Har bilar egenheter?

Forum Övrigt Allmänt Har bilar egenheter?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-04 09:19.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15541

    stefan w
    Deltagare

    Att bilar har nån form av personlighet kan nog vara sant.
    Min röda bruks V4 har några märkliga hyss för sig.
    Stannar jag motorn med foten på bromsen så skiner halvljuset, bara halvljuset, tills jag släpper bromsen.
    Lägger jag i backen med tändningen avslagen så tänds laddnings- och oljetryckslamporna och skiner med halv styrka tills jag vrider nyckeln till låsläge.

    Jag har inte kollat nåt på fenomenen för de stör mig inte särskilt mycket. Bilen blir bara lite mer speciell så jag tänker låta dem vara tills vidare.

    Är det nån mer där ute som har en bil som har lite oförklarliga egenheter för sig?

    #102807

    kortnos
    Deltagare

    Med viss risk att bli off-topic min bruksbil hade egenheten att torkarbladet plötsligt utan att jag gjort nått gick i gång och sakta gick över rutan. vad det bero på fattade inte jag tills jag insåg att det alltid hände efter jag kört om bilar, det var alltså när jag blinkade för vänster som den gick i gång. Det är kryp ström i rattstången……varför är detta off topic då? jo bilen var en volvo

    #102825

    stefan w
    Deltagare

    Jo, jag satt många timmar i den på Arjeplogsresan så jag la märke till en del egenheter ja. Dubbelklicket på dörrhandtaget, ungefär som på en datormus, för att öppna dörren var en ny upplevelse.

    Min -64 kortnos har också en del fuffens för sig. Startar jag vindrutetorkarna så går de inte att slå av. Det finns bara två sätt att stoppa dem.

    1. När de når nedre vändläget så kan man hålla fast dem nån sekund, då står de kvar sedan
    2. Släppa gasen och dra ut knappen till defrosterfläkten på fullfart exakt i det ögonblick de vänder i nedre vändläget.

    Står den på tomgång när den är nystartad och kall så vänder motorn rotationsriktning ibland. Den har också vänt några gånger vid start. Tändningen står rätt.
    Första gången den vände så hade jag startat den och gick in efter några saker som skulle med. När jag kom ut så sken laddningslampan hur mycket jag än gasade, jag tyckte den kändes lite seg. Jag la i en växel och släppte kopplingen men inget hände. Frihjulet jävlas tänkte jag och låste det, ”skorrrrr” lät det. Inte kul! Jag la i backen och…………bilen gick framåt!!!!!

    Kan ni tänka er den djävulska känslan just de sekunderna när man tvivlar på sina egna sinnen och inte fattar nåt av vad som händer!

    Jag vred av tändningen och satt en stund innan jag startade igen. Då var allt normalt. Då fattade jag vad som hänt men inte hur det kunde hända.

    #102855

    janneh
    Deltagare

    Min teori kring sån’t här är att ”personlighet” är summan av alla de ohyggliga mängder parametrar som inte kan beräknas. Ju fler dessa är, desto ”personligare” blir uppträdandet. Det är därför, anser jag, som människors beteende inte kan beräknas: Det är för många okända parametrar där inne i hjärnan. Kunde man beräkna dessa skulle uppträdande säkert visa någon slags logik men hur kul vore det? Då skulle vi ju inte har mer personlighet än datorerna (som också kan uppträda högst personligt ibland). Hade själv en gammal Alfa Romeo som när den var svårstartad gick igång när jag skrek att ”startar du inte nu blir det skroten!”. Varje gång! Förmodligen tappade jag tålamodet vid ungefär samma tidpunkt och så spelade säkert slumpen in men ett kul minne är det!

    #102876

    kalle .p
    Deltagare

    Men nu skall jag inte ta unden av detta roliga ämne. Så man kan göra som alltid när man stöter på någon elproblem att skylla på ”Lukas” manen som vidar utveklade mörkret så det blir konstant i vissa lägen.

    Om ni inte vill veta vad det är för problem som orsakar dessa saker så sluta läsa nu.

    Det finns en mycket enkel förklaring till att dessa små egen heter en bil kan. Elsystemet är en stor orsak till dessa små egen hetar och det kallas jord problem då är det inte matjord eller blommjord under instrumäntet för de orsakar andra unda saker.

    #102889

    Molte
    Deltagare

    Jag har en specialfunktion på min v4 som gör att huven hoppar upp när man närmar sig 120 km/h..
    Antingen är det en mekanisk hastighetsvarnare eller är det en funktion som låter mer luft strömma till luftfiltret…alltså ett sportläge

    MVH Magnus

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #102892

    stefan w
    Deltagare

    Den funktionen hade jag på min första V4, en 70a. Gångjärnen var trasiga och borttagna så huven låg lös men låst. Plötsligt åkte huven upp och säkerhetshaken hann inte med. Huven la sig turligt nog inte över rutan utan försvann bakåt över taket. När jag tittade i backspegeln efter den så såg jag också att jag såg ut som ett fån. Som tur var så var jag ensam på vägen.

    #102893

    Molte
    Deltagare

    Då satte du hjärtat i halsgropen kan jag tänka?! Jösses vad rädd jag hade blivigt!

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #102895

    Lustgasen
    Moderator

    Har ju hänt mig flera gånger, i Opel Asconan jag hade (min sista bil) gånggärnen var dåliga, körde i ca 90kmh, och pang for den upp.
    Man blir ju lite rädd , plus att det var isigt den dagen,men jag lyckades bromsa ned den vid sidan av vägen och sen hoppa jag bokstavligen på den för att den skulle fastna..

    Samma sak hände en annan gång då jag körde efter en mindre skogsväg i mörkret, och bara ena lyset funkade på bilen, då var man inte heller så stursk när den flög upp…
    Men som tur är är den på skroten nu…..

    #102899

    Molte
    Deltagare

    Det bodde nog något ont i den Opeln tror jag..
    Automatisk öppning av huven är alltså ett ganska vanligt option.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng