Handbromsproblem Saab 9000

Forum Modellspecifika forum 9000 Handbromsproblem Saab 9000

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-11-22 20:53.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20995

    krister
    Deltagare

    Hej!
    Jag har bekymmer med handbromsen på min 9000 -87. Besiktningen vägrar att godkänna den. Bromsoken är bytta (bättre beg. ditsatta), liksom skivorna och klossarna, och den är justerad vid oken helt enligt anvisningar i vhb så att spaken inte går längre än till 4:e – 5:e hacket . Ändå så tar den inte! Det verkar som om den liksom ”släpper” justeringen efter att man har dragit i handbromsspaken några gånger. Vad kan det vara som spökar, någon som vet? Kan tilläggas att jag har provat med några olika ok – med oförändrat resultat! Jag börjar fundera på om det kan vara något vid själva spaken, alternativt infästningen vid vajrarna som sviktar, för bromsvärdet är jämnt fast svagt. Tips mottages tacksamt!

    /Krister

    #147218

    stefan
    Deltagare

    om du har testat med flera ok och allt möjligt så låter det ju mest som det skulle vara mekanikern det är fel på?

    #147219

    svarvaren
    Deltagare

    Det sitter ett låsbleck vid handbromsspaken som brukar gå sönder.

    /Owe

    #147228

    krister
    Deltagare

    Tack för dom värmande orden, Stefan! :/
    Owe: Vilket låsbleck menar du? Den där plasthylsan som man låser justerskruvarna på vajrarna med, eller det där plastblecket som vajrarna (ytterhöljena) liksom ”stoppar” mot vid spaken?

    /Krister

    #147229

    saabaero
    Deltagare

    Är vajrarna rätt justerade?
    Om felet nu beror på mekanikern så kanske ”någon” provat att spänna vajrarna så det inte längre finns någon rörelsemån?

    På oket ska det vara ca 1mm spel mellan hävarmen och stoppet när spaken är opåverkad.

    #147259

    krister
    Deltagare

    Vajrarna är justerade ungefär på det sättet som du beskriver det, Saab Aero. Man kan med lätthet peta loss dom ur hävarmarna när spaken är opåverkad.

    /Krister

    #147273

    saabaero
    Deltagare

    Om vajrarna är rätt justerade och vajerinfästningen vid spaken är okej så kan det inte vara så mycket annat än själva oken. Är verkligen de baganade oken helt friska ?

    Man kan med fördel justera åt justerskruvarna i oket lite hårdare än vad VHB beskriver. Skulle det bli för hårt justerat har det slitit till sig efter någon km.

    Om inte annat säljer Feltema nya ok men se till att använda dina gamla glidpinnar för Feltamaokens glipinnar rostar snabbt

    #147275

    saab bilmuseum
    Deltagare

    Kolla handbromsspakens infästning så att det inte är sprickbildning där!

    Har gått igenom samma problemställning som dig på en 9000. Allt var friskt men rörelsereserven räckte inte. Det fanns sprickbildning i spakens infästning i golvet vilket gjorde att när man drog spaken så deformerades golvet i stället för att spänna upp wiren tillräckligt. Så bort med mittkonsolen och kolla!

    Sedan har jag konstaterat att ibland behövs det NYA eller SVARVADE bromsskivor för att få till det sista som behövs så att Bilprovningen skall bli nöjd.

    Lycka till! Själv skall jag besiktiga min 9000 i morgon bitti – Håll tummarna för P-bromsverkan och spakens rörelsereserv…..

    Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum

    #147279

    stefan
    Deltagare

    ja som Peter beskriver så är det ganska liten yta på beläggen så skivor och belägg måste vara 100% släta mot varann, annars får man aldrig avsedd effekt om tex skivan eller belägget är lite taskigt och anliggningen kanske bara är 50%

    #147315

    krister
    Deltagare

    Skivorna är nya, likaså klossarna (har kanske rullat max 15 – 20 mil). Ska kolla upp det där med sprickor vid spakens infästning. Mina funderingar har varit lite åt det hållet hela tiden faktiskt, även om det låter väldigt långsökt att det skulle vara själva spaken som sviktar… 😉

    /Krister

    #147319

    saab bilmuseum
    Deltagare

    Det är tyvärr inte långsökt…..

    Mvh Peter

    #147324

    roy
    Deltagare

    Hej , Har varit med om att handbromsvajrar sviktar i höljet , framför allt piratgrejer.
    Monterade nya Saabvajrar , inga problem

    Roy

    #147454

    krister
    Deltagare

    Jodå, mycket riktigt. Plåten runt infästningen av spaken i golvet hade brustit sönder rejält. Fick svetsa dit en ny bit så att det blev stadigt och bra. Men tro nu inte att besiktningen godkände handbromsen för det! Nädå, svag och ojämn bromsverkan. Jippi! 😡 Bilen är ombesiktigad fyra gånger nu (slapp iofs att betala den här gången), så nu tror jag den får stå och vila sej över vintern. Finns varken ork eller lust att fortsätta med den just nu. Jag vet inte vad nästa drag skulle vara nu för att få handbromsen godkänd. NYA ok och NYA wirar? Bilen är billig nu. Någon? 😉

    /Krister

    #148385

    janneh
    Deltagare

    Såså, lugn o fin nu! 😉 Jag vet precis hur du känner; jag hade en 740 som jag bytte, justerade och spände på och när jag drog handbromsen på grus låste bägge bakhjulen samtidigt på hack 4. Men bilprovningens mätutrustning visade 0 på ena hjulet vid två tillfällen! Plötsligt hoppade mätaren till och åkte upp PRECIS så mycket att jag blev godkänd! 😮 Mina kommentarer om att jag trodde de behövde se över sin utrustning mottogs med total kallsinnighet…
    Jag har även varit inne med bilar som jag fått stå och hoppa på FÄRDbromsen för att få stopp och de har gått igenom galant! :nono:
    Jämfört med 740 är 9000 mycket bättre (förstås…) då du har två vajrar att justera. Jag tror på oken. Vad är det för ok? Själv hade jag ett original, eller original bytes, som suttit en tid, dels ett Biltema som var nästan nytt. Det gamla går fortfarande bra att justera efter lite uppsmörjning, Biltemas var hopplöst och fick bytas mot ett original utbytes varvid allt funkade galant!

    #148396

    krister
    Deltagare

    Jaa du, ärligt talat så vet jag faktiskt inte exakt vad det är för sorts ok (dvs. märke/fabrikat) på dom, eftersom jag hela tiden har använt mej av beg. dito. Men jag har valt att ställa undan bilen tills vidare, till dess att inspirationen infinner sej igen (förhoppningsvis framåt våren – sommaren). Det handlar ju trots allt om en fullutrustad, f.ö. fullt fungerande -87:a turbo, och dom växer ju inte på träd längre. Dessutom så finns det ytterligare ett antal Saabar inom familjen som behöver lite kärlek och omvårdnad under vintern – bl.a. min tvåtaktare, så några fritidsproblem existerar knappast :jobbar:.

    /Krister

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng