Forum › Modellspecifika forum › 9000 › Handbromsproblem Saab 9000
- Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-11-22 20:53 av .
- FörfattareInlägg
- 27 oktober, 2009 kl. 17:47 #20995
krister
DeltagareHej!
Jag har bekymmer med handbromsen på min 9000 -87. Besiktningen vägrar att godkänna den. Bromsoken är bytta (bättre beg. ditsatta), liksom skivorna och klossarna, och den är justerad vid oken helt enligt anvisningar i vhb så att spaken inte går längre än till 4:e – 5:e hacket . Ändå så tar den inte! Det verkar som om den liksom ”släpper” justeringen efter att man har dragit i handbromsspaken några gånger. Vad kan det vara som spökar, någon som vet? Kan tilläggas att jag har provat med några olika ok – med oförändrat resultat! Jag börjar fundera på om det kan vara något vid själva spaken, alternativt infästningen vid vajrarna som sviktar, för bromsvärdet är jämnt fast svagt. Tips mottages tacksamt!/Krister
28 oktober, 2009 kl. 11:43 #147218stefan
Deltagareom du har testat med flera ok och allt möjligt så låter det ju mest som det skulle vara mekanikern det är fel på?
28 oktober, 2009 kl. 11:58 #147219svarvaren
DeltagareDet sitter ett låsbleck vid handbromsspaken som brukar gå sönder.
/Owe
28 oktober, 2009 kl. 17:30 #147228krister
DeltagareTack för dom värmande orden, Stefan! :/
Owe: Vilket låsbleck menar du? Den där plasthylsan som man låser justerskruvarna på vajrarna med, eller det där plastblecket som vajrarna (ytterhöljena) liksom ”stoppar” mot vid spaken?/Krister
28 oktober, 2009 kl. 17:57 #147229saabaero
DeltagareÄr vajrarna rätt justerade?
Om felet nu beror på mekanikern så kanske ”någon” provat att spänna vajrarna så det inte längre finns någon rörelsemån?På oket ska det vara ca 1mm spel mellan hävarmen och stoppet när spaken är opåverkad.
28 oktober, 2009 kl. 21:36 #147259krister
DeltagareVajrarna är justerade ungefär på det sättet som du beskriver det, Saab Aero. Man kan med lätthet peta loss dom ur hävarmarna när spaken är opåverkad.
/Krister
29 oktober, 2009 kl. 07:47 #147273saabaero
DeltagareOm vajrarna är rätt justerade och vajerinfästningen vid spaken är okej så kan det inte vara så mycket annat än själva oken. Är verkligen de baganade oken helt friska ?
Man kan med fördel justera åt justerskruvarna i oket lite hårdare än vad VHB beskriver. Skulle det bli för hårt justerat har det slitit till sig efter någon km.
Om inte annat säljer Feltema nya ok men se till att använda dina gamla glidpinnar för Feltamaokens glipinnar rostar snabbt
29 oktober, 2009 kl. 08:22 #147275saab bilmuseum
DeltagareKolla handbromsspakens infästning så att det inte är sprickbildning där!
Har gått igenom samma problemställning som dig på en 9000. Allt var friskt men rörelsereserven räckte inte. Det fanns sprickbildning i spakens infästning i golvet vilket gjorde att när man drog spaken så deformerades golvet i stället för att spänna upp wiren tillräckligt. Så bort med mittkonsolen och kolla!
Sedan har jag konstaterat att ibland behövs det NYA eller SVARVADE bromsskivor för att få till det sista som behövs så att Bilprovningen skall bli nöjd.
Lycka till! Själv skall jag besiktiga min 9000 i morgon bitti – Håll tummarna för P-bromsverkan och spakens rörelsereserv…..
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car Museum29 oktober, 2009 kl. 09:21 #147279stefan
Deltagareja som Peter beskriver så är det ganska liten yta på beläggen så skivor och belägg måste vara 100% släta mot varann, annars får man aldrig avsedd effekt om tex skivan eller belägget är lite taskigt och anliggningen kanske bara är 50%
30 oktober, 2009 kl. 14:37 #147315krister
DeltagareSkivorna är nya, likaså klossarna (har kanske rullat max 15 – 20 mil). Ska kolla upp det där med sprickor vid spakens infästning. Mina funderingar har varit lite åt det hållet hela tiden faktiskt, även om det låter väldigt långsökt att det skulle vara själva spaken som sviktar… 😉
/Krister
30 oktober, 2009 kl. 15:25 #147319saab bilmuseum
DeltagareDet är tyvärr inte långsökt…..
Mvh Peter
30 oktober, 2009 kl. 16:39 #147324roy
DeltagareHej , Har varit med om att handbromsvajrar sviktar i höljet , framför allt piratgrejer.
Monterade nya Saabvajrar , inga problemRoy
2 november, 2009 kl. 18:25 #147454krister
DeltagareJodå, mycket riktigt. Plåten runt infästningen av spaken i golvet hade brustit sönder rejält. Fick svetsa dit en ny bit så att det blev stadigt och bra. Men tro nu inte att besiktningen godkände handbromsen för det! Nädå, svag och ojämn bromsverkan. Jippi! 😡 Bilen är ombesiktigad fyra gånger nu (slapp iofs att betala den här gången), så nu tror jag den får stå och vila sej över vintern. Finns varken ork eller lust att fortsätta med den just nu. Jag vet inte vad nästa drag skulle vara nu för att få handbromsen godkänd. NYA ok och NYA wirar? Bilen är billig nu. Någon? 😉
/Krister
22 november, 2009 kl. 17:57 #148385janneh
DeltagareSåså, lugn o fin nu! 😉 Jag vet precis hur du känner; jag hade en 740 som jag bytte, justerade och spände på och när jag drog handbromsen på grus låste bägge bakhjulen samtidigt på hack 4. Men bilprovningens mätutrustning visade 0 på ena hjulet vid två tillfällen! Plötsligt hoppade mätaren till och åkte upp PRECIS så mycket att jag blev godkänd! 😮 Mina kommentarer om att jag trodde de behövde se över sin utrustning mottogs med total kallsinnighet…
Jag har även varit inne med bilar som jag fått stå och hoppa på FÄRDbromsen för att få stopp och de har gått igenom galant! :nono:
Jämfört med 740 är 9000 mycket bättre (förstås…) då du har två vajrar att justera. Jag tror på oken. Vad är det för ok? Själv hade jag ett original, eller original bytes, som suttit en tid, dels ett Biltema som var nästan nytt. Det gamla går fortfarande bra att justera efter lite uppsmörjning, Biltemas var hopplöst och fick bytas mot ett original utbytes varvid allt funkade galant!22 november, 2009 kl. 20:53 #148396krister
DeltagareJaa du, ärligt talat så vet jag faktiskt inte exakt vad det är för sorts ok (dvs. märke/fabrikat) på dom, eftersom jag hela tiden har använt mej av beg. dito. Men jag har valt att ställa undan bilen tills vidare, till dess att inspirationen infinner sej igen (förhoppningsvis framåt våren – sommaren). Det handlar ju trots allt om en fullutrustad, f.ö. fullt fungerande -87:a turbo, och dom växer ju inte på träd längre. Dessutom så finns det ytterligare ett antal Saabar inom familjen som behöver lite kärlek och omvårdnad under vintern – bl.a. min tvåtaktare, så några fritidsproblem existerar knappast :jobbar:.
/Krister
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.