta bromsslangar som första åtgärd.
    Handbromsen tog bra innan så den bör bli ok igen då. Men om jag förstår dig rätt så finns det alltså ingen annan justering än vid handbromsspaken på dessa äldre bilar? Kan vara bra att veta tills nästa gång man behöver pilla med detta.
    Ska testa att göra som du föreslår för att bekräfta felet, men det känns som att detta kommer att lösa problemet. Återkommer när jag tittat närmare på detta.

    #158331

    Hej Daniel,
    Kolla också att bromscylindern glider som den ska i skölden. Bakcylindrarna fram till c:a mitten årsmodell 61 är enkelkolvscylindrar som sitter rörligt i skölden. Eftersom cylindrarna är i aluminium kärvar de lätt fast i skölden. Då kan hela cylindern pressas ut mot ändläget vid hård bromsning utan att fjädra tillbaka. Då kommer ena bromsbacken att fortsätta ligga på även när bromsepedalen släpps. Hoppas min förklaring går att förstå.

    #158346
    db1
    Deltagare

    Tack för tipsen! Har beställt en ny bromsslang som jag får i början av nästa vecka hoppas jag. Om det inte hjälper att byta den, vet jag nu vad nästa steg är.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng